Peygamberimize Gelen Vahiy Arapça mıydı ?
Peygamber Efendimizin (s.a.s) Allah Teala ile konuşması ve Allah Teala'dan gelen emirler vahiy ile olmuştur.
Vahiy de Arapça olarak Peygamberimize (s.a.s) gelmekteydi. Vahyin gelişi değişik şekillerde olmuştur.
Vahyin Geliş Şekilleri
Vahyin geliş şekilleri hakkında Kur'an-ı Kerim'de açık bilgiler yoktur. Vahyin geliş şekilleriyle ilgili bilgileri Muhammed (s.a.s)'in hadislerinden ve sahabelerin şehadetlerinden öğreniyoruz. Vahyin geliş şekilleriyle ilgili şöyle bir sıralama yapılabilir:
1. Vahyin ilk şekli Rasulullah (s.a.s)'in uykuda iken gördüğü sadık rüyalardır. Bu rüyalarda "sadık rüya" (Rüya-yı Sadıka) adı da verilmektedir. Peygamber (s.a.s)'in gördüğü bu rüyalar daha sonraları kendisine zahir olurdu. Hz. Aişe (ra),
"Peygamber, hiç bir rüya görmezdi ki, sabah aydınlığı gibi apaçık zuhur etmesin."
diyerek bu rüyalara ışık tutmaktadır.
2. Rasulüllah (s.a.s)'in uyanık halde iken vahiy meleğinin onun gönlüne vahyi ilka etmesidir. Vahyin bu şekli şu hadis-i şerifte bildirilmektedir:
"Ruhu'l-Kudüs kalbime, 'Hiç bir nefis rızkını tüketmeden ölmeyecektir.' diye üfledi. O halde Allah'tan korkun ve rızkınızı meşru yoldan arayınız."
Ruhu'l-Kudüs, Cebrail (as)'dir. Cebrailin göründüğü hakkında bir delil yoktur. Hadisten de, meleğin görünmeden vahyi ilka ettiği anlaşılmaktadır.
3. Cebrail (as), bir delikanlı veya bir insan şekline bürünerek Peygamber (s.a.s) vahiy getirmiştir. Cebrail (as)'in bu yolla Ashab'tan Dıhye'nin suretine bürünerek vahiy getirdiğini bir çok sahabi nakletmektedir. Vahyin en kolay ve en meşakkatsiz şekli budur.
4. Meleğin görünmeden Peygamber (s.a.s)'e vahiy getirmesidir. Peygamberimiz (asm) çan sesine benzeyen bir ses duyardı. Vahyin en ağır şekli budur. Vahyin bu şekli tehdit ve vaad ihtiva eden ayetlere özgüdür. Bu şekildeki vahyi Rasulüllah (s.a.s) şöyle anlatıyor:
"Bazan çıngırak sesine benzeyen bir sesle gelir. Böylesi bana en ağır olanıdır."
Böyle bir vahyin geliş anında Peygamber (s.a.s) titrer, terler ve rahatsız olurdu. İbn Abbas'tan rivayet edilen bir hadiste Rasulüllah (s.a.s)'in ayetleri zabtetmekte zorluk çektiği, dudaklarını kımıldattığı zikredilmektedir. Cenab-ı Allah, Peygamberine
"Vahyi çabucak alması için dilini kıpırdatma, onu toplamak ve kıraatını sabit kılmak bize aittir. öyle ise sana Kur'an okununca sen onun kıraatına uy." (Kıyame, 76/16-18)
uyarısında bulunmuştur. Bu ayetin nazil olmasından sonra Rasulüllah Cebrail'i dinler, onun gidişinden sonra onun gibi okurdu.
5. Meleğin asli suretinde görünerek Allah'ın emrini Peygamber (s.a.s)'e getirmesi ve okumasıdır. Cebrail (as), bu şekliyle iki kez vahiy getirmiştir. Birincisi nübüvvetin başlangıcında olmuştur. Peygamber (s.a.s) baygınlık geçirmiştir. İkincisi ise Miraç olayının gerçekleşmesinde olmuştur. Bu olaya delil olarak,
"Andolsun ki onun diğer bir defa da Sidretü'l-Münteha'nın yanında gördü." (Necm, 53/12) ayeti zikredilebilir.
6. Rasulüllah (s.a.s)'in uyanık halde iken Allah Teala ile konuşmasıdır. böyle bir konuşmada arada hiç bir vasıta yoktur. Namazın farz oluşu bu yolladır. Vahyin bu yoluyla ilgili olarak aşağıdaki ayeti zikredilebilir.
"Allah Musa'ya da hitab ile konuştu." (Nisa, 4/164).
7. Cebrail'in Peygamber (s.a.s)'e uyku halinde iken vahy getirmesidir. Kevser Suresi'nin bu şekilde nazil olduğu rivayet edilmiştir.
Vahy-i Metlüv- Vahyi Gayrı Metlüv (Okunan vahiy ve okunmayan vahiy)
Hz. Peygamber (s.a.s)'in yukarıda belirtilen vahy şekillerinden almış bulunduğu vahiylerden ekserisi ayetler, bir kısmı ise kudsi hadisler ve hadis-i şeriflerdir. Necm suresi 4. ayette:
"O, kendi arzusu ile söylemez, o (söylediği), kendisine vahyedilen bir vahiyden başka bir şey değildir."
buyurulmuştur. Mıkdam b. Ma'di-Kerib'in rivayetine göre Hz. Peygamber (s.a.s) de:
"Bana Kur'an ve onunla beraber O'nun gibisi verildi. Şunu iyi biliniz ki, Allah Rasulü'nün haram kıldığı da Allah'ın haram kıldığı gibidir..." (el-Hadis ve'l Muhaddisun,12; Kurtubi, Tefsir, 75)
buyurmuştur. Bu ayet ve hadisi delil kabul eden bazı İslam alimleri, Hz. Peygamber (s.a.s)'in hadisleri hakkında ictihad yapmasının caiz olmadığını ve sünnetin de Allah tarafından inzal olunmuş vahiy gibi düşünülmesi gerektiğini ileri sürmüşlerdir. Ancak mezhepler tarihi incelendiği zaman görülür ki, Hz. Peygamber (s.a.s) kendisine sorulan sorulara vahy ile, yoksa kendi re'yi ile ictihad ederek fetva verirdi. İctihadında hata olursa Allah onun hatasını vahy yoluyla düzeltirdi. Nitekim Bedir savaşında ele geçirilen esirler hakkındaki Peygamber ictihadı, Enfal suresi 67, 70 ayetleri ile tashih edilmiştir. Bu da gösteriyor ki Peygamber (s.a.s)'in ictihadı hatalı olabilir (bk. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, 21). Kudsi hadisler ve hadis-i şerifler vahy ve ilham yoluyla Peygamber (s.a.s)'in söylediği sözler ve şeriatın ikinci kaynağı ise de, ayetler derecesinde değildirler.
Kur'an, hadisi kudsi ve hadisin tarif ve vasıfları, okunan vahy ile okunmayan vahyin ne olduğunu ortaya koymaktadır: Kur'an, Cebrail (a.s) vasıtasıyla Arapça lafız ve hak manalar da Hz. Peygamber (s.a.s)'e vahy edilen, O'nun Allah'ın Rasulü olduğuna delil ve insanların hidayeti ile doğru yolu bulmaları için bir düstur, okunması ile ibadet edilerek Allah'a yakınlık kazanılan, mushaflarda yazılı, Fatiha suresi ile başlayıp Nas suresi ile sona ermiş, tevatür yoluyla kitap olarak bize kadar intikal etmiş ve Allah'ın koruması ile en ufak bir değişikliğe uğratılmaksızın nesilden nesile okunarak intikal edecek, beşerin bir benzerini meydana getirmekten aciz bulunduğu ilahi kelamdır.
Kur'an'ın özellikleri
a) Peygamber (s.a.s)'e uyanıkken Cebrail (as) vasıtasıyla veya uykuda ve diğer vahy yollarıyla inzal edilmiştir.
b) Lafız ve manaları Allah tarafındandır,
c) Lafzı Arapçadır,
d) Gerek namazda, gerekse namaz dışında okunarak ibadet edilir,
e) Şekil ve manası Allah tarafından konmuştur,
f) Abdestsiz ve guslü gerektiren bir halde bulunan kimsenin Ona dokunması haramdır,
g) Boy abdest alması gereken kimse O'nu okuyamaz,
h) Her harfini (ibadet kasdıyla) okumanın on sevabı vardıra,
ı) Belli kısımlarına ayet ve sure adı verilir,
j) Mushafta yazılıdır,
k) Fatiha suresi ile başlayıp, Nas suresi ile sona ermiştir,
l) Zamanımıza kadar kitap halinde tevatür yoluyla gelmiştir,
m) Nesilden nesile intikalinden, her türlü değiştirilmeden Allah'ın koruması ile korunmuştur,
n) Beşer, bir benzerini meydana getirmede acizdir,
o) Lafzı olmaksızın yalnız manasıyla nakli (rivayeti) caiz değildir.
Kur'an bu özellikleriyle, vahyi metulvü (okunan vahyi) meydana getirmektedir. Kurbet (Allah'a yakınlık) niyetiyle namaz ve namaz dışında okunmakla ibadet edilir. Diğer vahy mahsulü olan kudsi hadis ve hadislerle namazda okunarak ibadet edilmez. Ancak namaz dışında ilim ve teberrüken okunabilir.
Peygamber Efendimizin (s.a.s) Allah Teala ile konuşması ve Allah Teala'dan gelen emirler vahiy ile olmuştur.
Vahiy de Arapça olarak Peygamberimize (s.a.s) gelmekteydi. Vahyin gelişi değişik şekillerde olmuştur.
Vahyin Geliş Şekilleri
Vahyin geliş şekilleri hakkında Kur'an-ı Kerim'de açık bilgiler yoktur. Vahyin geliş şekilleriyle ilgili bilgileri Muhammed (s.a.s)'in hadislerinden ve sahabelerin şehadetlerinden öğreniyoruz. Vahyin geliş şekilleriyle ilgili şöyle bir sıralama yapılabilir:
1. Vahyin ilk şekli Rasulullah (s.a.s)'in uykuda iken gördüğü sadık rüyalardır. Bu rüyalarda "sadık rüya" (Rüya-yı Sadıka) adı da verilmektedir. Peygamber (s.a.s)'in gördüğü bu rüyalar daha sonraları kendisine zahir olurdu. Hz. Aişe (ra),
"Peygamber, hiç bir rüya görmezdi ki, sabah aydınlığı gibi apaçık zuhur etmesin."
diyerek bu rüyalara ışık tutmaktadır.
2. Rasulüllah (s.a.s)'in uyanık halde iken vahiy meleğinin onun gönlüne vahyi ilka etmesidir. Vahyin bu şekli şu hadis-i şerifte bildirilmektedir:
"Ruhu'l-Kudüs kalbime, 'Hiç bir nefis rızkını tüketmeden ölmeyecektir.' diye üfledi. O halde Allah'tan korkun ve rızkınızı meşru yoldan arayınız."
Ruhu'l-Kudüs, Cebrail (as)'dir. Cebrailin göründüğü hakkında bir delil yoktur. Hadisten de, meleğin görünmeden vahyi ilka ettiği anlaşılmaktadır.
3. Cebrail (as), bir delikanlı veya bir insan şekline bürünerek Peygamber (s.a.s) vahiy getirmiştir. Cebrail (as)'in bu yolla Ashab'tan Dıhye'nin suretine bürünerek vahiy getirdiğini bir çok sahabi nakletmektedir. Vahyin en kolay ve en meşakkatsiz şekli budur.
4. Meleğin görünmeden Peygamber (s.a.s)'e vahiy getirmesidir. Peygamberimiz (asm) çan sesine benzeyen bir ses duyardı. Vahyin en ağır şekli budur. Vahyin bu şekli tehdit ve vaad ihtiva eden ayetlere özgüdür. Bu şekildeki vahyi Rasulüllah (s.a.s) şöyle anlatıyor:
"Bazan çıngırak sesine benzeyen bir sesle gelir. Böylesi bana en ağır olanıdır."
Böyle bir vahyin geliş anında Peygamber (s.a.s) titrer, terler ve rahatsız olurdu. İbn Abbas'tan rivayet edilen bir hadiste Rasulüllah (s.a.s)'in ayetleri zabtetmekte zorluk çektiği, dudaklarını kımıldattığı zikredilmektedir. Cenab-ı Allah, Peygamberine
"Vahyi çabucak alması için dilini kıpırdatma, onu toplamak ve kıraatını sabit kılmak bize aittir. öyle ise sana Kur'an okununca sen onun kıraatına uy." (Kıyame, 76/16-18)
uyarısında bulunmuştur. Bu ayetin nazil olmasından sonra Rasulüllah Cebrail'i dinler, onun gidişinden sonra onun gibi okurdu.
5. Meleğin asli suretinde görünerek Allah'ın emrini Peygamber (s.a.s)'e getirmesi ve okumasıdır. Cebrail (as), bu şekliyle iki kez vahiy getirmiştir. Birincisi nübüvvetin başlangıcında olmuştur. Peygamber (s.a.s) baygınlık geçirmiştir. İkincisi ise Miraç olayının gerçekleşmesinde olmuştur. Bu olaya delil olarak,
"Andolsun ki onun diğer bir defa da Sidretü'l-Münteha'nın yanında gördü." (Necm, 53/12) ayeti zikredilebilir.
6. Rasulüllah (s.a.s)'in uyanık halde iken Allah Teala ile konuşmasıdır. böyle bir konuşmada arada hiç bir vasıta yoktur. Namazın farz oluşu bu yolladır. Vahyin bu yoluyla ilgili olarak aşağıdaki ayeti zikredilebilir.
"Allah Musa'ya da hitab ile konuştu." (Nisa, 4/164).
7. Cebrail'in Peygamber (s.a.s)'e uyku halinde iken vahy getirmesidir. Kevser Suresi'nin bu şekilde nazil olduğu rivayet edilmiştir.
