Yeni eğitim öğretim yılı online olarak başladı. Pandemi sürecinde okula başlangıç ve online eğitimle alakalı ebeveynlere aşağıdaki önerileri hazırladım. Keyifli okumalar dilerim.
Öncelikle bu eğitim öğretim yılıyla alakalı sizin ve çocuğunuzun düşünceleri, duyguları nelerdir? Online eğitimle başlayan bu eğitim yılıyla ilgili ne hissediyorsunuz, bunları fark etmeye çalışın.
Yaptığım görüşmelerde bazı ebeveynler, çocuğunun online eğitimden yeteri kadar verim alamadığını ve akademik kayıp yaşadığını düşündüğünü dile getirirken, bazı ebeveynler de okullar açıldığında çocuğunun kendisini virüsten yeteri kadar koruyamayacağını düşündüğü için korku duyduğunu dile getirdi.
Bu süreçle ilgili ebeveynlerin sahip olduğu düşünceler, hissettikleri duygular çocuklarına bilinçli ya da bilinçdışı olarak yansır. Ebeveynler online eğitim sürecinin verimsiz olduğunu düşünüyorsa, bir süre sonra bu fikir çocuklarında da varlığını hissettirmeye başlayabilir. Bu nedenle tıpkı önceki yıllarda olduğu gibi, bu eğitim yılının başlangıcına da aynı özeni göstermeniz, çocuğunuzda merak uyandırmanız ve eğitim süreciyle ilgili bir imaj oluşturmanız, çocuğunuzun okul algısını şekillendirecek ve okula adaptasyonunu güçlendirecektir.
Sizi strese sokan, kaygılanmanıza neden olan sorunlar varsa bunu okulunuzla konuşarak çözmeye çalışabilirsiniz.
Rutinlerinizi okul sürecine göre düzenlemeniz önemlidir. Tıpkı okul zamanında olduğu gibi, online ders saatlerine göre yatış ve kalkış saatleri, yeme düzeni, ders çalışma saatleri gibi rutinler okula uygun bir hale getirilmelidir.
Çocuklar, yapmaktan hoşlandığı şeyleri (oyun oynamak, hobi saati vb) terk etmemeli, bunlar okul düzenine uygun hale getirilmelidir.
Önceki yıllarda olduğu gibi okulla ilgili ihtiyaçlar gözden geçirilmeli ve sürece çocuğunuzu da dahil etmek adına bu ihtiyaçlar onlarla birlikte temin edilmelidir. (kırtasiye alışverişi vb)
Çalışma ortamının, eğitim öğretime uygun hale getirilmesi gerekmektedir. Eğer yoksa bir çalışma köşesinin oluşturulması faydalı olacaktır.
Bu süreçle ilgili gelişmelerden çocuklarınızı da haberdar etmeniz gerekmektedir. Online olarak başlayacak eğitim sürecinin nasıl ilerleyeceğiyle ilgili çocukların merak duygusu güncel bilgilerle giderilmelidir.
Eğitim sürecinin başında çocuğunuzla ilgili büyük akademik beklentilere girmekten kaçınmalısınız. Çocuğunuzdan beklentilerinizin aşırı olması, onun derslere odaklanmasını azaltabilir.
Bununla alakalı olarak okulların başlangıç sürecinde öncelikli hedef, çocuğun okula ve online eğitime adapte olmasıdır. Adaptasyon sürecinde çocuğunuzun öğretmenleriyle iş birliği içerisinde olmanız oldukça faydalı olacaktır. Özellikle ilk ay, bu sürece adapte olmakta güçlük çeken çocuklar için öğretmeniyle iş birliği yapmanız gerekmektedir. Eğer ikinci ayın sonunda çocuğunuz hala sürece adapte olamadıysa, bunun sebebini bularak o sebep üzerinden çocuğunuzu desteklemeniz kıymetlidir.
Özellikle online eğitim sürecine çocuğun adapte olabilmesi için ebeveynlerin bununla ilgili bir sistem kurup, bu sistemi özellikle başlangıçta yönetmesi gerekmektedir. Ebeveynler kurdukları sistemde her şeyi çocuklarının yerine takip etmemeli, onların sorumluluklarını üstlenmemelidir. Bu durum, çocukların otokontrollerinin gelişmesini engellemeye neden olabilir.
Özellikle okuma ve yazma bilen öğrenciler için, okul tarafından gönderilen programların yanı sıra çocuğunuzla birlikte hazırlayacağınız görsel öğelerin de eklenebileceği ek bir program oluşturulması yararlı olacaktır. Böylece çocuğunuz okul ve evdeki rutinlerini takip edebilir, gerçekleştirdiklerine işaretler koyarak programında sırada neyin olduğunu bilebilir.
Çocuğunuza online eğitim sürecini onun yaşına uygun bir şekilde en baştan anlatabilirsiniz. Örneğin programını göstererek "Bunlar senin ders saatlerin, burası çalışma köşen olacak, dersi bilgisayarından takip edeceksin, programı açmanda ben sana yardımcı olacağım, ekranda öğretmenin ve arkadaşların olacak. Dersle ilgili bir şeyler söylemek isteyebilirsin ya da öğretmenin sana bir şey sorana kadar konuşmamayı sadece dinlemeyi tercih edebilirsin. Her halükarda ekran önünde açık kalacak" diyerek ekranda görünmeyip, odanın bir köşesinde bir süre bekleyebilirsiniz. Online eğitimin başlangıcında ebeveynin eşlik etmesi, daha sonra da çocuğun online eğitime adapte olmasıyla birlikte kesintili olarak ebeveynin odadan çıkması, sınıfıyla çocuğun baş başa kalması beklenmektedir. Eğer çocuk bunu yapmakta zorlanıyorsa, bunun sebebinin bulunması önemlidir.
Bu süreçte en önemli şeylerden bir tanesi çocuğun hareketsiz kalmamasına özen gösterilmesidir. Online ders aralarında ve dersler bittikten sonra çocukların mümkün olduğu kadar hareket etmesi önerilmektedir.
Çocuklar ve özellikle de ergenler için akran desteği oldukça önem taşımaktadır. Her ne kadar online ortamda arkadaşlarıyla diyalog içerisinde olsalar da, bu onların sosyalleşme ihtiyacının karşılanması için yeterli olmayabilir. Ailede ya da çocukta önemli bir rahatsızlık ya da riskli bir durum yoksa ara ara yakın arkadaşı ya da ufak bir arkadaş grubuyla, olası riskler azaltılarak görüşmeleri sağlanabilir. Akran desteği, onların psikolojik durumları açısından önem taşımaktadır.
Son olarak, çocuğunuzun okula başlamasıyla birlikte hem sorumlulukları ve yoğunluğu hem de size duyduğu ihtiyaç ve birlikte vakit geçirme isteği de artacaktır. Gün içerisinde sadece onlar için ayırdığınız bir zaman dilimi mutlaka olmalıdır. Çocuğunuzla yapmaktan hoşlandığınız şeylerden, okulların açılmasıyla birlikte uzaklaşmayın. Bağlarınızı güçlü tutmaya devam edin
Öncelikle bu eğitim öğretim yılıyla alakalı sizin ve çocuğunuzun düşünceleri, duyguları nelerdir? Online eğitimle başlayan bu eğitim yılıyla ilgili ne hissediyorsunuz, bunları fark etmeye çalışın.
Yaptığım görüşmelerde bazı ebeveynler, çocuğunun online eğitimden yeteri kadar verim alamadığını ve akademik kayıp yaşadığını düşündüğünü dile getirirken, bazı ebeveynler de okullar açıldığında çocuğunun kendisini virüsten yeteri kadar koruyamayacağını düşündüğü için korku duyduğunu dile getirdi.
Bu süreçle ilgili ebeveynlerin sahip olduğu düşünceler, hissettikleri duygular çocuklarına bilinçli ya da bilinçdışı olarak yansır. Ebeveynler online eğitim sürecinin verimsiz olduğunu düşünüyorsa, bir süre sonra bu fikir çocuklarında da varlığını hissettirmeye başlayabilir. Bu nedenle tıpkı önceki yıllarda olduğu gibi, bu eğitim yılının başlangıcına da aynı özeni göstermeniz, çocuğunuzda merak uyandırmanız ve eğitim süreciyle ilgili bir imaj oluşturmanız, çocuğunuzun okul algısını şekillendirecek ve okula adaptasyonunu güçlendirecektir.
Sizi strese sokan, kaygılanmanıza neden olan sorunlar varsa bunu okulunuzla konuşarak çözmeye çalışabilirsiniz.
Rutinlerinizi okul sürecine göre düzenlemeniz önemlidir. Tıpkı okul zamanında olduğu gibi, online ders saatlerine göre yatış ve kalkış saatleri, yeme düzeni, ders çalışma saatleri gibi rutinler okula uygun bir hale getirilmelidir.
Çocuklar, yapmaktan hoşlandığı şeyleri (oyun oynamak, hobi saati vb) terk etmemeli, bunlar okul düzenine uygun hale getirilmelidir.
Önceki yıllarda olduğu gibi okulla ilgili ihtiyaçlar gözden geçirilmeli ve sürece çocuğunuzu da dahil etmek adına bu ihtiyaçlar onlarla birlikte temin edilmelidir. (kırtasiye alışverişi vb)
Çalışma ortamının, eğitim öğretime uygun hale getirilmesi gerekmektedir. Eğer yoksa bir çalışma köşesinin oluşturulması faydalı olacaktır.
