SoruCevap
Yeni Üye
RESULULLAH (AS)'IN GİYİM KUSAM BİCİMİ
Sonraları Hz Ali'ye giydirdigi esSehab Bulutadında bir sarığı vardı Sarığın altından takke (kalensuve) giyerdi Takkeyi sarıksız, sarığı da takkesiz giydiği olurdu Sarık giydiği zaman ucunu iki omuzu arasından sarkıtırdı Nitekim Muslim Sahihinde ‚Amr b Hurays'ten şunu nakleder: Allah ResUlunu minberde, başında siyah bir sarık varken gordum Sarığın iki ucunu iki omuzu arasına sarkıtmıştıYine Muslim'in Cabir b Abdillah'tan bir rivayeti de soyledir: Allah Resulu Mekke'ye, başında siyah bir sarık varken girdi
Cabir hadisinde sarığın sarkan ucunun (zu'abe) zikredilmemesi, Allah ve Resulu'nun onu her zaman omuzları arasında sarkıtmadığını gosterir
Mekke'ye girdiğinde uzerinde harp levazımatı (uhbetu'1 kital) ve başında migferi vardırivayetleri de vardır ki, bu da her yerde, oraya munasip şeyler giydiğini gosterir
Ustadımız Ebu'lAbbas b Teymiyye (kr) sarığın sarkan ucu icin cok ilginc bir şey anlatırdı:
Allah Resulu bunu, Medine'de ruyasında Rabbu'1Izzet'i gorduğu gecenin sabahında uygulamıştı Ruyası şoyle idi:
Allahu Teala bana, Ya Muhammed, Melei A'la hangi konuda munakaşa ediyor biliyor musun?diye sordu Bilmiyorumdedim Bunun uzerine elini iki omuzum arasına koydu, ben de yerle gok arasında olup bitenleri bildim
Hadis Tirmizi'dedir Buhari'ye sorulduğunda sahih olduğunu soylemiştir
Iste Allah Resulunun, sarığının ucunu omuzları arasından sarkitması bu yuzdendir ve bu, cahillerin dillerinin kabule yanasmadığı ilimler cumlesindendir Ancak, sarığın ucunu sarkıtma konusunda bu faydanın ondan başkası icin gecerli olduğunu sanmıyoruz
Uzun gomlek (kamis) giydi En cok sevdiği elbise de gomlekti Gomleğinin yeni bileğine kadardı
Cubbe ve yırtmaclı kaftan (ferrUc) ve ferace giydi Kapama tabir olunan) kaftan da giydi
Seferde yenleri dar bir cubbe giydi
Peştemal(izar fota) ve ustluk (rida) giydi
Vakidi: Ridasının ve hırkasının (burd) (Ibnu'lKayyim elCevziyye'nin Zadu'lme'adadlı eserinin I135I47 arası cevirisidir) ebadı, altı zira'a uc zira' ve bir karış idi Izan Umman dokuması ve dort zira' bir karış uzunluğunda, iki zira' bir karış genişliğinde idider
Kırmızı bir hulle (alt ust takım) giydi Hulle izar ve ridadan ibarettir ve ancak iki elbiseye birden verilen isimdir Fakat bu hullenin, başka renginin karısımadığı, sade kırmızıdan olduğunu zannedenler yanılmışlardır Bu Kırmızı Hullediğer Yemen hırkaları gibi kırmızı siyah cizgiler halinde dokunan iki Yemen hırkasından ibarettir Uzerinde kırmızı cizgilerin bulunması itibariyla bu adla bilinmektedir Yoksa sade kırmızı, son derece yasaklanmıştır Buhari'nin Sahih'inde:
Allah Resulu kırmızı atkıları (Meyasir) yasakladırivayeti vardır Ebu Davud'un Suneninde ise şunlar mevcuttur:Abdullah b Amr'dan: Allah Resulu uzerimizde usfurla kırmızıya boyanmış tek en bir ortu (rayta) gordu de, Nedir bu uzerindeki rayta?dedi Hoşlanmadığını yuzunden hemen anladım Derhal aileme gittim Fırını yakmışlardı Onu fırına atıverdim Sonra ertesi gun geldiğimde Allah Resulu, Abdullah, o ortuyu ne yaptın?dedi Yaptığımı anlatınca, Keşke onu hanımlarından birine giydirseydin, cunku onu kadınların giymesinde mahzur yokturbuyurdularMuslim'in Sahihinde de yine aynı raviden şu rivayet mevcuttur:
Sonraları Hz Ali'ye giydirdigi esSehab Bulutadında bir sarığı vardı Sarığın altından takke (kalensuve) giyerdi Takkeyi sarıksız, sarığı da takkesiz giydiği olurdu Sarık giydiği zaman ucunu iki omuzu arasından sarkıtırdı Nitekim Muslim Sahihinde ‚Amr b Hurays'ten şunu nakleder: Allah ResUlunu minberde, başında siyah bir sarık varken gordum Sarığın iki ucunu iki omuzu arasına sarkıtmıştıYine Muslim'in Cabir b Abdillah'tan bir rivayeti de soyledir: Allah Resulu Mekke'ye, başında siyah bir sarık varken girdi
Cabir hadisinde sarığın sarkan ucunun (zu'abe) zikredilmemesi, Allah ve Resulu'nun onu her zaman omuzları arasında sarkıtmadığını gosterir
Mekke'ye girdiğinde uzerinde harp levazımatı (uhbetu'1 kital) ve başında migferi vardırivayetleri de vardır ki, bu da her yerde, oraya munasip şeyler giydiğini gosterir
Ustadımız Ebu'lAbbas b Teymiyye (kr) sarığın sarkan ucu icin cok ilginc bir şey anlatırdı:
Allah Resulu bunu, Medine'de ruyasında Rabbu'1Izzet'i gorduğu gecenin sabahında uygulamıştı Ruyası şoyle idi:
Allahu Teala bana, Ya Muhammed, Melei A'la hangi konuda munakaşa ediyor biliyor musun?diye sordu Bilmiyorumdedim Bunun uzerine elini iki omuzum arasına koydu, ben de yerle gok arasında olup bitenleri bildim
Hadis Tirmizi'dedir Buhari'ye sorulduğunda sahih olduğunu soylemiştir
Iste Allah Resulunun, sarığının ucunu omuzları arasından sarkitması bu yuzdendir ve bu, cahillerin dillerinin kabule yanasmadığı ilimler cumlesindendir Ancak, sarığın ucunu sarkıtma konusunda bu faydanın ondan başkası icin gecerli olduğunu sanmıyoruz
Uzun gomlek (kamis) giydi En cok sevdiği elbise de gomlekti Gomleğinin yeni bileğine kadardı
Cubbe ve yırtmaclı kaftan (ferrUc) ve ferace giydi Kapama tabir olunan) kaftan da giydi
Seferde yenleri dar bir cubbe giydi
Peştemal(izar fota) ve ustluk (rida) giydi
Vakidi: Ridasının ve hırkasının (burd) (Ibnu'lKayyim elCevziyye'nin Zadu'lme'adadlı eserinin I135I47 arası cevirisidir) ebadı, altı zira'a uc zira' ve bir karış idi Izan Umman dokuması ve dort zira' bir karış uzunluğunda, iki zira' bir karış genişliğinde idider
Kırmızı bir hulle (alt ust takım) giydi Hulle izar ve ridadan ibarettir ve ancak iki elbiseye birden verilen isimdir Fakat bu hullenin, başka renginin karısımadığı, sade kırmızıdan olduğunu zannedenler yanılmışlardır Bu Kırmızı Hullediğer Yemen hırkaları gibi kırmızı siyah cizgiler halinde dokunan iki Yemen hırkasından ibarettir Uzerinde kırmızı cizgilerin bulunması itibariyla bu adla bilinmektedir Yoksa sade kırmızı, son derece yasaklanmıştır Buhari'nin Sahih'inde:
Allah Resulu kırmızı atkıları (Meyasir) yasakladırivayeti vardır Ebu Davud'un Suneninde ise şunlar mevcuttur:Abdullah b Amr'dan: Allah Resulu uzerimizde usfurla kırmızıya boyanmış tek en bir ortu (rayta) gordu de, Nedir bu uzerindeki rayta?dedi Hoşlanmadığını yuzunden hemen anladım Derhal aileme gittim Fırını yakmışlardı Onu fırına atıverdim Sonra ertesi gun geldiğimde Allah Resulu, Abdullah, o ortuyu ne yaptın?dedi Yaptığımı anlatınca, Keşke onu hanımlarından birine giydirseydin, cunku onu kadınların giymesinde mahzur yokturbuyurdularMuslim'in Sahihinde de yine aynı raviden şu rivayet mevcuttur: