Mulakatın anlamı,
Mulakat ne demektir,
Mulakatın tanımı,
Mulakat yontemleri ve mulakat turleri nelerdir,
MULAKAT NEDİR
İki kişi ya da bir kişi ile bir grup arasında sozlu bilgi alışverişidir Belirli bir amac doğrultusunda yapılan yuzyuze goruşmedir Bu bilgi alışverişi her zaman olmasa da genellikle planlanmıştır İki tarafın da konuşma ve dinlemesini icerir
MULAKAT YONTEMLERİ VE TURLERİ
Herhangi bir iş goruşmesi farklı şekillerde uygulanabilir Goruşmeciler, farklı goruşme yontemlerini uygulayarak soz konusu pozisyon icin en uygun adayı belirlemeye calışırlar Goruşmenin ceşidine gore, goruşmenin yapısı, sorulacak sorular ve olculmek istenen nitelikler ve yetkinlikler farklılık gosterebilir Altı farklı goruşme ceşidinden bahsedilebilir;
BİREBİR GORUŞMELER
Yapılandırılmamış mulakat da denir
En cok kullanılan, esnek ama sonucları cok tartışılan bir yontemdir Aday ile tum goruşmeler bire bir olarak, yalnız yapılır Bu yontemde subjektif değerlendirmelerin goruşmeyi etkilemesi kacınılmazdır; uygulanması halinde goruşme surecinin cok iyi planlanması ve etkin bir on hazırlık yapılması şarttır Birebir goruşmeler genellikle işveren firmanın bir temsilcisi tarafından yurutulur Bu goruşmelerin yapısı onceden belirlenebileceği gibi, sohbet havasında da gecebilir Amac, soz konusu pozisyon icin uygunluk derecesinin belirlenmesidir Bazı firmalar, birebir goruşmeleri cok rahat ve sohbet havasında yurutmeyi tercih eder Bunun aday uzerinde rahatlatıcı etki yaptığına ve bilgi alış verişini kolaylaştırdığı savunulur Buna karşılık bazı firmalar stres goruşmesi denilen ve adayın doğal tepkilerini ortaya cıkardığı savunulan yontemleri kullanmayı tercih eder Birebir goruşmelerin en buyuk dezavantajı değerlendirmenin tek bir kişi tarafından yapılması ve daha subjektif kararların verilmesine neden olmasıdır
Bu tur goruşmelerde katılımcıya goruşmeyi yonlendirme imkanı verilmiştir Acık uclu soruar sorulur Son işinizde hakkında neler soyleyebilirsiniz? vb
Amac, tartışmalarda alınmayacak bilgi, duygu ve davranışalr hakkında bilgi almaktır Bu goruşmeyi katılımcılar kontrol ettiğinden, yapılandırılmış sorular sorular sorulmadığından katılımcıları birbirleri ile karşılaştırmak zordur Bu yontem daha cok ust duzey yonetici seciminde kullanılır
PANEL GORUŞMELER
Bu yontem, ikiden fazla goruşmecinin veya yoneticinin, birlikte, tek bir aday ile yaptıkları goruşmelerdir Genellikle cok sayıda elemanın farklı bolumlerde işe alınması planlandığında toplu alımlar tercih edilir ve ozellikle bankacılık sektorunde sıklıkla kullanılır Adayı zorlayıcı bir yontemdir Şirket acısından bakıldığında ise iyi bir panel yoneticisi ve koordinasyon olduğu takdirde sağlıklı sonuclar ortaya cıkabilmektedir
CALIŞMA ARKADAŞLARI GRUBU
