Okul icin başortusunu takmamak caiz midir?
okulda oğrenci tesettur cıkarabilrmi ?
Nur sUresi'nin 31 ve Ahzab suresi'nin 33, 35 ve 59'uncu ayetlerinde kadınların ortunmeleri, vucutlarının zinet yerlerini yabancılara gostermemeleri emredilmektedir Bu konuda bircok hadis de vardır Ama bu hadisleri burada nakletmeye luzum gormuyoruz
Kadının butun vucudunun avret olup olmadığı hususu da mezhepler arasında ihtilaflıdır Şafii ve Hanbeli mezheplerine gore kadının istisnasız tum vucudu avret kabul edildiği halde Hanefi ve Malikimezheplerinde eller ve yuzun fitne korkusu olmadığı takdirde avretolmadığı belirtilmiştir (1)
Tedavi gibi bazı zaruret hallerinde yabancı birisi bir kadının avret kabul edilen bir uzvuna zaruret miktarmca ve tedavinin gerekdiği mahalli gecmemek şartıyla bakabilir(2) Allah, Kuranı Kerim'de kadınların vucutlarını ortmelerini emredip başkalarına gostermelerini yasakladığına gore onların avret mahallerini yabancıların gorebileceği şekilde acmaları haramdır Zaruret olmadıkca avret sayılan bir uzvun tamamını ya da bir kısmını acamazlar
Zaruret, yasak bir şeyi yapmadığı takdirde helaki veya helake yaklaşmayı gerekli kılan şeydir (3) Ali Haydar Mecelle Şerhi'nde zarureti aynen şu şekilde tarif etmiştir: Zaruret; memnu tenavuletmediği takdirde helaki mustelzim olan haldir(4)
Buna gore İslam'a hizmet etmek gayesiyle de olsa İslam'a taban tabana zıt duşen, kadının namahrem yerlerini ve avretini acmaya zorlayan okullarda okumanın zaruret kabul edilmesi mumkun değildir
Ayrıca kadınların mutlaka bilmesi gereken şeyleri, avretlerini acmayı gerektirmeyen okul ve kurslardan oğrenmeleri pekala mumkundur İslam hizmeti boyle bir yol ile ifa edilemez Ayrıca İslam tarihi hicbir resmi tahsili olmadığı halde kendisini ozel olarak yetiştirip İslam'a ve ilme hizmet eden kadınlarla doludur Şuphesiz kadınların avret acma ve ihtilat gibi İslam'ın yasakladığı şeyler olmazsa okutulmaları gerekli ve okumaları zaruridir, bunda buyuk faydalar da vardır Ama bu haramı işlemeyi tecviz edemez
Bilindiği gibi Zararları gidermek, maslahatları celb etmekten evladırdiye meşhur bir fıkıh kaidesi vardır İslam'ın yasaklara gosterdiği itina, emirlere gosterdiği itinadan daha buyuktur Hz Peygamber bir hadisinde: Ben size bir şey emrettiğim zaman ondan gucunuzun yettiği kadarını yapınız Bir şeyden nehyettiğim zaman da ondan kacınınızbuyurur
Bundan dolayı meşakkati defetmek icin vacibi terk etmek caizdir, ama gunahları, ozellikle buyuk gunahları işlemekte musamaha yoktur Bezzazi'nin ifadesine gore avret yerini ortecek bir şey bulamayan kimse, nehir kenarında da olsa istincayı terk eder Cunku yasak, emre tercih edilir Kadına gusul gerekse ve erkeklerden gizlenecek bir yer bulamazsa guslu terkeder (5)
Demek oluyor ki, bir haramı işlememek icin farz bile terkedilir O halde sadece umulan bir maslahat icin nassların haram kıldığı bir şeyin işlenmesi tecviz edilemez Bize gore bu her okul icin aynıdır Muslumanların, kadınların başlarını acabilmeleri icin İslam'ın hukumlerini zorlayacakları yerde, kadınların İslami kıyafetler icerisinde okuyabilmelerinin carelerini araştırıp bu yolda gayret sarfetmeleri gerekir
1Kitabu'1Fıkh ala Mezabili'l Erbaa 1192 SabUni, TefsirU Ayat'ilAhkam c 2 s 381
2elMerginani, elHidaye, c 4, s 84
3SuyUti, elEşbah venNezair, s 94
4Ali Haydar, Dureru'lHakkam Şerhu Mecelletu'lAhkam, Muk 22 Mdd nin şerhi
5İbnu Nuceym elEşbah ve'nNezair, s 9091
Halil GUNENC, Gunumuz Meselelerine Fetvalar II180
okulda oğrenci tesettur cıkarabilrmi ?
