osmanlıda sosyal ve ekonomik hayat, osmanlıda ekonomi ve sosyal hayat, osmanlıda sosyal yaşam, osmanlıda ekonomik hayat, osmanlılarda sosyal hayat,
OSMANLILARDA SOSYAL HAYAT
Osmanlilarda sinifsiz toplum hayati vardi Kole vardi, fakat; Osmanli ulkesinden alinmazdi Kolelik devamli degildi; azad edilip, hurriyete kavusarak, devlet kademesinde vazife alabilirdi Kolelikten yetisme ve kole cocugu pekcok devlet adami yuksek memuriyetlerde bulunurdu Kolelikten yetisme sadri azamlar da vardi Bunlardan Koca Yusuf Pasa, Yusuf Ziyaeddin Pasa, Ibrahim Edhem Pasa, Resid Mehmed Pasa, Hursid Ahmed Pasa, Sahin Ali Pasa, Silahtar Suleyman Pasa, Siyavus Pasa gibi sadri azamlar kolelikten yetiserek devlet kademesinde yukselen sahsiyetlerdir Koylu hur olup, serflik yoktu Koyluler ve kasabada oturan halk uretici durumundaydi Sehirlerde esnaf, imalatci, sanatkar, idareci ve ilmiye teskilati mensuplari otururlardi Askerligi Musluman halk yapardi Butun ulke halki Osmanlilik suuru tasirdi Milliyet ayirimi yapilmayip, ummet esasi aranirdi Gayri muslimler askerlik yapmayip, erkekleri cizye vermekle mukellefti Muslumanlar cogunlukta olup, dort hak mezhep (Hanefi, Safii, Hanbeli, Maliki) ve bimezhep firka mensuplari da olmasina ragmen resmi mezhep Hanefiliktir Muslumanlarin temsilcisi Halife olup, 1516 tarihinden itibaren Osmanli padisahlari bu manevi makamin da temsilcileridir Hiristiyanlardan Ortodoks mezhebinin merkezi Istanbul'dadir Ermeni patrikligi de Istanbul'da olup, merkezleri de Osmanli hakimiyetindeki Revan'di Osmanli topraklarinda Katolikler de bulunmasina ragmen merkezleri Vatikan'di YahUdilerde olan Filistin, Osmanli tebeasindandi MUseviligin dogus yeri ve merkezi Osmanli topragi idi Avrupalilarin zulmunden kacan YahUdileri de Osmanlilar himaye ediyordu Osmanli vatandasi olan Musluman ve gayri muslim topluluklar Rum, Ermeni, YahUdi, Gurcu, Sirp, Bulgar, Macar, Rumen, kendi din ve dillerinde mabet, okul acip, ibadetlerini yapabilme hurriyetine sahiptiler Bu hosgoru, gunumuzun hicbir liberal, kapitalist, komunist ve dikta rejiminin imkan tanimadigi olcude serbestti Gayri Turk Muslumanlar devlet kadrosunda ve orduda vazife alirdi, fakat gayri muslimler, Tanzimatin ilanina kadar bu hakka sahip degildi Gayri muslimler, Tanzimat ve Mesrutiyet ile devlet memuru ve orduya girme hakki kazanmislarsa da, askerlik yapmak istemediklerinden silah altina alinmamislardir Serbest meslekle ugrasirlardi Gayri muslimler tarafindan islenen hirsizlik, yol kesme, gasp, soygun, adam oldurme, devlet makamina zarar verme, Islam dinine karsi hareketler, devlet tarafindan yasaklara uymama, casusluk ve bunlara benzer suclar devletce ve disindakiler de, kendi kilise ve havralarinda bakilirdi Padisahin, ulkedeki gayri muslim ve Turkler uzerinde tavizsiz hakimiyeti olup, din adamlari ve kavmi liderleri, Avrupalilarin ve Prusya'nin tahrikine kapilmadan once merkeze hurmetkardilar Osmanli tebeasi olup da, propaganda ve tahriklerine kapilarak Osmanliya ihanet eden kavimlerin hicbiri bugune kadar huzur yuzu gormemislerdir
