Motosikletin tarihçesi
Motosiklet, motorlu arabadan daha önce bulunmuştur Pierre ve Ernest Michaux adındaki iki Fransız, birincil motosikleti (buharla işleyen bir vasıta) Karl Benz (1844 – 1929) ve Gottlieb Daimler ’in (1834 – 1900), yaptığı ilk arabadan 16 yıl önce, 1869 ’da Paris ’de gerçekleştirdiler Ancak, çok geçmeden, Daimle ’in benzinli motorunun üstün niteliklerinden motosiklet tasarımcıları da kullanım başladılar
Birincil Gelişmeler
Öteki teknik yeniliklerle bu birincil araçlar kısa zamanda geliştirildi 1888 ’de JB Dunlop ’un (1840 – 1921) bulduğu şişirme lastikler, yolun neden olduğu sarsıntının bir kısmını ortadan kaldırdı Transmisyon genelde, yağmurlu havalarda kopan ya da kayan kayışla sağlanırdı Motora ilk hareket, ya pedal çevrilerek ya da sürücünün aracı koşarak ittiği ve çalışmaya başladığında üzerine atladığı yöntemle veriliyordu1893 ’te Wilhelm Maybach (1847–1929)göre geliştirilip, yenilene 1889 butler püskürtmeli karbüratörü, bugün hala kullanılmakta olanlara öncülük etmiştir
Üç tekerlikli motosikletlerin de ilk üretim tarihi 1880 ’i bulur Bu motosikletlerin bazıları, tekerlikli sandalyelere benzerdi1898 modeli De Dion Bouton ’da arkadan takma bir motor ve bir diferansiyel vardı Bu motosiklet o zamanlar hayret verici sayılan bir hıza (saatte 40 km) ulaşabilmekteydi
İngiltere ’de 1861 ve 1865yıllarında çıkarılan trafik kuralları, tüm motorlu araçların önünden kırmızı bayrak taşıyan bir adamın gitmesini durum koşuyordu 1896 ’da bu yasaların kaldırılması, İngiliz plancılarını uzun zamandır rahatsız eden kısıtlamaların da kaldırılması seslenmek oldu Benzer yıl albay Capel Holden, dört iki taraflı silindirli motoru olan bir motosiklet yaptı Bunu, çağdaş arabalarda olduğu gibi bobin akümülatör tarafında çalıştırılan mutatör tipi distribütörü vardı Dışarıdan birleştirmek çubukları, üstten asılı dirsekler yoluyla arka tekerliği ilk elden harekete geçiriyordu
Motosikletlerin yaygınlaşması
Motosiklet amerika ’da da yaygınlaşıyordu1905 ’e gelindiğinde en büyük yapımcılar Harley Davidson ve Indian idi İki şirket de, gaz kelebeğini ve tutuşma zamanının öne alınması veya geciktirilmesini denetim altına edinmek nedeniyle, gidonlarda döner kumandalı sapın (1) kullanımına öncülük ettiler1905 modeli, 1,75 beygir gücündeki indian ’ın tek silindirli (tek parça dökme çelik) bir motoru vardı Harley Davidson birincil çift V silindirli motoru 1909 ’da üretmiş ve o zamanda beri motorların çoğunda aynı düzeni kullanmıştır 1914 ’e gelindiğinde motosikletlerin hız rekoru saatte 150,5 km ’e ulaşmıştı aynı yıl, Idünya savaşında İngiliz ordusu motosiklet kullanmaya başladı ve yanına makineli tüfekte taşıyabilinen sepet takılı motosikletlerden yararlandı
1920 ’ye gelindiğinde hemen bütün büyük motorlu araçlarda transmisyon, zincir veya şaftla sağlanıyordu Bu sırada üstten supaplı motorlar ortaya çıkmaya başladı ve bazıları Harley Davidson ve Indian ’daki 1000sm ’lüklerde olduğu gibi, silindir başına dört supabı vardı Almanya ’da BMW birincil motosikletlerini karşılıklı yatay silindirli bir motorla çıkardı Bu, günümüzde de kullanılan bir düzenlemedir
Bilhassa Amerika ’da trafik arttıkça polis kuvvetleri devriye görevleri için motosiklet kullanmaya başladı Henderson ve Indian gibi şirketler kadar üretilen tüm dört silindirli araçlar, özellikle uzun, düz Amerikan yollarında kullanılmaya uygundu
İki Zamanlı Motorlar