Bu yontem, son yıllarda gittikce daha fazla onem kazanan ekip takım anlayışının eleman secme sistemine yansımasıdır Bu yontemde secimin ağırlığı, secilecek kişinin birlikte calışacağı ekip uyelerindedir Bir anlamda panel yontemine donuştuğu soylenebilir Ancak buradaki goruşmenin asıl amacı gruba uyumun olculmesidir Ekip calışması ve proje bazlı işlerde kullanımın olumlu sonuclar verdiği gozlenmiştir Bu tur kucuk gruplardan oluşan iş goruşmelerinin amacı daha cok derinlemesine bir goruşme yapmak veya teknik bilgiyi olcmektir Bu yontem ayrıca son işe alım kararını vermeyecekleri halde, başka calışanların da işe alım surecinde rol almalarını sağlar En buyuk avantajı, uzun vadede birlikte calışması soz konusu olan kişilerin onceden birbirlerini tanımalarını sağlamasıdır Ayrıca calışanların işe alım surecine dahil edilmesi onları motive etmekte, karar mekanizmasında onemli rol aldıklarını duşunmelerine olanak vermektedir
SIRALI GORUŞMELER
Sıralı goruşmelerde birebir ancak birbiri ardına yapılan birkac goruşme soz konusudur Burada mulakat yapan her kişi, soz konusu pozisyonun tek bir yonunu inceler tecrube, teknik bilgi, yonetim becerisi gibi Sıralı goruşmeler de birebir goruşmelerin butun dezavantajlarına sahiptir
DEĞERLENDİRME MERKEZİ
Bu yontemde panel goruşmelerin tersine, adayların sayısı ucten fazladır Adaylara, calışmak istedikleri alan ile ilgili veveya genel yoneticilik yeteneklerini ortaya koyabilecekleri ornek olay olaylar verilir Belirlenen sure icerisinde eğitilmiş değerlendiriciler olayı izlemekle yetinirler Sure sonunda ornek olay tartışılır Adayların bu sure icerisindeki tum tutum ve davranışları değerlendirmede dikkate alınır Adaylar, bunun yanı sıra bazı testlerden de gecirilebilir
TELEFON GORUŞMELERİ
Sonucları sağlıklı ancak uygulanması zor bir yontemdir
Ozellikle ulkemizde az kullanılan goruşme tekniklerinden biridir Kullanılıp kullanılmayacağı kararı yine pozisyona ve goruşmeleri yurutecek olan kişilerin tercihine kalmıştır Telefon goruşmeleri iki şekilde kullanılabilir:
Bunlardan ilki gazete ilanında verilen telefonlara adayların başvurması ve telefon eden adaylarla gorevliler tarafından telefonda bir on goruşme yapılmasıdır
İkinci bir alternatif ise başvuran adayların ozgecmişleri uzerinden bir on eleme yapılmasının ardından yuzyuze goruşmelere gecilmeden once bir ikinci eleme unsuru olarak; veya ozgecmişte acık olmayan bazı konuları aydınlatmak amacı ile telefon goruşmelerinin yurutulmesidirTelefon goruşmelerinin en buyuk avantajı diğer yontemlere gore daha hızlı olmasıdır En acil olarak ihtiyacınız olan bilgileri telefonda oğrenebilirsiniz Ses tonu, dil hakimiyeti, telaffuz gibi konularda onemli bilgiler verir, ve bu nedenle ozellikle telefonda muşteri hizmeti veren birimler icin yapılan eleman alımlarında tercih edilen bir yontemdir
GORUŞME SORULARI
Goruşmeye gitmeden once en cok duşuneceğiniz ve kafanızı meşgul edecek konulardan biri goruşmede size ne gibi sorular sorulabileceğidir Herhangi bir goruşmede size dort ayrı tipte soru sorulabilir
İZLEME SORULARI
Projede kiminle calıştınız? Projenin sonucu ne oldu? Proje ne zaman sonuclandı? Proje uzerinde nerede calışıyordunuz?
Bu firmadaki işinizden nasıl ayrıldınız? Neden ayrılmaya karar verdiniz?
Bu sorunu nasıl cozdunuz? Neden bu cozumu tercih ettiniz? Firmamıza başvurmaya nasıl karar verdiniz? Bizimle neden calışmak istiyorsunuz?