Vahy-i Metlüv- Vahyi Gayrı Metlüv (Okunan vahiy ve okunmayan vahiy)
Hz. Peygamber (s.a.s)'in yukarıda belirtilen vahy şekillerinden almış bulunduğu vahiylerden ekserisi ayetler, bir kısmı ise kudsi hadisler ve hadis-i şeriflerdir. Necm suresi 4. ayette:
"O, kendi arzusu ile söylemez, o (söylediği), kendisine vahyedilen bir vahiyden başka bir şey değildir."
buyurulmuştur. Mıkdam b. Ma'di-Kerib'in rivayetine göre Hz. Peygamber (s.a.s) de:
"Bana Kur'an ve onunla beraber O'nun gibisi verildi. Şunu iyi biliniz ki, Allah Rasulü'nün haram kıldığı da Allah'ın haram kıldığı gibidir..." (el-Hadis ve'l Muhaddisun,12; Kurtubi, Tefsir, 75)
buyurmuştur. Bu ayet ve hadisi delil kabul eden bazı İslam alimleri, Hz. Peygamber (s.a.s)'in hadisleri hakkında ictihad yapmasının caiz olmadığını ve sünnetin de Allah tarafından inzal olunmuş vahiy gibi düşünülmesi gerektiğini ileri sürmüşlerdir. Ancak mezhepler tarihi incelendiği zaman görülür ki, Hz. Peygamber (s.a.s) kendisine sorulan sorulara vahy ile, yoksa kendi re'yi ile ictihad ederek fetva verirdi. İctihadında hata olursa Allah onun hatasını vahy yoluyla düzeltirdi. Nitekim Bedir savaşında ele geçirilen esirler hakkındaki Peygamber ictihadı, Enfal suresi 67, 70 ayetleri ile tashih edilmiştir. Bu da gösteriyor ki Peygamber (s.a.s)'in ictihadı hatalı olabilir (bk. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, 21). Kudsi hadisler ve hadis-i şerifler vahy ve ilham yoluyla Peygamber (s.a.s)'in söylediği sözler ve şeriatın ikinci kaynağı ise de, ayetler derecesinde değildirler.
Kur'an, hadisi kudsi ve hadisin tarif ve vasıfları, okunan vahy ile okunmayan vahyin ne olduğunu ortaya koymaktadır: Kur'an, Cebrail (a.s) vasıtasıyla Arapça lafız ve hak manalar da Hz. Peygamber (s.a.s)'e vahy edilen, O'nun Allah'ın Rasulü olduğuna delil ve insanların hidayeti ile doğru yolu bulmaları için bir düstur, okunması ile ibadet edilerek Allah'a yakınlık kazanılan, mushaflarda yazılı, Fatiha suresi ile başlayıp Nas suresi ile sona ermiş, tevatür yoluyla kitap olarak bize kadar intikal etmiş ve Allah'ın koruması ile en ufak bir değişikliğe uğratılmaksızın nesilden nesile okunarak intikal edecek, beşerin bir benzerini meydana getirmekten aciz bulunduğu ilahi kelamdır.
Kur'an'ın özellikleri
a) Peygamber (s.a.s)'e uyanıkken Cebrail (as) vasıtasıyla veya uykuda ve diğer vahy yollarıyla inzal edilmiştir.
b) Lafız ve manaları Allah tarafındandır,
c) Lafzı Arapçadır,
d) Gerek namazda, gerekse namaz dışında okunarak ibadet edilir,
e) Şekil ve manası Allah tarafından konmuştur,
f) Abdestsiz ve guslü gerektiren bir halde bulunan kimsenin Ona dokunması haramdır,
g) Boy abdest alması gereken kimse O'nu okuyamaz,
h) Her harfini (ibadet kasdıyla) okumanın on sevabı vardıra,
ı) Belli kısımlarına ayet ve sure adı verilir,
j) Mushafta yazılıdır,
k) Fatiha suresi ile başlayıp, Nas suresi ile sona ermiştir,
l) Zamanımıza kadar kitap halinde tevatür yoluyla gelmiştir,
m) Nesilden nesile intikalinden, her türlü değiştirilmeden Allah'ın koruması ile korunmuştur,
n) Beşer, bir benzerini meydana getirmede acizdir,
o) Lafzı olmaksızın yalnız manasıyla nakli (rivayeti) caiz değildir.
Kur'an bu özellikleriyle, vahyi metulvü (okunan vahyi) meydana getirmektedir. Kurbet (Allah'a yakınlık) niyetiyle namaz ve namaz dışında okunmakla ibadet edilir. Diğer vahy mahsulü olan kudsi hadis ve hadislerle namazda okunarak ibadet edilmez. Ancak namaz dışında ilim ve teberrüken okunabilir.