Rabıta nedir ? nasıl yapılır
Tefekkur,Rabıtanın tarifi
Rabıtada Hedef
Rabıta, kelime olarak bir şeyi diğerine bağlamak, onunla ilgi ve alaka kurmak demektir
Dinimizde rabıta, tefekkurun bir ceşididir Tefekkur, varlıkları ve olayları duşunup onlarda gizlenen ilahi rahmeti, hikmeti, kudreti fark etmek ve bu vesile ile kalbi zikre gecirmektir Tefekkur farzdır Kalbin en onemli vazifesi tefekkur yoluyla uyanmak ve Yuce Allaha bağlanmaktır Allahu Tealanın zatından başka her varlık tefekkur edilebilir, hayale alınıp uzerinde derin derin duşunulebilir
Rabıta yapmak insana ait bir ozelliktir Kalbi ve gonlu olan herkes bir ceşit rabıta yapar Ancak her rabıta şekli kalbi uyandırıp Allaha ve ahirete bağlamaz Tasavvufta tavsiye edilen rabıta, kendisine bakılınca Yuce Allahı zikrettiren bir kamil insanı duşunmekten ibarettir Kamil insanın kalbi Allahu Tealanın en fazla nazar ve tecelli ettiği bir mahaldir Bu kalb, ilahi aşk ve zikirle mamur olmuştur Ona bağlanan kalb de o aşk ve zikirden nasiplenir, beslenir, kuvvetlenir, mamur olur
Rabıta, muridin kamil murşidini hayal ederek kalbini onun kalbine bağlamasıdır Rabıta, birbirini seven ruhların kaynaşmasıdır Rabıta, kalbin kalpten nur ve feyiz almasıdır Rabıta, gonlun gonle bakışı ve birinden diğerine sevgi akışıdır
Rabıta, muridin terbiyesi icin en muhim bir vasıtadır Rabıta namaz gibi şekli, zamanı ve usulu dinimizce belirlenmiş bir ibadet değildir; kalbi uyandırıp huşu ve huzur icinde ibadete hazırlamaktır Rabıta, manevi terbiye aracıdır Rabıta, azgın nefis icin en guzel ıslah ilacıdır Rabıta, gafil kalbin uyanık kalbe bağlanıp uyanmasıdır Rabıta, uzerine devamlı ilahi feyzin aktığı kalbe bağlanıp ondaki sevgi ve feyzi cekmektir
Buyukler, rabıtanın ozu itibariyle şu ayetlere dayandığını belirtmişlerdir: Cenabı Hak şoyle buyuruyor:
Ey iman edenler! Allahtan korkun ve sadık kullarımla beraber olun Tevbe, 119
Ey iman edenler! Allahtan korkun, Ona yaklaşmaya vesile arayın Onun yolunda mucahede edin ki kurtuluşa eresiniz Maide, 35
Butun gaye Allahtan gercek manada korkmaktır Bu korku, Yuce Yaratıcıyı sevmek ve Ona koşmaktan ibarettir Buna haşyet denir Haşyet, sevgiliyi uzerim korkusu ile titremektir Haşyet, gizli ve acık her halde hayalı olmaktır Buna kısaca takva denir
Her iki ayeti kerime de takvayı emretmektedir Takvayı elde etmek icin birinci ayetikerimede Allahın sadık kulları ile beraberlik emredilmiş, ikinci ayetikerimede ise takva yoluna sevk edecek bir vesileye yapışılması ve nefsi terbiye icin butun yolların denenmesi istenmiştir
İşte rabıta, Allahu Tealanın sadık kulu ve kamil dostu olan murşid ile beraber olmanın bir şeklidir Murşide el verip intisap eden herkes onunla Allah yolundaki beraberliğine ilk adımı atmış olur Sonra onun terbiyesine giren kimsenin zahiri beraberliği başlamıştır Bu işte asıl hedef kalp ve gonul beraberliğidir Kendisine gonul bağlanan kamil murşid Allaha ulaşmada en guzel bir vesiledir Butun bunların sonucu zikir ve edebtir, kısaca takvadır Murşidin Allaha ulaşmada bir vesile ve vasıta olmaktan başka bir gorevi yoktur