YANSITICI SORULAR
Yansıtıcı sorular ile adayın belirttiği bir goruş, soru olarak yinelenir Yansıtıcı sorular tartışmayı onler, cunku soylenileni red veya kabul etmeden karşılık verme olanağı tanır Ornek: Yani şu anda calıştığınız firmada uygulamaya konulan yeni sistemden memnun değil misiniz?
YONLENDİRİCİ SORULAR
Yonlendirici sorular, belirli bir husus ya da konuya ilişkin bilginin istenmesi amacı ile kullanılır Yonlendirici sorular genellikle adayın konu hakkındaki sozlerini tamamlamasından sonraya saklanır Yonlendirici sorular iletişimi surdurmek ya da huni tekniğini uygulayarak konuyu ozellikle goruşmeciyi ilgilendiren noktaya getirmek amacı ile kullanılır Ornek: Direkt satışı bu kadar cok seviyorsanız neden konusunda calışmak istiyorsunuz?
ARAŞTIRICI SORULAR
Şu anki gorevinizden soz eder misiniz?
Tipik bir iş gununuzu tarif eder misiniz?
Şu anki ve onceki gorevinizin size en cazip gelen yanı neydi?
Halihazırdaki gorevinizin en hoşlanmadığınız yonu nedir?
Halihazırdaki pozisyonunuzda eksik olan ve yeni pozisyondan beklediğiniz neler var?
Bir onceki işinizden neden ayrılmıştınız?
Neden şu anda kariyerinizde değişiklik yapmak istiyorsunuz?
Kendinize bir kariyer planı hazırladınız mı? Hazırladıysanız hangi yonde ve neden?
Ne tur kararlar alırdınız?
Ustesinden geldiğiniz en buyuk sorun neydi?
Muşterileriniz uzerinde en etkili olduğuna inandığınız satış tekniği nedir?
Zor bir satış goruşmesi sırasında genellikle nasıl bir yaklaşım kullanmayı tercih edersiniz?
Firmanızda uygulamaya koyabildiğiniz en buyuk değişiklik neydi?
Sizce bir yoneticinin sahip olması gereken en onemli ozellik nedir? Neden?
Sizce bu sektorunfirmanın onundeki en onemli engel nedir?
Başarılı olamadığınızolduğunuz bir durumolay ve nedenleri?
Pozisyonun gerekliliklerini ve goruşmenin yapısını goz onunde bulundurarak, goruşmeciye ilgili her tur sorularınızı sorabilirsiniz Burada goruşmede sorabileceğiniz sorulara bazı ornekleri goreceksiniz
Bu işe alınacak kişinin ilk onceliğinin ne olması planlanıyor?
Bu pozisyonda calışacak kişinin kac kişilik bir ekibi yonetmesi bekleniyor?
Bu gorevi yurutecek kişinin sorumluluklarını yerine getirebilmesi icin ne tur olanaklar sağlanması planlanıyor?
Şirketin yonetim felsefesini nasıl tanımlayabilirsiniz?
Şirketin yonetici ve supervizorlerinin ortak ozellikleri nelerdir?
Şirketin şu an karşı karşıya olduğu en onemli sorun nedir?
Bu işe alınacak kişinin ilk altı aydabir yılda neleri başarmasını bekliyorsunuz?
Bu pozisyonda başarılı olan kişinin kariyer yolu nasıl planlanıyor?
Performans değerlendirmesi hangi kriterlere bağlı olarak nasıl gercekleştiriliyor?
Şirketin onumuzdeki uc yıl icin vizyonu nedir?
