Okul Başarısını Artırmanın Yolları-Başarılı Oğrenci Olmanın Yolları Nelerdir

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
57
Yaş
36
Coin
256,936
okulda nasıl daha başarılı olurum



Okul Başarısını Artırmanın YollarıBaşarılı Oğrenci Olmanın Yolları Nelerdir

Amaclarınızı Belirleyin

Başarı icin, oğrencinin hayattan ne beklediğini amacının ne olduğunu bilmesi gerekir
Başarılı olmanın tek ve mutlak olcusu iyi bir universiteye girmek, herkesin gıpta ettiği bir mesleğe sahip olmak değildir İnsan, yetenekli olduğu cok değişik alanlarda, severek yapabileceği ceşitli işlerde kendini ortaya koyabilmişse, yaşamdan zevk alan biri ise, başarılı olmuş demektir
Hayatta en buyuk amac mutlu olmaktır Her şey bunun uğruna yapılmaktadır Ancak herkesin mutlu olmak icin kullandığı araclar farklıdır
Sizler, universite sınavlarına hazırlanırken, sizi mutlu edecek, severek yapabileceğiniz bir mesleği elde etmeye calışıyorsunuz Ancak sizi mutlu edecek mesleği ya da meslekleri onceden belirlemiş olmanız, calışmanız icin size cok onemli bir yol gosterici olacaktır
Calışmanızın yonunun belirlemek ve calışma isteğinizi surekli tutmak icin yapmanız gereken en onemli şey, sizi ilerde mutlu edecek yolu belirlemektir Neye ulaşmak icin calıştığınızı bilmeniz gerekir(Bkz Meslek Secimi ile İlgili Bilgiler Bolumu)
Planlı ve Programlı Calışın

Amacınıza ulaşmak icin hangi dersi ne kadar calışacağınızı, ne zaman calışabileceğinizi, ne kadar gayret gostermeniz gerektiğini bilmelisiniz
Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek icin, her etkinliği planlayarak yapmak gerekir En kullanışlı calışma planı, haftalık olandır Haftalık calışma planı yaparken, her gun, hangi saatlerde hangi etkinliği yaptığınızı duşunerek, her etkinlik icin belli zamanlar ayırın Dersi en verimli calışabilmeniz icin yapmanız gereken şey, dersinizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri calışmaya ayırmaktır
Bunu saptadıktan sonra yapacağınız şey ise, calışmanız gereken dersleri, belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmaktır
Planlı Calışmanın Yararları

Her işe daha rahat zaman ayırmanızı ve yapmak istediğiniz şeyleri daha huzurlu yapmanızı sağlar
Hangi dersi calışacağınıza karar vermemekten dolayı zaman kaybetmenizi, bir dersi bırakıp diğerine gecmenizi onler
Her derse yeterince zaman ayırmanın verdiği bir guven sağlar
Gunu gunune calışma nedeniyle,sınav oncesi calışma suresini kısaltır, sınav paniğini onler ve calışma verimini yukseltir
Oğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine, uzun zamana yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar
Annebabanız ile aranızda ders calışma konusunda cıkabilecek anlaşmazlıkları onler
Bilincli bir plan yapmanız, derse kendinizi daha kolay vermenizi sağlar

Plan Yaparken Nelere Dikkat Etmeniz Gerekir?