Ulu arifler rabıtayı şoyle tarif etmişlerdir:
Rabıta, muşahede makamına ulaşmış, ilahi huzurda kabul gormuş, Allahın nuru ve edebiyle suslenmiş kamil bir murşide kalbi bağlamaktan ibarettir Cunku kamil murşidin kalbi ilahi nur, feyiz, sevgi ve ilimler icin bir merkez yapılmıştır Ona yonelen ve sevgiyle bağlanan bir kalbe, oradan nur, feyiz, sevgi ve ilim akar Bu kuvvetli kalp muridin zayıf kalbini besler
Kendisine rabıta yapılacak murşid, nefsini ıslah etmiş, huzur makamına ulaşmış, Allahu Tealaya tam teslim olma halini elde etmiş ve en onemlisi insanları terbiye icin gorevlendirilmiş olmalıdır İrşat izni ve ehliyeti olmayan kimseye yapılan rabıta, hem yapana hem de yapılana zarar verir
Kısaca, kendisine rabıta yapılacak murşid, Hz Rasulullahın gercek varisi, nazarları şifa, manevi tasarruf sahibi, icazetli bir kimse olmalıdır İşte muridin boyle bir kamil murşide kalbini bağlayıp, huzurunda ve gıyabında onun sUret ve ruhaniyetini hayaline almaya, onu kendisi ile birlikte duşunerek, yanındayken takındığı tavrı, uzağında iken de surdurmeye rabıta denir
Rabıtanın aslı muhabbete dayanır Muhabbet rabıtası, muridin murşide olan ileri seviyede sevgisi ve edep ile gercekleşir Bu rabıtaya devam eden murid, yavaş yavaş murşidinin boyasına boyanır, onun halleri ile hallenir, ahlakına burunur, sevgisi ile tatlanır, guzelleşir ve kamil bir insan olur Cunku muhabbet rabıtası seveni, sevilenin sıfatlarına sokar
Bilinmelidir ki kulun tek başına mukarrebun makamına cıkması, yakin ve muşahede halini elde etmesi cok zordur Bunun icin bu guzel hallere ulaşmak isteyen kimseye, o halleri elde etmiş, yolu bilen kamil bir murşid gereklidir Boyle bir murşidi bulan muridin, onun ruhaniyetini vasıta yapıp ilahi feyiz ve nurlarından bolca nasiplenmesi gerekir Bunun en kısa yolu muhabbet rabıtasıdır Muridin, murşidinin huzurunda feyiz alması kolaydır Huzurunda olduğu gibi gıyabında da edep ve feyiz alabilmesi icin murşidinin kalbine yonelerek onun sUretini cokca hayal etmesi lazımdır
Rabıtada Hedef
Rabıtaya devam eden murid, zamanla fenafillah makamına yukselir Bu makam, ihsan mertebesi olup Yuce Allahı goruyormuş gibi Ona kulluk yapma makamıdır Murşid, bu makama ulaştırdığı muridini Allahu Tealaya emanet eder, aradan cekilir Artık rabıta, murakabeye doner
Murakabe, kulun her an Allahu Tealanın nazar ve kontrolu altında olduğunu kesin olarak bilmesi ve bunu hissetmesidir Boylece kalbi uyanan ve butun vucudu ile zikre gecen murid, kainattaki butun varlıkları tefekkur etme derecesini elde etmiş olur Artık her şey onun icin bir zikir sebebi olur
Kamil murşid, ilahi sırların toplandığı bir mahaldir ilahi sırlar ve nurlar, Resulullah (sav) Efendimizden itibaren manevi veraset yoluyla kamil murşide ulaşır Ondan da kendisine bağlanan muridine intikal eder İşte rabıtanın en buyuk kazancı, kalbi bu nur ile aydınlatmaktır
MSaki Erol
Tefekkur,Rabıtanın tarifi
Rabıtada Hedef
Rabıta, kelime olarak bir şeyi diğerine bağlamak, onunla ilgi ve alaka kurmak demektir
Dinimizde rabıta, tefekkurun bir ceşididir Tefekkur, varlıkları ve olayları duşunup onlarda gizlenen ilahi rahmeti, hikmeti, kudreti fark etmek ve bu vesile ile kalbi zikre gecirmektir Tefekkur farzdır Kalbin en onemli vazifesi tefekkur yoluyla uyanmak ve Yuce Allaha bağlanmaktır Allahu Tealanın zatından başka her varlık tefekkur edilebilir, hayale alınıp uzerinde derin derin duşunulebilir
Rabıta yapmak insana ait bir ozelliktir Kalbi ve gonlu olan herkes bir ceşit rabıta yapar Ancak her rabıta şekli kalbi uyandırıp Allaha ve ahirete bağlamaz Tasavvufta tavsiye edilen rabıta, kendisine bakılınca Yuce Allahı zikrettiren bir kamil insanı duşunmekten ibarettir Kamil insanın kalbi Allahu Tealanın en fazla nazar ve tecelli ettiği bir mahaldir Bu kalb, ilahi aşk ve zikirle mamur olmuştur Ona bağlanan kalb de o aşk ve zikirden nasiplenir, beslenir, kuvvetlenir, mamur olur
Rabıta, muridin kamil murşidini hayal ederek kalbini onun kalbine bağlamasıdır Rabıta, birbirini seven ruhların kaynaşmasıdır Rabıta, kalbin kalpten nur ve feyiz almasıdır Rabıta, gonlun gonle bakışı ve birinden diğerine sevgi akışıdır
Rabıta, muridin terbiyesi icin en muhim bir vasıtadır Rabıta namaz gibi şekli, zamanı ve usulu dinimizce belirlenmiş bir ibadet değildir; kalbi uyandırıp huşu ve huzur icinde ibadete hazırlamaktır Rabıta, manevi terbiye aracıdır Rabıta, azgın nefis icin en guzel ıslah ilacıdır Rabıta, gafil kalbin uyanık kalbe bağlanıp uyanmasıdır Rabıta, uzerine devamlı ilahi feyzin aktığı kalbe bağlanıp ondaki sevgi ve feyzi cekmektir
Buyukler, rabıtanın ozu itibariyle şu ayetlere dayandığını belirtmişlerdir: Cenabı Hak şoyle buyuruyor:
Ey iman edenler! Allahtan korkun ve sadık kullarımla beraber olun Tevbe, 119
Ey iman edenler! Allahtan korkun, Ona yaklaşmaya vesile arayın Onun yolunda mucahede edin ki kurtuluşa eresiniz Maide, 35
Butun gaye Allahtan gercek manada korkmaktır Bu korku, Yuce Yaratıcıyı sevmek ve Ona koşmaktan ibarettir Buna haşyet denir Haşyet, sevgiliyi uzerim korkusu ile titremektir Haşyet, gizli ve acık her halde hayalı olmaktır Buna kısaca takva denir
Her iki ayeti kerime de takvayı emretmektedir Takvayı elde etmek icin birinci ayetikerimede Allahın sadık kulları ile beraberlik emredilmiş, ikinci ayetikerimede ise takva yoluna sevk edecek bir vesileye yapışılması ve nefsi terbiye icin butun yolların denenmesi istenmiştir
İşte rabıta, Allahu Tealanın sadık kulu ve kamil dostu olan murşid ile beraber olmanın bir şeklidir Murşide el verip intisap eden herkes onunla Allah yolundaki beraberliğine ilk adımı atmış olur Sonra onun terbiyesine giren kimsenin zahiri beraberliği başlamıştır Bu işte asıl hedef kalp ve gonul beraberliğidir Kendisine gonul bağlanan kamil murşid Allaha ulaşmada en guzel bir vesiledir Butun bunların sonucu zikir ve edebtir, kısaca takvadır Murşidin Allaha ulaşmada bir vesile ve vasıta olmaktan başka bir gorevi yoktur
Ulu arifler rabıtayı şoyle tarif etmişlerdir:
Rabıta, muşahede makamına ulaşmış, ilahi huzurda kabul gormuş, Allahın nuru ve edebiyle suslenmiş kamil bir murşide kalbi bağlamaktan ibarettir Cunku kamil murşidin kalbi ilahi nur, feyiz, sevgi ve ilimler icin bir merkez yapılmıştır Ona yonelen ve sevgiyle bağlanan bir kalbe, oradan nur, feyiz, sevgi ve ilim akar Bu kuvvetli kalp muridin zayıf kalbini besler
Kendisine rabıta yapılacak murşid, nefsini ıslah etmiş, huzur makamına ulaşmış, Allahu Tealaya tam teslim olma halini elde etmiş ve en onemlisi insanları terbiye icin gorevlendirilmiş olmalıdır İrşat izni ve ehliyeti olmayan kimseye yapılan rabıta, hem yapana hem de yapılana zarar verir
Kısaca, kendisine rabıta yapılacak murşid, Hz Rasulullahın gercek varisi, nazarları şifa, manevi tasarruf sahibi, icazetli bir kimse olmalıdır İşte muridin boyle bir kamil murşide kalbini bağlayıp, huzurunda ve gıyabında onun sUret ve ruhaniyetini hayaline almaya, onu kendisi ile birlikte duşunerek, yanındayken takındığı tavrı, uzağında iken de surdurmeye rabıta denir
Rabıtanın aslı muhabbete dayanır Muhabbet rabıtası, muridin murşide olan ileri seviyede sevgisi ve edep ile gercekleşir Bu rabıtaya devam eden murid, yavaş yavaş murşidinin boyasına boyanır, onun halleri ile hallenir, ahlakına burunur, sevgisi ile tatlanır, guzelleşir ve kamil bir insan olur Cunku muhabbet rabıtası seveni, sevilenin sıfatlarına sokar
Bilinmelidir ki kulun tek başına mukarrebun makamına cıkması, yakin ve muşahede halini elde etmesi cok zordur Bunun icin bu guzel hallere ulaşmak isteyen kimseye, o halleri elde etmiş, yolu bilen kamil bir murşid gereklidir Boyle bir murşidi bulan muridin, onun ruhaniyetini vasıta yapıp ilahi feyiz ve nurlarından bolca nasiplenmesi gerekir Bunun en kısa yolu muhabbet rabıtasıdır Muridin, murşidinin huzurunda feyiz alması kolaydır Huzurunda olduğu gibi gıyabında da edep ve feyiz alabilmesi icin murşidinin kalbine yonelerek onun sUretini cokca hayal etmesi lazımdır
Rabıtada Hedef
Rabıtaya devam eden murid, zamanla fenafillah makamına yukselir Bu makam, ihsan mertebesi olup Yuce Allahı goruyormuş gibi Ona kulluk yapma makamıdır Murşid, bu makama ulaştırdığı muridini Allahu Tealaya emanet eder, aradan cekilir Artık rabıta, murakabeye doner
Murakabe, kulun her an Allahu Tealanın nazar ve kontrolu altında olduğunu kesin olarak bilmesi ve bunu hissetmesidir Boylece kalbi uyanan ve butun vucudu ile zikre gecen murid, kainattaki butun varlıkları tefekkur etme derecesini elde etmiş olur Artık her şey onun icin bir zikir sebebi olur
Kamil murşid, ilahi sırların toplandığı bir mahaldir ilahi sırlar ve nurlar, Resulullah (sav) Efendimizden itibaren manevi veraset yoluyla kamil murşide ulaşır Ondan da kendisine bağlanan muridine intikal eder İşte rabıtanın en buyuk kazancı, kalbi bu nur ile aydınlatmaktır
MSaki Erol