GORUŞMEDE BEDENSEL İŞARETLER VUCUT DİLİ
Eller başın arkasında kenetli, dirsekler yana acıkGoruşme sona ermiştir
Gozluklerin takılmasıAsıl ilginc bolume gelinmiştir
Gozluklerin cıkarılmasıAnlaşmazlık (goz goze gelmek)
One eğilmeİlgi
Geriye yaslanmaKacınma, yanlış noktaya değinme
Goz temasıİlgi
Kollar kavuşturulmuşOlculu olumsuz tavır, tehdit hissetme, red
Burnun okşanmasıZayıf ya da guclu olumsuz tepki
Ayakla elle tempo tutulmasıSabırsızlık, sinirlilik
Bir şey karalama İlgilenmeme ve konunun kendisi ile daha yakından ilgili bir yere gelmesini bekleme
Goz temasından kesilip hızla yere bakılmasıDinleyici konuşmak istiyor
Defterin kapatılması, kalemin kapağının takılması, eşyaların yerlerinin değiştirilmesiUzayan goruşme
Eller bitişik, parmak ucları birbirine değiyorUstunluk taslama (ben bu alanda uzmanım)
Bacak bacak ustune atılmış (ters yonde)Konuşma yanlış yone gidiyor, duzeltilmesi gerek
Sandalyenin geriye itilmesiOlumsuz, anlamadan uzaklaşma eğilimi
Sandalyenin one doğru cekilmesiİlgi (olumlu)
TESTLER
Gunumuzde ozellikle ust seviye eleman alımlarında test kullanımı, hatalı eleman seciminin riskini minimuma indirmek amacı ile giderek yaygınlaşmaktadır Mulakat surecinde ilan ve başvuru formunun kotu hazırlanmış olması, mulakatların iyi planlanamamış veya subjektif olması gibi ihtimaller karşısında testler buyuk onem taşır diğer adımların yerini alamaz ancak test sonucları her zaman verilecek karara destek olacak niteliktedir Ancak işe alma surecinde kullanılan testlerin gecerliliği konusundaki ikilem, halen devam etmektedir
İşe alım surecinde kullanılan dort ana test turu bulunmaktadır:
Sağlık Testleri (Adayın fiziksel ve ruh sağlığının yerinde olup olmadığını olcer)
Beceri Testleri (Adayın zekası, sozelsayısal yeteneklerini olcer)
Kişilik Testleri (Adayın kendi kişilik ozelliklerini tanımladığı testlerdir)
Başarı Testleri (Soz konusu gorev hakkında bazı durum analizleri icerir)
Toplam mulakat suresinin en az %70′inde sizin konuşmanız gerekmektedir
Sozle anlatılan mesaj iki kişi arasındaki toplam iletişimin %7sini, sozle anlatılmayan mesaj ise gercek mesajın %93′unu oluşturur (%38 ses, %55 vucut dili)
Eğer goruşmeci saatine bakıyor, gozluklerini veya kalemini cebine yerleştiriyorsa goruşmeyi bitirmek istiyor olabilir
Adayın işe alınmama sebebi, aşağıda belirtilen unsurlardan herhangi birine dayanabilir:
Soz konusu pozisyonun gerektirdiği temel niteliklerde eksiklik
Adayın pozisyon ile ilgili gorev, calışma saati, maaş, vb şartlara uyamaması
Uygulanan test sonuclarının beklenenden duşuk olması
Herhangi bir sebeple daha uygun bir adayın bulunması
Tatminkar olmayan referanslar
Fiziksel ozelliklerin soz konusu pozisyonun gerektirdikleri ile uyuşmaması
SON SOZ
Kendine guven ve bunu cekinmeden goster Her zaman pozitif ol ve karşındakinin beklentilerini onceden sapta Kafandaki sorulara yanıt bulmak icin soru sormaktan cekinme Her ne kadar heyecan doğal bir tepki olsa da, emin ol ki o kapılardan girince cok rahatlayacaksın Orada sadece sen ve mulakatı yapan yetkililer olacak, unutma; kendi başınasın Başaracağından emin ol Rekabette senin de payın olsun İyi şanslar
