Oruc tutulması yasak olan gunler hangileridir?
Dinimizde, oruc tutmanın emredildiği veya tavsiye edildiği gunler olduğu gibi, oruc tutmanın yasaklandığı veya hoş karşılanmadığı gunler de vardır Yasağın mahiyetine ve ağırlık derecesine gore, bugunlerin bir kısmında oruc tutmak haram veya tahrimen mekruh, diğer bir kısmında ise tenzihen mekruhtur Oruc tutmanın yasak olduğu gunlerin başında bayram gunleri gelir Hz Peygamber (sas) iki vakitte oruc tutulmayacağını bildirmiştir ki, birisi Ramazan bayramının birinci gunu, diğeri kurban bayramı gunleridir (Buhari, Savm, 6667) Ramazan bayramının sadece birinci gununde ve kurban bayramının dort gununde oruc tutmak yasaktır (Mevsıli, elİhtiyar, I, 395396) Bu gunlerde oruc tutmanın yasak oluşunun nedeni, bayram gunlerinin yeme, icme ve sevinc gunleri olmalarıdır Ramazan bayramı, bir ay boyunca Allah icin tutulan orucun arkasından verilen bir “genel iftar ziyafeti hukmundedir Bundan dolayı, ona “fıtıriftar bayramı denilmiştir Ramazan bayramının ilk gunu bu yonuyle bir aylık Ramazan orucunun iftarı olmaktadır Boyle toplu iftar gununde oruclu olmak, Allah’ın sembolik ziyafetine katılmamak anlamına gelir ki bunun en azından edep dışı olduğu ortadadır Allah icin kurbanların kesildiği kurban bayramı gunleri de ziyafet gunleridir Hz Peygamber (sas), teşrik gunlerinin yeme, icme ve Allah’ı anma gunleri olduğunu belirtmiştir (EbU DavUd, Savm, 49) Hacıların, oruc tuttukları takdirde gucsuz ve yorgun duşme ihtimalleri bulunduğu takdirde, Zilhicce’nin 8 “terviye ve 9 “arefe gunlerinde oruc tutmamaları daha uygun olur Zira Hz Peygamber (sas), arefe gunu Arafat’ta olanların oruc tutmalarını yasaklamıştır (EbU DavUd, Savm, 64) Cunku hac ibadetini yaparken daha zinde ve canlı olmaları, oncesinde nafile oruc tutmuş olmalarından daha hayırlıdır Bunların dışındaki bazı gunlerde oruc tutmak ise ceşitli sebeplerle mekruh sayılmıştır Mesela; sadece aşUra gununde oruc tutmak, yahudilere benzemek ve onları taklit etmek anlamını icerdiği icin mekruhtur (EbU DavUd, Savm, 66) Şek gunu (Şaban ayının sonuna gelip, Şaban’dan mı yoksa Ramazan’dan mı olduğunda şuphe edilen gun) oruc tutmak mekruhtur Hz Peygamber (sas), Ramazan’ı bir veya iki gun onceden oruc tutarak karşılamayı yasaklamıştır (Buhari, Savm, 11, 14; Muslim, Sıyam, 21; EbU DavUd, Savm, 11) İki veya daha fazla gunu, arada iftar etmeksizin birbirine ekleyerek oruc tutmak mekruhtur Buna visal orucu (savmi visal) denir Hz Aişe’nin belirttiğine gore Hz Peygamber (sas) visal orucu tutmalarını yasaklamış; kendisinin bu şekilde oruc tuttuğu hatırlatılınca da “Siz benim gibi değilsiniz; beni Rabbim yedirir, icirir (Muslim, Sıyam, 5558) diye cevap vermiştir
Dinimizde, oruc tutmanın emredildiği veya tavsiye edildiği gunler olduğu gibi, oruc tutmanın yasaklandığı veya hoş karşılanmadığı gunler de vardır Yasağın mahiyetine ve ağırlık derecesine gore, bugunlerin bir kısmında oruc tutmak haram veya tahrimen mekruh, diğer bir kısmında ise tenzihen mekruhtur Oruc tutmanın yasak olduğu gunlerin başında bayram gunleri gelir Hz Peygamber (sas) iki vakitte oruc tutulmayacağını bildirmiştir ki, birisi Ramazan bayramının birinci gunu, diğeri kurban bayramı gunleridir (Buhari, Savm, 6667) Ramazan bayramının sadece birinci gununde ve kurban bayramının dort gununde oruc tutmak yasaktır (Mevsıli, elİhtiyar, I, 395396) Bu gunlerde oruc tutmanın yasak oluşunun nedeni, bayram gunlerinin yeme, icme ve sevinc gunleri olmalarıdır Ramazan bayramı, bir ay boyunca Allah icin tutulan orucun arkasından verilen bir “genel iftar ziyafeti hukmundedir Bundan dolayı, ona “fıtıriftar bayramı denilmiştir Ramazan bayramının ilk gunu bu yonuyle bir aylık Ramazan orucunun iftarı olmaktadır Boyle toplu iftar gununde oruclu olmak, Allah’ın sembolik ziyafetine katılmamak anlamına gelir ki bunun en azından edep dışı olduğu ortadadır Allah icin kurbanların kesildiği kurban bayramı gunleri de ziyafet gunleridir Hz Peygamber (sas), teşrik gunlerinin yeme, icme ve Allah’ı anma gunleri olduğunu belirtmiştir (EbU DavUd, Savm, 49) Hacıların, oruc tuttukları takdirde gucsuz ve yorgun duşme ihtimalleri bulunduğu takdirde, Zilhicce’nin 8 “terviye ve 9 “arefe gunlerinde oruc tutmamaları daha uygun olur Zira Hz Peygamber (sas), arefe gunu Arafat’ta olanların oruc tutmalarını yasaklamıştır (EbU DavUd, Savm, 64) Cunku hac ibadetini yaparken daha zinde ve canlı olmaları, oncesinde nafile oruc tutmuş olmalarından daha hayırlıdır Bunların dışındaki bazı gunlerde oruc tutmak ise ceşitli sebeplerle mekruh sayılmıştır Mesela; sadece aşUra gununde oruc tutmak, yahudilere benzemek ve onları taklit etmek anlamını icerdiği icin mekruhtur (EbU DavUd, Savm, 66) Şek gunu (Şaban ayının sonuna gelip, Şaban’dan mı yoksa Ramazan’dan mı olduğunda şuphe edilen gun) oruc tutmak mekruhtur Hz Peygamber (sas), Ramazan’ı bir veya iki gun onceden oruc tutarak karşılamayı yasaklamıştır (Buhari, Savm, 11, 14; Muslim, Sıyam, 21; EbU DavUd, Savm, 11) İki veya daha fazla gunu, arada iftar etmeksizin birbirine ekleyerek oruc tutmak mekruhtur Buna visal orucu (savmi visal) denir Hz Aişe’nin belirttiğine gore Hz Peygamber (sas) visal orucu tutmalarını yasaklamış; kendisinin bu şekilde oruc tuttuğu hatırlatılınca da “Siz benim gibi değilsiniz; beni Rabbim yedirir, icirir (Muslim, Sıyam, 5558) diye cevap vermiştir