mirac mucizesi detaylı anlatım
Kur’anı Kerim’de Mirac ile ilgili olarak şoyle buyrulmaktadır: “Bir gece, kendisine bazı ayetlerimizi gosterelim diye kulunu Mescidi Haram’dan cevresini mubarek kıldığımız Mescidi Aksa’ya goturen Allah eksikliklerden munezzehtir O, gercekten işitendir, gorendir (İsra, 171)
Hz Peygamber (sas)’in Mekke’deki Mescidi Haram’dan Kudus’teki Mescidi Aksa’ya goturulmesi şeklinde gercekleşen olağan ustu olay İslami kaynaklarda, metindeki ilgili fiilin masdarı olan ve “geceleyin yurume, gece yolculuğu anlamına gelen “İsra kelimesiyle anılır Bu yolculuğun, hadislerde anlatılan “goklere yukseltilme safhasının da dahil olduğu tamamı ise “yukselme, yukarı tırmanma anlamındaki uruc kokunden turetilmiş olan ve “yukselme vasıtası, aleti manasına gelen mi’rac kelimesiyle ifade edilir
Hz Muhammed (sas)’in Peygamber olmasıyla birlikte putperestlerin Muslumanlar uzerinde kurduğu baskılar, muhtemelen risaletin 6 yılından itibaren Peygamber ailesiyle az sayıdaki Muslumanlara karşı ekonomik ve sosyal bir boykota donuştu Uc yıl suren ve buyuk acılara sebep olan bu boykotun ardından Rasulullah, kısa aralıklarla eşi Hz Hatice ile amcası ve hamisi Ebu Talib’i kaybetti Dolayısıyla bu yıla Huzun Yılı denildi Bu acılı olayların ardından Allah Teala, bir bakıma Resulunu, sabır ve tahammulu dolayısıyla hem teselli etmek hem de odullendirmek istedi ve bunun icin genellikle Mi’rac diye anılan buyuk mucizevi olayı gercekleştirdi
İsra suresinin 1 ayeti ile Necm suresinin ilk ayetleri Mi’rac olayına işaret etmektedir Aynı konuda hadis mecmualarında da kırk beş kadar sahabi vasıtasıyla bizzat Hz Peygamber (sas)’den bilgiler nakledilmiştir Ancak ozellikle bu hadislerdeki ayrıntılı malumat değişik yorumlara yol acacak nitelikte olduğu icin, Mi’racın tarihi ve nasıl cereyan ettiği hakkında farklı bilgiler verilmiştir
Konuyla ilgili cok sayıda hadis bulunmakta olup ozellikle (Buhari, “Salat, 1) ve diğer bablarda yer alan hadislere gore bir gece Hz Peygamber (sas) Kabe’nin avlusunda (diğer bazı rivayetlerde amcasının kızı Ummuhani’nin evinde) “uyku ile uyanıklık arasında bir durumdayken Cebrail yanına geldi, goğsunu acarak kalbini zemzemle yıkadı, sonra Burak denilen bir binek uzerinde onu Kudus’e goturdu Rasulullah’ı burada onceki bazı Peygamberler karşıladılar ve onu kendilerine imam yaparak arkasında topluca namaz kıldılar
Daha sonra semaya yukseltilen Rasulullah, semanın birinci katında Hz Adem, ikinci katında Hz İsa ve Hz Yahya, ucuncu katında Hz Yusuf, dorduncu katında Hz İdris, beşinci katında Hz Harun, altıncı katında Hz Musa, yedinci katında ise Hz İbrahim ile goruştu
Kur’an’da “Sidretu’lmunteha (hudut ağacı) denilen ve bir goruşe gore yaratılmışlarca bilinebilen alanın son sınırını işaretlediği kabul edilen hudut noktasının otesine, Cebrail’in gecme imkanı olmadığı icin Hz Peygamber (sas) refref denilen bir aracla tek başına yukselmesini surdurdu Bu sırada kendisine evrenin sırları, varlığın kaderiyle hukumlerin tesbiti icin gorevlendirilmiş olan meleklerin calışmaları gosterildi Nihayet bir beşerin insan olma ozelliğini koruyarak Allah’a yaklaşabileceği son noktaya kadar yaklaşmıştır (Necm, 5389)