Alıntı
Mulakat ne demektir,
Mulakatın tanımı,
Mulakat yontemleri ve mulakat turleri nelerdir,
MULAKAT NEDİR
İki kişi ya da bir kişi ile bir grup arasında sozlu bilgi alışverişidir Belirli bir amac doğrultusunda yapılan yuzyuze goruşmedir Bu bilgi alışverişi her zaman olmasa da genellikle planlanmıştır İki tarafın da konuşma ve dinlemesini icerir
MULAKAT YONTEMLERİ VE TURLERİ
Herhangi bir iş goruşmesi farklı şekillerde uygulanabilir Goruşmeciler, farklı goruşme yontemlerini uygulayarak soz konusu pozisyon icin en uygun adayı belirlemeye calışırlar Goruşmenin ceşidine gore, goruşmenin yapısı, sorulacak sorular ve olculmek istenen nitelikler ve yetkinlikler farklılık gosterebilir Altı farklı goruşme ceşidinden bahsedilebilir;
BİREBİR GORUŞMELER
Yapılandırılmamış mulakat da denir
En cok kullanılan, esnek ama sonucları cok tartışılan bir yontemdir Aday ile tum goruşmeler bire bir olarak, yalnız yapılır Bu yontemde subjektif değerlendirmelerin goruşmeyi etkilemesi kacınılmazdır; uygulanması halinde goruşme surecinin cok iyi planlanması ve etkin bir on hazırlık yapılması şarttır Birebir goruşmeler genellikle işveren firmanın bir temsilcisi tarafından yurutulur Bu goruşmelerin yapısı onceden belirlenebileceği gibi, sohbet havasında da gecebilir Amac, soz konusu pozisyon icin uygunluk derecesinin belirlenmesidir Bazı firmalar, birebir goruşmeleri cok rahat ve sohbet havasında yurutmeyi tercih eder Bunun aday uzerinde rahatlatıcı etki yaptığına ve bilgi alış verişini kolaylaştırdığı savunulur Buna karşılık bazı firmalar stres goruşmesi denilen ve adayın doğal tepkilerini ortaya cıkardığı savunulan yontemleri kullanmayı tercih eder Birebir goruşmelerin en buyuk dezavantajı değerlendirmenin tek bir kişi tarafından yapılması ve daha subjektif kararların verilmesine neden olmasıdır
Bu tur goruşmelerde katılımcıya goruşmeyi yonlendirme imkanı verilmiştir Acık uclu soruar sorulur Son işinizde hakkında neler soyleyebilirsiniz? vb
Amac, tartışmalarda alınmayacak bilgi, duygu ve davranışalr hakkında bilgi almaktır Bu goruşmeyi katılımcılar kontrol ettiğinden, yapılandırılmış sorular sorular sorulmadığından katılımcıları birbirleri ile karşılaştırmak zordur Bu yontem daha cok ust duzey yonetici seciminde kullanılır
PANEL GORUŞMELER
Bu yontem, ikiden fazla goruşmecinin veya yoneticinin, birlikte, tek bir aday ile yaptıkları goruşmelerdir Genellikle cok sayıda elemanın farklı bolumlerde işe alınması planlandığında toplu alımlar tercih edilir ve ozellikle bankacılık sektorunde sıklıkla kullanılır Adayı zorlayıcı bir yontemdir Şirket acısından bakıldığında ise iyi bir panel yoneticisi ve koordinasyon olduğu takdirde sağlıklı sonuclar ortaya cıkabilmektedir
CALIŞMA ARKADAŞLARI GRUBU