İki zamanlı benzin motorundaki hareketli parçalar, dört zamanlı motorda bulunanlardan daha azdır Keza, iki zamanlı motorların bakımı da daha kolaydır 1930 yıllarında Villers ve öbür şirketler, çeşitli tek silindirli, iki zamanlı motor üretiyorlardı 1920 sonlarına ve 1930 ’larda motosiklet toplumsal bir değişime uğradı Bu yıllarda motosiklet lüks bir vasıta olmaktan çıkıp epeyce ucuz, kullanışlı bir taşıt aracına dönüştü Sürücünün arkasındaki yerde bir yolcu taşınabiliyordu ve yarı sepet bu araca dört karakter (iki büyük iki çocuk) bir nakliye kapasitesi kazandırıyordu
1937 yılında 1000 sm3 (sm küp) JAP motorlu bir Brough Superlor, dünya sürat rekorunu takriben, saatte 275 km çıkarmıştı Motosiklet sanayi bir kere daha savaşa hazırlanıyordu 1933 ’de BMW Alman ordusu için, yanında sepeti olan R75 modelini çıkardı Gene bu savaş esnasında her iki taraf, paraşüt birlikleri için katlanabilir motosiklet yaptı
Savaş sonrası gelişmelerin özelliği, daha küçük, daha yüksek devirli motorlardı ve Avrupa ’da binlerce minik motosikletler üretildi 1950 ile 1985 arası Vincent ve Sunbeam gibi (kauçuk tabanlı motorlar kullanan) lüks vasıta yapımcıları, Triumph, BSA, Norton ve AMC gibi toptan üretim yapanların rekabeti karşısında kapanmak zorunda kaldı Tırmanma, deney ve yarış gibi özel amaçlara kadar üretilmiş dağıtılmış vasıta piyasaya sürüldü
1960 başlarında Japon Honda Şirketi, ufak 50 sm3 (sm küp) ’lük dört zamanlı araçlarla Batı pazarlarına girmeye başladı Bunları iki zamanlı Suzuki ve Yamaha izledi ve kısa zamanda 50 sm3 (sm küp) maymun bisikletlerinden saatte 210 km hıza ulaşabilen dört silindirli, 75 sm3 (sm küp) ’lük araçlara dek farklı alanlara yönlendirilmiş motosiklet tipiyle pazara etken oldurlar
Günümüzde satılan motosikletlerin birçok hesaplı ve kuytu araçlardır Elektrikli kontaklar ve hidrolik disk frenleri standart hale gelmektedir Önümüzde oysa yıllarda DKW şirkti tarafından şimdiden üretilmekte olanlar gibi pek fazla rotatif silindirli motoru olan motosikletin yapımı muhtemel olabilir
Motosiklet, motorlu arabadan daha önce bulunmuştur Pierre ve Ernest Michaux adındaki iki Fransız, birincil motosikleti (buharla işleyen bir vasıta) Karl Benz (1844 – 1929) ve Gottlieb Daimler ’in (1834 – 1900), yaptığı ilk arabadan 16 yıl önce, 1869 ’da Paris ’de gerçekleştirdiler Ancak, çok geçmeden, Daimle ’in benzinli motorunun üstün niteliklerinden motosiklet tasarımcıları da kullanım başladılar
Birincil Gelişmeler
Öteki teknik yeniliklerle bu birincil araçlar kısa zamanda geliştirildi 1888 ’de JB Dunlop ’un (1840 – 1921) bulduğu şişirme lastikler, yolun neden olduğu sarsıntının bir kısmını ortadan kaldırdı Transmisyon genelde, yağmurlu havalarda kopan ya da kayan kayışla sağlanırdı Motora ilk hareket, ya pedal çevrilerek ya da sürücünün aracı koşarak ittiği ve çalışmaya başladığında üzerine atladığı yöntemle veriliyordu1893 ’te Wilhelm Maybach (1847–1929)göre geliştirilip, yenilene 1889 butler püskürtmeli karbüratörü, bugün hala kullanılmakta olanlara öncülük etmiştir
Üç tekerlikli motosikletlerin de ilk üretim tarihi 1880 ’i bulur Bu motosikletlerin bazıları, tekerlikli sandalyelere benzerdi1898 modeli De Dion Bouton ’da arkadan takma bir motor ve bir diferansiyel vardı Bu motosiklet o zamanlar hayret verici sayılan bir hıza (saatte 40 km) ulaşabilmekteydi
İngiltere ’de 1861 ve 1865yıllarında çıkarılan trafik kuralları, tüm motorlu araçların önünden kırmızı bayrak taşıyan bir adamın gitmesini durum koşuyordu 1896 ’da bu yasaların kaldırılması, İngiliz plancılarını uzun zamandır rahatsız eden kısıtlamaların da kaldırılması seslenmek oldu Benzer yıl albay Capel Holden, dört iki taraflı silindirli motoru olan bir motosiklet yaptı Bunu, çağdaş arabalarda olduğu gibi bobin akümülatör tarafında çalıştırılan mutatör tipi distribütörü vardı Dışarıdan birleştirmek çubukları, üstten asılı dirsekler yoluyla arka tekerliği ilk elden harekete geçiriyordu