Derslerin planını dengeli olarak yapın, belli derslere ağırlık vererek, calışılması gereken diğer dersleri ihmal etmeniz, amacınıza ulaşmanızı gucleştirir
Gunde kac saat calışılması gerektiği, oğrenciden oğrenciye değişmektedir Gunluk calışma suresi, oğrencinin oğrenme kapasitesine, temel bilgisine, derslerdeki eksiğine gore değişir Bugune kadar hic calışma alışkanlığı edinmemiş bir oğrenci, başlangıcta daha az bir calışma ile başlayıp, gittikce arttırabilir Gunluk ortalama calışma suresi olarak 45 saat verilebilir Bu ihtiyaca gore azalır ya da artabilir
Ara vermeden yapılan uzun sureli calışma da, sık aralarla, uzun dinlenmeli olarak yapılan kısa calışma da verimsiz olur En uygunu, 4050 dakikalık calışma sonunda 510 dakika bir ara vererek derse devam etmektir Farklı ozellikteki derslere gecerken verilen ara biraz daha uzun olabilir
Planınızda derslere vereceğiniz calışma surelerini, oğrenmeğiniz dersin ozelliğine ve sizin o dersteki başarı durumunuza gore ayarlamanız gerekir
Aynı tur calışma gerektiren derslerin ard arda gelmesi yerine, değişik calışma gerektiren derslerin ard yarda gelmesine calışın Orneğin problem cozme gerektiren bir dersin arkasına okuma, anlatma, yazma gerektiren derslerin gelmesi uygun olabilir
Zor dersleri en rahat anlayabileceğiniz saatlere yerleştirin Araştırmalar, en verimli calışma saatlerinin sabahın erken saatleri, oğleden sonra 1416 arası olduğunu ayrıca, yatmadan once yapılan tekrarların yararlı olduğunu ortaya koymakla birlikte, verimli calışma saatleri oğrenciden oğrenciye değişmektedir
Tekrar icin ayırdığınız saatler, genellikle dersin sınıfta oğrenildiği zamana yakın saatler olmalıdır Cunku dersin sınıfta işlendiği gun tekrar edilmesi unutma olasılığını azaltır, oğrenmeyi pekiştirir Ayrıca derse gitmeden once hazırlık yapılması da oğrenmeyi kolaylaştırır, dersi daha iyi izlemeye yardımcı olur
Calışma planınızda, derslerinizi mumkun olduğunca gunun aynı saatlerine yerleştirmeniz yararlı olur Boylece her gun o saatlerde derse kendinizi daha kolay verebilirsiniz
Planınızda ilk calışacağınız saate sevdiğiniz bir dersi koymanız, yine planınızı daha kolay uygulamanıza, kendinizi derse daha kolay vermenize yardımcı olacaktır
Yemeklerden hemen sonra calışmaya başlamayıp, yemekten yaklaşık yarım saat kadar sonra derse oturmanız daha yararlı olacaktır
Planınızda, televizyon, muzik, arkadaşlık, kitap okuma gibi etkinliklerle ders calışma saatlerini birbirinden ayırarak, bu etkinliklere de belli sureler vermeniz, calışma saatlerinde aklınızın diğer etkinliklere takılmasını onleyecektir

Şunu da onemle belirtmek gerekir ki, yeterince uykuya, dinlenmeye, rahatlatıcı, keyif verici etkinliklere zaman ayırmadan calışmaya gereğinden fazla zaman ayırmak, bir sure sonra bıkkınlığa neden olabilir Bu nedenle asıl dikkat edilmesi gereken şey, calışmaya cok fazla yer verip, bunun bir bolumunu verimsiz gecirmek yerine, calışma surelerini en verimli şekilde kullanma yollarını bilmektir Bu durum da, calışma icin daha az sure yeterli olur
Ders calışmaya başlayabilme davranışı karar vermeyi gerektirir Calışmaya başlamak icin karar verebilmemiz ise ders calışmaya yonelik olarak bildiklerimiz ile inandıklarımız arasındaki uyuma bağlıdır
Programlı bir calışmanın temelinde yatan en onemli unsur zaman denetimidir Bizler zamanımızı planlayarak geleceğimizi bugune taşırız Aslında her oğrenci icin zaman aynıdır Her oğrenci icin bir gun 24 saat, bir hafta 7 gundur Onemli olan bu zamanı saptadığımız hedefler ve oncelikler doğrultusunda kullanmamızdır
Hedeflerimizi belirleyebilmemiz icin şoyle bir liste yapabiliriz

Hayat Amacları (Uzun Vadeli)
Bir yıllık amaclar (Orta vadeli )
Bir aylık amaclar (Kısa vadeli)