Peygamber (sas)’in Rabbine selam ve ihtiramını arzettiği, Allah’ın da ona selamla hitap ettiği ve inananlara esenliklerin dile getirildiği “Tahiyyat duasındaki diyalogun Mi’rac olayı sırasında gercekleştiği kabul edilir Mekandan munezzeh olan Allah Teala ile Kur’an’ın “alemlere rahmet olarak gonderildiğini bildirdiği Hz Muhammed (sas) arasında, insan idrakinin kavramaktan aciz olduğu bir şekilde gercekleşen bu buluşma sırasında Rasulullah’a, iclerinden gunahkar olanlareğer affedilmezlerse bir sure cehennemde cezalandırıldıktan sonra butun ummetinin cennete kabul buyrulacağı mujdelendi; ayrıca kendisine bir hediye olarak Bakara suresinin halk arasında “Amene’rresulu diye başlayan 285286 ayetler inzal edildi
Miracta İslam’ın temel ibadetlerinden beş vakit namaz emredildi Ayrıca bazı rivayetlere gore Mi’racdan donuş sırasında Hz Peygamber (sas)’e cennet ve cehennem ile buralarda bulunacak insanların durumları gosterildi Nihayet Hz Peygamber (sas) Mekke’den ayrıldığı noktaya getirildi
Miracın uykudayken veya uyanık iken ruhen vuku bulduğunu soyleyenler de olmuştur Birinci goruş kabule şayan gorulmekle birlikte bu ikinci goruşun benimsenmesi de olayın değerini ve onemini azaltmaz Cunku genel bir ilke olarak vahiy yollarından birinin de ruya olduğu kabul edilir
Kur’anı Kerim’de Mirac ile ilgili olarak şoyle buyrulmaktadır: “Bir gece, kendisine bazı ayetlerimizi gosterelim diye kulunu Mescidi Haram’dan cevresini mubarek kıldığımız Mescidi Aksa’ya goturen Allah eksikliklerden munezzehtir O, gercekten işitendir, gorendir (İsra, 171)
Hz Peygamber (sas)’in Mekke’deki Mescidi Haram’dan Kudus’teki Mescidi Aksa’ya goturulmesi şeklinde gercekleşen olağan ustu olay İslami kaynaklarda, metindeki ilgili fiilin masdarı olan ve “geceleyin yurume, gece yolculuğu anlamına gelen “İsra kelimesiyle anılır Bu yolculuğun, hadislerde anlatılan “goklere yukseltilme safhasının da dahil olduğu tamamı ise “yukselme, yukarı tırmanma anlamındaki uruc kokunden turetilmiş olan ve “yukselme vasıtası, aleti manasına gelen mi’rac kelimesiyle ifade edilir
Hz Muhammed (sas)’in Peygamber olmasıyla birlikte putperestlerin Muslumanlar uzerinde kurduğu baskılar, muhtemelen risaletin 6 yılından itibaren Peygamber ailesiyle az sayıdaki Muslumanlara karşı ekonomik ve sosyal bir boykota donuştu Uc yıl suren ve buyuk acılara sebep olan bu boykotun ardından Rasulullah, kısa aralıklarla eşi Hz Hatice ile amcası ve hamisi Ebu Talib’i kaybetti Dolayısıyla bu yıla Huzun Yılı denildi Bu acılı olayların ardından Allah Teala, bir bakıma Resulunu, sabır ve tahammulu dolayısıyla hem teselli etmek hem de odullendirmek istedi ve bunun icin genellikle Mi’rac diye anılan buyuk mucizevi olayı gercekleştirdi