Motosikletlerin yaygınlaşması
Motosiklet amerika ’da da yaygınlaşıyordu1905 ’e gelindiğinde en büyük yapımcılar Harley Davidson ve Indian idi İki şirket de, gaz kelebeğini ve tutuşma zamanının öne alınması veya geciktirilmesini denetim altına edinmek nedeniyle, gidonlarda döner kumandalı sapın (1) kullanımına öncülük ettiler1905 modeli, 1,75 beygir gücündeki indian ’ın tek silindirli (tek parça dökme çelik) bir motoru vardı Harley Davidson birincil çift V silindirli motoru 1909 ’da üretmiş ve o zamanda beri motorların çoğunda aynı düzeni kullanmıştır 1914 ’e gelindiğinde motosikletlerin hız rekoru saatte 150,5 km ’e ulaşmıştı aynı yıl, Idünya savaşında İngiliz ordusu motosiklet kullanmaya başladı ve yanına makineli tüfekte taşıyabilinen sepet takılı motosikletlerden yararlandı
1920 ’ye gelindiğinde hemen bütün büyük motorlu araçlarda transmisyon, zincir veya şaftla sağlanıyordu Bu sırada üstten supaplı motorlar ortaya çıkmaya başladı ve bazıları Harley Davidson ve Indian ’daki 1000sm ’lüklerde olduğu gibi, silindir başına dört supabı vardı Almanya ’da BMW birincil motosikletlerini karşılıklı yatay silindirli bir motorla çıkardı Bu, günümüzde de kullanılan bir düzenlemedir
Bilhassa Amerika ’da trafik arttıkça polis kuvvetleri devriye görevleri için motosiklet kullanmaya başladı Henderson ve Indian gibi şirketler kadar üretilen tüm dört silindirli araçlar, özellikle uzun, düz Amerikan yollarında kullanılmaya uygundu
İki Zamanlı Motorlar
İki zamanlı benzin motorundaki hareketli parçalar, dört zamanlı motorda bulunanlardan daha azdır Keza, iki zamanlı motorların bakımı da daha kolaydır 1930 yıllarında Villers ve öbür şirketler, çeşitli tek silindirli, iki zamanlı motor üretiyorlardı 1920 sonlarına ve 1930 ’larda motosiklet toplumsal bir değişime uğradı Bu yıllarda motosiklet lüks bir vasıta olmaktan çıkıp epeyce ucuz, kullanışlı bir taşıt aracına dönüştü Sürücünün arkasındaki yerde bir yolcu taşınabiliyordu ve yarı sepet bu araca dört karakter (iki büyük iki çocuk) bir nakliye kapasitesi kazandırıyordu
1937 yılında 1000 sm3 (sm küp) JAP motorlu bir Brough Superlor, dünya sürat rekorunu takriben, saatte 275 km çıkarmıştı Motosiklet sanayi bir kere daha savaşa hazırlanıyordu 1933 ’de BMW Alman ordusu için, yanında sepeti olan R75 modelini çıkardı Gene bu savaş esnasında her iki taraf, paraşüt birlikleri için katlanabilir motosiklet yaptı
Savaş sonrası gelişmelerin özelliği, daha küçük, daha yüksek devirli motorlardı ve Avrupa ’da binlerce minik motosikletler üretildi 1950 ile 1985 arası Vincent ve Sunbeam gibi (kauçuk tabanlı motorlar kullanan) lüks vasıta yapımcıları, Triumph, BSA, Norton ve AMC gibi toptan üretim yapanların rekabeti karşısında kapanmak zorunda kaldı Tırmanma, deney ve yarış gibi özel amaçlara kadar üretilmiş dağıtılmış vasıta piyasaya sürüldü
1960 başlarında Japon Honda Şirketi, ufak 50 sm3 (sm küp) ’lük dört zamanlı araçlarla Batı pazarlarına girmeye başladı Bunları iki zamanlı Suzuki ve Yamaha izledi ve kısa zamanda 50 sm3 (sm küp) maymun bisikletlerinden saatte 210 km hıza ulaşabilen dört silindirli, 75 sm3 (sm küp) ’lük araçlara dek farklı alanlara yönlendirilmiş motosiklet tipiyle pazara etken oldurlar
Günümüzde satılan motosikletlerin birçok hesaplı ve kuytu araçlardır Elektrikli kontaklar ve hidrolik disk frenleri standart hale gelmektedir Önümüzde oysa yıllarda DKW şirkti tarafından şimdiden üretilmekte olanlar gibi pek fazla rotatif silindirli motoru olan motosikletin yapımı muhtemel olabilir