Bu süreçle ilgili gelişmelerden çocuklarınızı da haberdar etmeniz gerekmektedir. Online olarak başlayacak eğitim sürecinin nasıl ilerleyeceğiyle ilgili çocukların merak duygusu güncel bilgilerle giderilmelidir.
Eğitim sürecinin başında çocuğunuzla ilgili büyük akademik beklentilere girmekten kaçınmalısınız. Çocuğunuzdan beklentilerinizin aşırı olması, onun derslere odaklanmasını azaltabilir.
Bununla alakalı olarak okulların başlangıç sürecinde öncelikli hedef, çocuğun okula ve online eğitime adapte olmasıdır. Adaptasyon sürecinde çocuğunuzun öğretmenleriyle iş birliği içerisinde olmanız oldukça faydalı olacaktır. Özellikle ilk ay, bu sürece adapte olmakta güçlük çeken çocuklar için öğretmeniyle iş birliği yapmanız gerekmektedir. Eğer ikinci ayın sonunda çocuğunuz hala sürece adapte olamadıysa, bunun sebebini bularak o sebep üzerinden çocuğunuzu desteklemeniz kıymetlidir.
Özellikle online eğitim sürecine çocuğun adapte olabilmesi için ebeveynlerin bununla ilgili bir sistem kurup, bu sistemi özellikle başlangıçta yönetmesi gerekmektedir. Ebeveynler kurdukları sistemde her şeyi çocuklarının yerine takip etmemeli, onların sorumluluklarını üstlenmemelidir. Bu durum, çocukların otokontrollerinin gelişmesini engellemeye neden olabilir.
Özellikle okuma ve yazma bilen öğrenciler için, okul tarafından gönderilen programların yanı sıra çocuğunuzla birlikte hazırlayacağınız görsel öğelerin de eklenebileceği ek bir program oluşturulması yararlı olacaktır. Böylece çocuğunuz okul ve evdeki rutinlerini takip edebilir, gerçekleştirdiklerine işaretler koyarak programında sırada neyin olduğunu bilebilir.
Çocuğunuza online eğitim sürecini onun yaşına uygun bir şekilde en baştan anlatabilirsiniz. Örneğin programını göstererek "Bunlar senin ders saatlerin, burası çalışma köşen olacak, dersi bilgisayarından takip edeceksin, programı açmanda ben sana yardımcı olacağım, ekranda öğretmenin ve arkadaşların olacak. Dersle ilgili bir şeyler söylemek isteyebilirsin ya da öğretmenin sana bir şey sorana kadar konuşmamayı sadece dinlemeyi tercih edebilirsin. Her halükarda ekran önünde açık kalacak" diyerek ekranda görünmeyip, odanın bir köşesinde bir süre bekleyebilirsiniz. Online eğitimin başlangıcında ebeveynin eşlik etmesi, daha sonra da çocuğun online eğitime adapte olmasıyla birlikte kesintili olarak ebeveynin odadan çıkması, sınıfıyla çocuğun baş başa kalması beklenmektedir. Eğer çocuk bunu yapmakta zorlanıyorsa, bunun sebebinin bulunması önemlidir.
Bu süreçte en önemli şeylerden bir tanesi çocuğun hareketsiz kalmamasına özen gösterilmesidir. Online ders aralarında ve dersler bittikten sonra çocukların mümkün olduğu kadar hareket etmesi önerilmektedir.
Çocuklar ve özellikle de ergenler için akran desteği oldukça önem taşımaktadır. Her ne kadar online ortamda arkadaşlarıyla diyalog içerisinde olsalar da, bu onların sosyalleşme ihtiyacının karşılanması için yeterli olmayabilir. Ailede ya da çocukta önemli bir rahatsızlık ya da riskli bir durum yoksa ara ara yakın arkadaşı ya da ufak bir arkadaş grubuyla, olası riskler azaltılarak görüşmeleri sağlanabilir. Akran desteği, onların psikolojik durumları açısından önem taşımaktadır.
Son olarak, çocuğunuzun okula başlamasıyla birlikte hem sorumlulukları ve yoğunluğu hem de size duyduğu ihtiyaç ve birlikte vakit geçirme isteği de artacaktır. Gün içerisinde sadece onlar için ayırdığınız bir zaman dilimi mutlaka olmalıdır. Çocuğunuzla yapmaktan hoşlandığınız şeylerden, okulların açılmasıyla birlikte uzaklaşmayın. Bağlarınızı güçlü tutmaya devam edin