İsra suresinin 1 ayeti ile Necm suresinin ilk ayetleri Mi’rac olayına işaret etmektedir Aynı konuda hadis mecmualarında da kırk beş kadar sahabi vasıtasıyla bizzat Hz Peygamber (sas)’den bilgiler nakledilmiştir Ancak ozellikle bu hadislerdeki ayrıntılı malumat değişik yorumlara yol acacak nitelikte olduğu icin, Mi’racın tarihi ve nasıl cereyan ettiği hakkında farklı bilgiler verilmiştir
Konuyla ilgili cok sayıda hadis bulunmakta olup ozellikle (Buhari, “Salat, 1) ve diğer bablarda yer alan hadislere gore bir gece Hz Peygamber (sas) Kabe’nin avlusunda (diğer bazı rivayetlerde amcasının kızı Ummuhani’nin evinde) “uyku ile uyanıklık arasında bir durumdayken Cebrail yanına geldi, goğsunu acarak kalbini zemzemle yıkadı, sonra Burak denilen bir binek uzerinde onu Kudus’e goturdu Rasulullah’ı burada onceki bazı Peygamberler karşıladılar ve onu kendilerine imam yaparak arkasında topluca namaz kıldılar
Daha sonra semaya yukseltilen Rasulullah, semanın birinci katında Hz Adem, ikinci katında Hz İsa ve Hz Yahya, ucuncu katında Hz Yusuf, dorduncu katında Hz İdris, beşinci katında Hz Harun, altıncı katında Hz Musa, yedinci katında ise Hz İbrahim ile goruştu
Kur’an’da “Sidretu’lmunteha (hudut ağacı) denilen ve bir goruşe gore yaratılmışlarca bilinebilen alanın son sınırını işaretlediği kabul edilen hudut noktasının otesine, Cebrail’in gecme imkanı olmadığı icin Hz Peygamber (sas) refref denilen bir aracla tek başına yukselmesini surdurdu Bu sırada kendisine evrenin sırları, varlığın kaderiyle hukumlerin tesbiti icin gorevlendirilmiş olan meleklerin calışmaları gosterildi Nihayet bir beşerin insan olma ozelliğini koruyarak Allah’a yaklaşabileceği son noktaya kadar yaklaşmıştır (Necm, 5389)
Peygamber (sas)’in Rabbine selam ve ihtiramını arzettiği, Allah’ın da ona selamla hitap ettiği ve inananlara esenliklerin dile getirildiği “Tahiyyat duasındaki diyalogun Mi’rac olayı sırasında gercekleştiği kabul edilir Mekandan munezzeh olan Allah Teala ile Kur’an’ın “alemlere rahmet olarak gonderildiğini bildirdiği Hz Muhammed (sas) arasında, insan idrakinin kavramaktan aciz olduğu bir şekilde gercekleşen bu buluşma sırasında Rasulullah’a, iclerinden gunahkar olanlareğer affedilmezlerse bir sure cehennemde cezalandırıldıktan sonra butun ummetinin cennete kabul buyrulacağı mujdelendi; ayrıca kendisine bir hediye olarak Bakara suresinin halk arasında “Amene’rresulu diye başlayan 285286 ayetler inzal edildi
Miracta İslam’ın temel ibadetlerinden beş vakit namaz emredildi Ayrıca bazı rivayetlere gore Mi’racdan donuş sırasında Hz Peygamber (sas)’e cennet ve cehennem ile buralarda bulunacak insanların durumları gosterildi Nihayet Hz Peygamber (sas) Mekke’den ayrıldığı noktaya getirildi
Miracın uykudayken veya uyanık iken ruhen vuku bulduğunu soyleyenler de olmuştur Birinci goruş kabule şayan gorulmekle birlikte bu ikinci goruşun benimsenmesi de olayın değerini ve onemini azaltmaz Cunku genel bir ilke olarak vahiy yollarından birinin de ruya olduğu kabul edilir