10 yıl sonra neleri 1 yıl sonra neleri 1 ay sonra neleri başarmış olmayı isterdiniz?
Elektrik Muhendisi Universiteyi Deneme sınavında olmak isterdim Kazanmak isterdim Başarılı olmak isterdim
Gorulduğu gibi bu hedeflerin hepsi birbirini tamamlayan ve biri olmazsa diğerinin de olamayacağı turdeki hedeflerdir
Belirlediğimiz amaclara ulaşabilmemiz icin gunluk faaliyetlerimizi oncelik sırasına almamız gerekir
Bir gun icinde yapılabilecek faaliyetleri alt alta yazalım

TV seyretmek
Arkadaşlarla buluşmak
Ders calışmak
Muzik dinlemek
Yemek
Uyku

Şimdi de her faaliyetin onem derecesini belirleyelim

A En yuksek oncelik (onem) derecesine sahip (olmazsa olmaz grubu)
B Orta derecede oneme sahip (olmalı grubu)
C Duşuk onem (oncelik) derecesine sahip (olsa da olur olmazsa da grubu)

Planlama yapabilmemiz icin kuralımız, A grubu faaliyetleri bitmeden B; B grubu faaliyetleri bitmeden, C grubu faaliyetlerine gecmemek
Bizler programlı calışarak daha once belirlediğimiz onceliklere gore hareket etmiş oluruz Boylece ilk once sosyal faaliyetlere evet, derse hayır demek yerine; ders calışmaya evet demeyi, sosyal faaliyetleri de odul olarak almayı başarabiliriz Calışma programı,zamanımızı kontrol altına almamız konusunda bize yardım ederken, aynı zamanda hangi dersin hangi konusundan calışmaya başlayacağımızı da tespit eder Planlamamızı yapıp, hedeflerimizi belirledikten sonra, bizi hedefimize ulaştıracak olan calışma programı hazırlayabiliriz Ders Calışacağım duşuncesiyle giden bir oğrenci bu dersin hangi konusundan calışmaya başlayacağını duşunerek zaman kaybedecektir Oysa Ben bugun Matematik dersinin Sayılar konusunu calışacağım Derse, daha sağlıklı bir yol izlemiş olacaktır
Calışma programı denince aklımıza gelen şey tekrar programı olmalıdır Sadece belirli saatlerde derse oturulan, belirli saatlerde mola alınan bir cizelge akla gelmemelidir Programımız gunluk tekrarı mutlaka icermelidir Unutmayın ki oğrendiklerimizin %40ını ilk 20 dakikada, % 55ini 1 saatte, %65ini 9 saatte, %80ini 24 saatte unuturuz
Gunluk yaşamda kontrol altına alamadığımız durumlarla karşılaşılabileceği dikkate alınmalıdır Programımız gunluk ya da haftalık olarak duşunulmeli, her programın bir amacının olması sağlanmalıdır Programı derslere verdiğimiz onemli bir randevu gibi duşunebilir, calışmaya daha kolay başlayabiliriz Programımızı oluştururken dikkat edeceğimiz noktalar arasında konuları bilme oranımız ve amacımıza gore hangi konulara oncelik vereceğimizin belirlenmesi gerekir Programlı calışma size bir pusula gorevi gorecek ve hedefinize ulaşmada size yardım edecektir
Gunluk calışma programı

O gun oğrenilen konuların tekrarı ve test cozumu,
Odevlerin tamamlanması,
Bir gun sonra işlenecek konuların on hazırlığı

konularını icermelidir
Oyleyse Program;

Zamanı etkin şekilde kullanmanızı,
Neye, nereden başlayacağınıza karar vermenizi,
Bilgilerinizi ne kadar ozumsediğinizi gormenizi,
Ne zaman dinlenip, ne zaman calışacağınıza karar vermenizi,
Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı

kolaylaştıran cok onemli bir aractır
Planınızı Uygulamakta Gucluk Cekiyorsanız:

Tum bu sıraladığımız ozelliklere dikkat ederek plan yaptığınız halde kendinizi derse veremiyorsanız; temel bilgi eksikliği nedeniyle ya da dersi anlayamadığınızdan calışmayı istemiyor olabilirsiniz Bu durumda Sosyal Dersleri Calışırken ve MatematikFen Derslerine Calışırken bolumlerini inceleyin ve yazılanları uygulamaya calışın
Boyle bir durum soz konusu değil de guvensizlik, kazanamama korkusu vb olumsuz duygu ve duşuncelerle kendinizi derse veremiyorsanız oncelikle bundan kurtulmaya calışın Bu durumda, elinizdeki kitapcığın Sınav Kaygısı bolumunu dikkatlice okuyun, onerileri uygulamaya calışın

1 Belirli Bir Calışma Odası yada Koşesi Duzenleyin

Evin değişik yerlerini değil, belli bir yerini calışma yeri olarak hazırlayın Hep aynı yerde calışmak, calışacağınız yere geldiğinizde kendinizi derse daha kolay vermenizi sağlar Calışma davranışı icin uyarıcı bir rol oynar
En uygun calışma ortamı şoyle olmalıdır:

Uzerinde calışmak icin tum arac ve gereclerin (kitap, defter, kalem, kağıt, silgi vb)
Oda ısısı ne cok soğuk, ne cok sıcak olmamalıdır
Oda sık sık havalandırılmalı, duzenli ve temiz olmalıdır
Calışma ortamında radyo, teyp, televizyon gibi dikkat dağıtabilecek nitelikte fazla resim, fotoğraf, afiş, poster gibi uyarıcılar olmamalıdır
Calışma masası ve odası sadece ders calışmak icin kullanılmalıdır

2 Masa Başında Oturarak Calışın

Uzanarak ya da yatarak calışmak yerine masa başında oturarak calışmak, dikkatin daha uzun sureli derste kalmasını kolaylaştırır Uzanarak, yatarak, masanın uzerine abanarak ya da sandalyede geriye yaslanarak calışmak, calışırken kısa surede dikkatin dağılmasına, hemen gevşemeye ve uykuya neden olan davranışlardır
Calışma masanızda, ders dışı faaliyetlerde (mektup yazmak, kitap okumak, hayal kurmak, gunluk yazmak, şiir yazmak vb) bulunmayın
3 Dersi Ezberlemeden Oğrenmeye Calışın

Oğrenmeye calıştığınız konuyu ezberlemekten kacının Ezberleyen oğrencide yorum yapma, bağlantı kurma, sebepsonuc ilişkisini gorme, ana fikir bulma gibi yetenekler gelişmez Ayrıca ezberlenen bilgi ile sınav soruları arasında bağlantı kurmak zor olur Bu nedenle mutlaka calışılan konularla ilgili bol ve değişik soru ornekleri cozmek gerekir Cozulemeyen sorular mutlaka tekrar edilmelidir
Sosyal Bilimler Derslerini Calışırken:
Sosyal dersler, amacsız okunduğu zaman, kısa surede sıkıcı hale gelir, uyku getirir ve derse istek azalır Bu nedenle calışmanız gereken konuyu, mutlaka hangi amacla okuduğunuzu, size gerekli bilgilerin neler olduğunu belirleyerek okuyunuz Boylece, hem amacınıza ulaşmak icin daha yoğun dikkat harcadığınız icin uyanık kalacaksınız, bu sıkılmanızı onleyecek, hem de okuduğunuz bolumlerde size gerekli bilgileri ararken, gereksiz ayrıntıları ezberlemekten uzaklaşacaksınız
Sosyal dersleri calışırken şu sırayı takip edebilirsiniz:

