Okula Merhaba

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
57
Yaş
36
Coin
256,936
Yeni eğitim öğretim yılı başlıyor. Uzunca bir yaz tatili ortasının akabinde öğrenciler okullarına geri dönüyor, bazıları ise birinci kere okul sıralarıyla tanışıyor. Bir çok çocuk okula dönmeyi heyecan ve sevinç ile beklerken bir yandan daha karmaşık hisler da hissedebiliyorlar. Bilhassa ilkokula başlayacak birinci sınıflar, ortaokula yahut liseye yeni başlayacak gençler ve okul değişikliği yaşayacak öğrenciler için okula dönmek tasa ve endişe hislerini canlandırabilir. Hangi şartta olursa olsun her başlangıçla birlikte bir ahenk ve alışma devri olacaktır. Sizlerle bu yeni periyoda girerken birkaç yol paylaşmak istiyorum.

Öncelikle her vakit olduğu üzere bu bahiste da çocuğunuzla okula dönmek ile ilgili hislerini ve kanılarını konuşabilirsiniz. Başta da değindiğim üzere çocuğunuz okula dönmekle ilgili farklı hisler hissedebilir. Bunlar; memnun, heyecanlı, gururlu, umutlu, sevinçli olabileceği üzere üzgün, öfkeli, telaşlı, korkmuş, şaşırmış, utanmış da olabilir. Öncelikle bunlardan hangisinin çocuğunuz için geçerli olduğunu anlamalısınız. Akabinde bu hisle başa çıkmak için neler yapabileceğinizi birlikte düşünebilirsiniz. Örneğin; okula gitmenin müspet taraflarını bulup yazabilirsiniz, okula dönmek ile ilgili komik bir müzik yapabilirsiniz. Geçen yıl bu tekniği deneyen bir annenin okul yolunda müzik söyleyerek gittiklerini ve bunun birinci sınıfa başlayan kızını neşelendirip rahatlattığını duymuştum.

Çocuğunuzla birlikte okuldaki birinci günü hayal edip, neler olacağına dair konuşabilirsiniz. Bunu bir öyküye dönüştürebilirsiniz. Daha sonra da bu öyküyü drama halinde canlandırabilir, küçük bir tiyatro ile ailenize bile sergileyebilirsiniz. Bazen çocuklar okulda yalnız kalacaklarından tasa duyabilir. Çocuğunuzla birlikte birinci gün arkadaşlarıyla hangi mevzularda sohbet edebileceğine karar verebilirsiniz. Örneğin tatilde yaşadığınız eğlenceli bir anıyı hatırlatıp bunu arkadaşlarıyla da paylaşmasını önerebilirsiniz. Tatilde okudukları kitaplar ya da katıldıkları faaliyetler, yeni periyotta alacakları derslerden yahut kurslardan konuşabilirler. Çocuğunuzu sohbeti açan birinci kişi olmak için teşvik edin. Bu başta sıkıntı gelebilir fakat karşıdaki kişi de tıpkı onun üzere bir arkadaş edinmek istiyor olacaktır. Birinci adımı attıktan sonrası kolaydır.

Çocuğunuzun gittiği okulda öğretmenleri, sınıf öğretmeni, rehber öğretmeni, sınıf annesi ve okul aile birliği üzere yetkilileri tanıyor olmanız ve bağlantı halinde olmanız tüm okul sürecinde hem sizin hem de çoçuğunuzun ahengini kolaylaştıracaktır. Son periyotta okul ve aile ortasındaki bağlantı artmış olsa da bunu ihmal etmemek için tekrar de vurgulamak istiyorum.

Okul alışverişi her vakit eğlencelidir. Okula başlamak için çocuğa da bir motivasyon verir. Yeni bir kalem yahut yeni bir çanta çocuğu okula gitmek için heveslendiren bir araçtır birebir vakitte. Tekrar de bunu bir ödül ya da şart olarak çocuğa vermemek gerekir. Okula giderken kullanılmak üzere alınan gerekli araçlar olduğunu vurgulayabiliriz.

Okula başlamak birebir vakitte nizamlı bir rutine başlamak demektir. Bu rutini ne kadar erken oluşturursanız çocuğunuz için okula ahenk o kadar kolaylaşacaktır. Rutin içinde uyku saatleri, ödev ve çalışma saati, dinlenme vakti, beslenme ve ferdî bakım vakti üzere kısımlar oluşturmalısınız. Bilhassa uyku saatlerini sistemli olarak ayarlamak çocuğun zihinsel fonksiyonları yürütmesini ve öğrenmesini de olumlu etkileyecektir.

Kimi vakit çocuğunuzda okula gitmeyle ilgili şikayetler duyabilir, okula gitmek istememe üzere diretmelerle karşılaşabilirsiniz. Bu üzere durumlarda yeniden birinci andan itibaren kararlı ve net olmanız faydalıdır. Okula gitmenin onun sorumluluğu olduğunu ve bu sorumluluğu yerine getirmesi gerektiği için okula gideceğini vurgulayın. Her şeyin bir vakti var, tatil vaktinde dinlendiği ve gezdiği üzere okul vakti da okula gideceği ve ödevlerini yapacağını, devir ortası tatiline kadar da hafta sonu tatillerinde farklı aktivitelere vakit ayırabileceğini anlatın.

Okulla ilgili olumlu bir zihinsel şema oluşturmak için her vakit muvaffakiyetten çok öğrenmeye ve gelişmeye vurgu yapın. Öğrenmenin hayatı nasıl kolaylaştırdığını ve bize ömürde yeni tecrübelere kapı açtığını açıklayın. Örneğin İngilizce dersi size tatilde bir turistle konuşmak için yardımcı olur, fotoğraf dersinde öğrendiğiniz bir teknikle anneannenize hoş bir ikram yapabilirsiniz, Türkçe dersinde öğrendiğiniz bir öyküyü küçük kardeşinize uyumadan evvel anlatarak onu rahatlatabilirsiniz, matematik dersinde öğrendiklerinizle farklı bulmacaları çözebilirsiniz. Bunun üzere örnekler çoğaltılabilir. Öğrenmenin en heyecan verici özelliği bunu hayatta uygulamaktır.

Okul yılları çoğumuzun memnunlukla andığı bir periyot. Olumlu bir okul algısı için kendi okul anılarınızdan, arkadaşlarınızdan çocuğunuza bahsedebilir, birlikte eski okul fotoğraflarınıza, yıllıklarınıza ve dokümanlarınıza bakabilirsiniz. Bir vakitler sizin de öğrenci olduğunuzu, her gün okula gittiğinizi, ödev yapıp imtihanlara girdiğinizi ve arkadaşlarınızla seyahatlere katıldığınızı öğrenmek çocuğunuzun çok güzeline gidecektir. Her vakit söylediğimiz üzere çocuğa bir davranışı öğretmenin en hoş yolu örnek olmak. Sizin öğrencilik anılarınız da ona örnek oluşturacaktır.

Vakit zaman da ebeveynlerin çocuğun okula gitmesi konusunda tasaları olabilir. Bu türlü bir durumda derdinizi çocuğa yansıtmamaya itina göstererek eşinizle yahut arkadaşlarınızla paylaşarak çözmeyi deneyebilirsiz.

Son olarak tüm öğrencilere ve her daim onların yanında olan ailelerine keyifli ve verimli bir eğitim yılı dilerim.
 
Üst Alt