Nur sUresi'nin 31 ve Ahzab suresi'nin 33, 35 ve 59'uncu ayetlerinde kadınların ortunmeleri, vucutlarının zinet yerlerini yabancılara gostermemeleri emredilmektedir Bu konuda bircok hadis de vardır Ama bu hadisleri burada nakletmeye luzum gormuyoruz
Kadının butun vucudunun avret olup olmadığı hususu da mezhepler arasında ihtilaflıdır Şafii ve Hanbeli mezheplerine gore kadının istisnasız tum vucudu avret kabul edildiği halde Hanefi ve Malikimezheplerinde eller ve yuzun fitne korkusu olmadığı takdirde avretolmadığı belirtilmiştir (1)
Tedavi gibi bazı zaruret hallerinde yabancı birisi bir kadının avret kabul edilen bir uzvuna zaruret miktarmca ve tedavinin gerekdiği mahalli gecmemek şartıyla bakabilir(2) Allah, Kuranı Kerim'de kadınların vucutlarını ortmelerini emredip başkalarına gostermelerini yasakladığına gore onların avret mahallerini yabancıların gorebileceği şekilde acmaları haramdır Zaruret olmadıkca avret sayılan bir uzvun tamamını ya da bir kısmını acamazlar
Zaruret, yasak bir şeyi yapmadığı takdirde helaki veya helake yaklaşmayı gerekli kılan şeydir (3) Ali Haydar Mecelle Şerhi'nde zarureti aynen şu şekilde tarif etmiştir: Zaruret; memnu tenavuletmediği takdirde helaki mustelzim olan haldir(4)
Buna gore İslam'a hizmet etmek gayesiyle de olsa İslam'a taban tabana zıt duşen, kadının namahrem yerlerini ve avretini acmaya zorlayan okullarda okumanın zaruret kabul edilmesi mumkun değildir
Ayrıca kadınların mutlaka bilmesi gereken şeyleri, avretlerini acmayı gerektirmeyen okul ve kurslardan oğrenmeleri pekala mumkundur İslam hizmeti boyle bir yol ile ifa edilemez Ayrıca İslam tarihi hicbir resmi tahsili olmadığı halde kendisini ozel olarak yetiştirip İslam'a ve ilme hizmet eden kadınlarla doludur Şuphesiz kadınların avret acma ve ihtilat gibi İslam'ın yasakladığı şeyler olmazsa okutulmaları gerekli ve okumaları zaruridir, bunda buyuk faydalar da vardır Ama bu haramı işlemeyi tecviz edemez
Bilindiği gibi Zararları gidermek, maslahatları celb etmekten evladırdiye meşhur bir fıkıh kaidesi vardır İslam'ın yasaklara gosterdiği itina, emirlere gosterdiği itinadan daha buyuktur Hz Peygamber bir hadisinde: Ben size bir şey emrettiğim zaman ondan gucunuzun yettiği kadarını yapınız Bir şeyden nehyettiğim zaman da ondan kacınınızbuyurur
Bundan dolayı meşakkati defetmek icin vacibi terk etmek caizdir, ama gunahları, ozellikle buyuk gunahları işlemekte musamaha yoktur Bezzazi'nin ifadesine gore avret yerini ortecek bir şey bulamayan kimse, nehir kenarında da olsa istincayı terk eder Cunku yasak, emre tercih edilir Kadına gusul gerekse ve erkeklerden gizlenecek bir yer bulamazsa guslu terkeder (5)
Demek oluyor ki, bir haramı işlememek icin farz bile terkedilir O halde sadece umulan bir maslahat icin nassların haram kıldığı bir şeyin işlenmesi tecviz edilemez Bize gore bu her okul icin aynıdır Muslumanların, kadınların başlarını acabilmeleri icin İslam'ın hukumlerini zorlayacakları yerde, kadınların İslami kıyafetler icerisinde okuyabilmelerinin carelerini araştırıp bu yolda gayret sarfetmeleri gerekir
1Kitabu'1Fıkh ala Mezabili'l Erbaa 1192 SabUni, TefsirU Ayat'ilAhkam c 2 s 381
2elMerginani, elHidaye, c 4, s 84
3SuyUti, elEşbah venNezair, s 94
4Ali Haydar, Dureru'lHakkam Şerhu Mecelletu'lAhkam, Muk 22 Mdd nin şerhi
5İbnu Nuceym elEşbah ve'nNezair, s 9091
Halil GUNENC, Gunumuz Meselelerine Fetvalar II180