Once konuyu, geriye donuşler yapmadan, duraklamadan suratle bir kez okuyun(Cok kısa bir zaman alır)
Tekrar başa donerek ara başlıklardan, ana başlıklardan koyu yazılmış yerlerden yararlanarak konunun size ne kazandıracağını, hangi amacla okuyacağınızı belirtmek uzere sorular cıkarın, varsa başka kaynaklardan konu ile ilgili soruları ekleyin Boylece, konunun size hangi soruların cevabını vereceğini belirlemiş olursunuz
Sorularınız, konudaki bilgilerin ozelliğine gore; tanımlarla, benzerlik ve ayrılıklarla ilgili ne, nasıl nerede, ne zaman şeklinde, orneklerle ilgili sorular olabilir
Cıkardığınız soruların cevabını bulmaya calışarak konuyu daha dikkatli olarak tekrar okuyun Boylece ayrıntıları daha kolay atarsınız, bir sorunun cevabını aradığınız icin daha dikkatli okursunuz ve daha az sıkılırsınız
Bulduğunuz cevapları, daha once cıkardığınız soruların karşısına yazın
Tema haline getirilebilecek bolumleri tema haline getirin
Cıkardığınız soru ve cevaplarla, varsa şemaya bakarak konuyu bir kez anlatın
Son kez parcalar, sorular arasında bağlantı kurmaya calışarak konuyu butunleştirip, hafızadan tekrarlayın
Hatırlayamadığınız bolumleri tekrar ele alın

Bu şekilde calışma, bir konuyu uzun sure calışıp zaman kaybetmenizi, ezberlemenizi, gereksiz ayrıntıları yuklenmenizi onleyecek, aynı zamanda elinizde konu ile ilgili onemli notların olması da, sınav oncesi tekrarlarda size zaman kazandıracaktır

4 Calışmanızı Değerlendirin

Calışmanızın sonunda, kendinizi değişik sorularla, problemlerle değerlendirin Cevaplayamadığınız soruların ait olduğu konuları tekrar ele alın Ozellikle, ara ve deneme sınavları sonunda, boş bıraktığınız, yanlış yaptığınız sorular uzerinde durarak, bu konuları tekrar calışın Calışırken şunlara dikkat edin

Soruların hangi konudan ve konunun hangi bolumunden cıkarıldığını belirleyin
Tuttuğunuz notlardan, kaynak kitaplardan, ders kitaplarından o bolumu inceleyin
Soruları cozmekte yine gucluk cekiyorsanız, onceki yıllardan konu ile ilgili temel bilgi eksikliğiniz olup olmadığını inceleyin Eksiğiniz varsa Lise1 ve Lise2 kitaplarından da ilgili bolumleri tekrar gozden gecirin
Anlama gucunuzu geliştirin Oğrenme anlamaktır Oğrenmekte olduğunuz konu ile ilgili bilgileri nerede ve nasıl uygulayabileceğinizi kendinize sorun
Yine anlamakta gucluk cekiyorsanız İlgili ders oğretmenine sorun

5 Kaynaklardan Yararlanın

Calıştığınız dersle ilgili, anlamakta gucluk cektiğiniz konu olduğunda, değişik kaynaklardan yararlanın Elinizin altında test kitapları, yardımcı kitaplar, ders kitapları, sozluk, ansiklopedi gibi kaynaklar bulunsun

6 Zorlandığınız Dersi Bir Kenara Bırakmayın

Ozellikle Matematik ve bazı Fen derslerinde zorlanan oğrencilerin, o dersleri tamamen bırakıp hic calışmadıklarını goruyoruz Bu oğrenciler, bu derslerin icinde mutlaka kolay anlayabilecekleri konular olduğu bilmelidir
Cok zorlandığınız bir dersin, tum konularını oğrenmeye calışıp, guveninizi yitirerek dersten uzaklaşmak yerine, anlayabileceğiniz konulardan cıkabilecek soruları cozerek, kazanma şansınızı arttırabilirsiniz

7 Kendinizi Calışmaya Zorlayın

Yukarıda acıklamaya calıştığımız verimli ve etkili ders calışma yontemlerini uygulamak, tamamen bir irade ve ic disiplin olayıdır
Ders calışmak icin iyi bir nedeniniz varsa, kendinizi biraz zorlayarak, calışma sırasındaki guclukleri tek tek ortadan kaldırmanız zor olmaz Yeter ki ne istediğinizi bilin, calışmak icin kendinize iyi bir zemin hazırlayın ve oğrenmeyi isteyin Gerisi kendiliğinden gelecektir
 
Üst Alt