OSMANLILARDA SOSYAL HAYAT
Osmanlilarda sinifsiz toplum hayati vardi Kole vardi, fakat; Osmanli ulkesinden alinmazdi Kolelik devamli degildi; azad edilip, hurriyete kavusarak, devlet kademesinde vazife alabilirdi Kolelikten yetisme ve kole cocugu pekcok devlet adami yuksek memuriyetlerde bulunurdu Kolelikten yetisme sadri azamlar da vardi Bunlardan Koca Yusuf Pasa, Yusuf Ziyaeddin Pasa, Ibrahim Edhem Pasa, Resid Mehmed Pasa, Hursid Ahmed Pasa, Sahin Ali Pasa, Silahtar Suleyman Pasa, Siyavus Pasa gibi sadri azamlar kolelikten yetiserek devlet kademesinde yukselen sahsiyetlerdir Koylu hur olup, serflik yoktu Koyluler ve kasabada oturan halk uretici durumundaydi Sehirlerde esnaf, imalatci, sanatkar, idareci ve ilmiye teskilati mensuplari otururlardi Askerligi Musluman halk yapardi Butun ulke halki Osmanlilik suuru tasirdi Milliyet ayirimi yapilmayip, ummet esasi aranirdi Gayri muslimler askerlik yapmayip, erkekleri cizye vermekle mukellefti Muslumanlar cogunlukta olup, dort hak mezhep (Hanefi, Safii, Hanbeli, Maliki) ve bimezhep firka mensuplari da olmasina ragmen resmi mezhep Hanefiliktir Muslumanlarin temsilcisi Halife olup, 1516 tarihinden itibaren Osmanli padisahlari bu manevi makamin da temsilcileridir Hiristiyanlardan Ortodoks mezhebinin merkezi Istanbul'dadir Ermeni patrikligi de Istanbul'da olup, merkezleri de Osmanli hakimiyetindeki Revan'di Osmanli topraklarinda Katolikler de bulunmasina ragmen merkezleri Vatikan'di YahUdilerde olan Filistin, Osmanli tebeasindandi MUseviligin dogus yeri ve merkezi Osmanli topragi idi Avrupalilarin zulmunden kacan YahUdileri de Osmanlilar himaye ediyordu Osmanli vatandasi olan Musluman ve gayri muslim topluluklar Rum, Ermeni, YahUdi, Gurcu, Sirp, Bulgar, Macar, Rumen, kendi din ve dillerinde mabet, okul acip, ibadetlerini yapabilme hurriyetine sahiptiler Bu hosgoru, gunumuzun hicbir liberal, kapitalist, komunist ve dikta rejiminin imkan tanimadigi olcude serbestti Gayri Turk Muslumanlar devlet kadrosunda ve orduda vazife alirdi, fakat gayri muslimler, Tanzimatin ilanina kadar bu hakka sahip degildi Gayri muslimler, Tanzimat ve Mesrutiyet ile devlet memuru ve orduya girme hakki kazanmislarsa da, askerlik yapmak istemediklerinden silah altina alinmamislardir Serbest meslekle ugrasirlardi Gayri muslimler tarafindan islenen hirsizlik, yol kesme, gasp, soygun, adam oldurme, devlet makamina zarar verme, Islam dinine karsi hareketler, devlet tarafindan yasaklara uymama, casusluk ve bunlara benzer suclar devletce ve disindakiler de, kendi kilise ve havralarinda bakilirdi Padisahin, ulkedeki gayri muslim ve Turkler uzerinde tavizsiz hakimiyeti olup, din adamlari ve kavmi liderleri, Avrupalilarin ve Prusya'nin tahrikine kapilmadan once merkeze hurmetkardilar Osmanli tebeasi olup da, propaganda ve tahriklerine kapilarak Osmanliya ihanet eden kavimlerin hicbiri bugune kadar huzur yuzu gormemislerdir