Bu yontem, son yıllarda gittikce daha fazla onem kazanan ekip takım anlayışının eleman secme sistemine yansımasıdır Bu yontemde secimin ağırlığı, secilecek kişinin birlikte calışacağı ekip uyelerindedir Bir anlamda panel yontemine donuştuğu soylenebilir Ancak buradaki goruşmenin asıl amacı gruba uyumun olculmesidir Ekip calışması ve proje bazlı işlerde kullanımın olumlu sonuclar verdiği gozlenmiştir Bu tur kucuk gruplardan oluşan iş goruşmelerinin amacı daha cok derinlemesine bir goruşme yapmak veya teknik bilgiyi olcmektir Bu yontem ayrıca son işe alım kararını vermeyecekleri halde, başka calışanların da işe alım surecinde rol almalarını sağlar En buyuk avantajı, uzun vadede birlikte calışması soz konusu olan kişilerin onceden birbirlerini tanımalarını sağlamasıdır Ayrıca calışanların işe alım surecine dahil edilmesi onları motive etmekte, karar mekanizmasında onemli rol aldıklarını duşunmelerine olanak vermektedir
SIRALI GORUŞMELER
Sıralı goruşmelerde birebir ancak birbiri ardına yapılan birkac goruşme soz konusudur Burada mulakat yapan her kişi, soz konusu pozisyonun tek bir yonunu inceler tecrube, teknik bilgi, yonetim becerisi gibi Sıralı goruşmeler de birebir goruşmelerin butun dezavantajlarına sahiptir
DEĞERLENDİRME MERKEZİ
Bu yontemde panel goruşmelerin tersine, adayların sayısı ucten fazladır Adaylara, calışmak istedikleri alan ile ilgili veveya genel yoneticilik yeteneklerini ortaya koyabilecekleri ornek olay olaylar verilir Belirlenen sure icerisinde eğitilmiş değerlendiriciler olayı izlemekle yetinirler Sure sonunda ornek olay tartışılır Adayların bu sure icerisindeki tum tutum ve davranışları değerlendirmede dikkate alınır Adaylar, bunun yanı sıra bazı testlerden de gecirilebilir
TELEFON GORUŞMELERİ
Sonucları sağlıklı ancak uygulanması zor bir yontemdir
Ozellikle ulkemizde az kullanılan goruşme tekniklerinden biridir Kullanılıp kullanılmayacağı kararı yine pozisyona ve goruşmeleri yurutecek olan kişilerin tercihine kalmıştır Telefon goruşmeleri iki şekilde kullanılabilir:
Bunlardan ilki gazete ilanında verilen telefonlara adayların başvurması ve telefon eden adaylarla gorevliler tarafından telefonda bir on goruşme yapılmasıdır
İkinci bir alternatif ise başvuran adayların ozgecmişleri uzerinden bir on eleme yapılmasının ardından yuzyuze goruşmelere gecilmeden once bir ikinci eleme unsuru olarak; veya ozgecmişte acık olmayan bazı konuları aydınlatmak amacı ile telefon goruşmelerinin yurutulmesidirTelefon goruşmelerinin en buyuk avantajı diğer yontemlere gore daha hızlı olmasıdır En acil olarak ihtiyacınız olan bilgileri telefonda oğrenebilirsiniz Ses tonu, dil hakimiyeti, telaffuz gibi konularda onemli bilgiler verir, ve bu nedenle ozellikle telefonda muşteri hizmeti veren birimler icin yapılan eleman alımlarında tercih edilen bir yontemdir
GORUŞME SORULARI
Goruşmeye gitmeden once en cok duşuneceğiniz ve kafanızı meşgul edecek konulardan biri goruşmede size ne gibi sorular sorulabileceğidir Herhangi bir goruşmede size dort ayrı tipte soru sorulabilir
İZLEME SORULARI
Projede kiminle calıştınız? Projenin sonucu ne oldu? Proje ne zaman sonuclandı? Proje uzerinde nerede calışıyordunuz?
Bu firmadaki işinizden nasıl ayrıldınız? Neden ayrılmaya karar verdiniz?
Bu sorunu nasıl cozdunuz? Neden bu cozumu tercih ettiniz? Firmamıza başvurmaya nasıl karar verdiniz? Bizimle neden calışmak istiyorsunuz?
YANSITICI SORULAR
Yansıtıcı sorular ile adayın belirttiği bir goruş, soru olarak yinelenir Yansıtıcı sorular tartışmayı onler, cunku soylenileni red veya kabul etmeden karşılık verme olanağı tanır Ornek: Yani şu anda calıştığınız firmada uygulamaya konulan yeni sistemden memnun değil misiniz?
YONLENDİRİCİ SORULAR
Yonlendirici sorular, belirli bir husus ya da konuya ilişkin bilginin istenmesi amacı ile kullanılır Yonlendirici sorular genellikle adayın konu hakkındaki sozlerini tamamlamasından sonraya saklanır Yonlendirici sorular iletişimi surdurmek ya da huni tekniğini uygulayarak konuyu ozellikle goruşmeciyi ilgilendiren noktaya getirmek amacı ile kullanılır Ornek: Direkt satışı bu kadar cok seviyorsanız neden konusunda calışmak istiyorsunuz?
ARAŞTIRICI SORULAR
Şu anki gorevinizden soz eder misiniz?
Tipik bir iş gununuzu tarif eder misiniz?
Şu anki ve onceki gorevinizin size en cazip gelen yanı neydi?
Halihazırdaki gorevinizin en hoşlanmadığınız yonu nedir?
Halihazırdaki pozisyonunuzda eksik olan ve yeni pozisyondan beklediğiniz neler var?
Bir onceki işinizden neden ayrılmıştınız?
Neden şu anda kariyerinizde değişiklik yapmak istiyorsunuz?
Kendinize bir kariyer planı hazırladınız mı? Hazırladıysanız hangi yonde ve neden?
Ne tur kararlar alırdınız?
Ustesinden geldiğiniz en buyuk sorun neydi?
Muşterileriniz uzerinde en etkili olduğuna inandığınız satış tekniği nedir?
Zor bir satış goruşmesi sırasında genellikle nasıl bir yaklaşım kullanmayı tercih edersiniz?
Firmanızda uygulamaya koyabildiğiniz en buyuk değişiklik neydi?
Sizce bir yoneticinin sahip olması gereken en onemli ozellik nedir? Neden?
Sizce bu sektorunfirmanın onundeki en onemli engel nedir?
Başarılı olamadığınızolduğunuz bir durumolay ve nedenleri?
Pozisyonun gerekliliklerini ve goruşmenin yapısını goz onunde bulundurarak, goruşmeciye ilgili her tur sorularınızı sorabilirsiniz Burada goruşmede sorabileceğiniz sorulara bazı ornekleri goreceksiniz
Bu işe alınacak kişinin ilk onceliğinin ne olması planlanıyor?
Bu pozisyonda calışacak kişinin kac kişilik bir ekibi yonetmesi bekleniyor?
Bu gorevi yurutecek kişinin sorumluluklarını yerine getirebilmesi icin ne tur olanaklar sağlanması planlanıyor?
Şirketin yonetim felsefesini nasıl tanımlayabilirsiniz?
Şirketin yonetici ve supervizorlerinin ortak ozellikleri nelerdir?
Şirketin şu an karşı karşıya olduğu en onemli sorun nedir?
Bu işe alınacak kişinin ilk altı aydabir yılda neleri başarmasını bekliyorsunuz?
Bu pozisyonda başarılı olan kişinin kariyer yolu nasıl planlanıyor?
Performans değerlendirmesi hangi kriterlere bağlı olarak nasıl gercekleştiriliyor?
Şirketin onumuzdeki uc yıl icin vizyonu nedir?
GORUŞMEDE BEDENSEL İŞARETLER VUCUT DİLİ
Eller başın arkasında kenetli, dirsekler yana acıkGoruşme sona ermiştir
Gozluklerin takılmasıAsıl ilginc bolume gelinmiştir
Gozluklerin cıkarılmasıAnlaşmazlık (goz goze gelmek)
One eğilmeİlgi
Geriye yaslanmaKacınma, yanlış noktaya değinme
Goz temasıİlgi
Kollar kavuşturulmuşOlculu olumsuz tavır, tehdit hissetme, red
Burnun okşanmasıZayıf ya da guclu olumsuz tepki
Ayakla elle tempo tutulmasıSabırsızlık, sinirlilik
Bir şey karalama İlgilenmeme ve konunun kendisi ile daha yakından ilgili bir yere gelmesini bekleme
Goz temasından kesilip hızla yere bakılmasıDinleyici konuşmak istiyor
Defterin kapatılması, kalemin kapağının takılması, eşyaların yerlerinin değiştirilmesiUzayan goruşme
Eller bitişik, parmak ucları birbirine değiyorUstunluk taslama (ben bu alanda uzmanım)
Bacak bacak ustune atılmış (ters yonde)Konuşma yanlış yone gidiyor, duzeltilmesi gerek
Sandalyenin geriye itilmesiOlumsuz, anlamadan uzaklaşma eğilimi
Sandalyenin one doğru cekilmesiİlgi (olumlu)
TESTLER
Gunumuzde ozellikle ust seviye eleman alımlarında test kullanımı, hatalı eleman seciminin riskini minimuma indirmek amacı ile giderek yaygınlaşmaktadır Mulakat surecinde ilan ve başvuru formunun kotu hazırlanmış olması, mulakatların iyi planlanamamış veya subjektif olması gibi ihtimaller karşısında testler buyuk onem taşır diğer adımların yerini alamaz ancak test sonucları her zaman verilecek karara destek olacak niteliktedir Ancak işe alma surecinde kullanılan testlerin gecerliliği konusundaki ikilem, halen devam etmektedir
İşe alım surecinde kullanılan dort ana test turu bulunmaktadır:
Sağlık Testleri (Adayın fiziksel ve ruh sağlığının yerinde olup olmadığını olcer)
Beceri Testleri (Adayın zekası, sozelsayısal yeteneklerini olcer)
Kişilik Testleri (Adayın kendi kişilik ozelliklerini tanımladığı testlerdir)
Başarı Testleri (Soz konusu gorev hakkında bazı durum analizleri icerir)
Toplam mulakat suresinin en az %70′inde sizin konuşmanız gerekmektedir
Sozle anlatılan mesaj iki kişi arasındaki toplam iletişimin %7sini, sozle anlatılmayan mesaj ise gercek mesajın %93′unu oluşturur (%38 ses, %55 vucut dili)
Eğer goruşmeci saatine bakıyor, gozluklerini veya kalemini cebine yerleştiriyorsa goruşmeyi bitirmek istiyor olabilir
Adayın işe alınmama sebebi, aşağıda belirtilen unsurlardan herhangi birine dayanabilir:
Soz konusu pozisyonun gerektirdiği temel niteliklerde eksiklik
Adayın pozisyon ile ilgili gorev, calışma saati, maaş, vb şartlara uyamaması
Uygulanan test sonuclarının beklenenden duşuk olması
Herhangi bir sebeple daha uygun bir adayın bulunması
Tatminkar olmayan referanslar
Fiziksel ozelliklerin soz konusu pozisyonun gerektirdikleri ile uyuşmaması
SON SOZ
Kendine guven ve bunu cekinmeden goster Her zaman pozitif ol ve karşındakinin beklentilerini onceden sapta Kafandaki sorulara yanıt bulmak icin soru sormaktan cekinme Her ne kadar heyecan doğal bir tepki olsa da, emin ol ki o kapılardan girince cok rahatlayacaksın Orada sadece sen ve mulakatı yapan yetkililer olacak, unutma; kendi başınasın Başaracağından emin ol Rekabette senin de payın olsun İyi şanslar
Alıntı