Peygamber Efendimize iman ederek O'nu goren ve musluman olarak olen kimseler
Lugat itibariyle ashab, arkadaş manasına gelen sahibkelimesinin coğuludur İslam ıstılahında Hz Peygamber'in arkadaşlarıicin, daha geniş kapsamıyla Resulullah'ı goren muminler icin kullanılmıştır Sahabi ve coğulu olan sahabe terimleri de aynı manayı ifade eder
Sahabi sayılabilmek icin az da olsa Resulullah ile goruşmek şarttır Bu sebeple Hz Peygamber doneminde yaşamış, O'na iman etmiş, hatta O'nunla haberleşip yazışmış, O'na destek sağlamış kişiler ashabtan sayılmaz Mesela o donemin meşhur Habeşistan Kralı Necaşi Ashame boyledir İyiyi kotuden ayırdedebilecek temyiz yaşında Peygamber Efendimiz'i goren cocuklar ise ashabtandır Mesela Hz Peygamber'in iki torunu Hasan ile Huseyin'in durumu boyledir Hz Peygamber'e iman eden ilk kişi olarak ilk sahabi, Resulullah'ın mubarek eşi Hz Hatice'dir Son sahabi ise, genellikle kabul edildiğine gore 100719 senesinde vefat eden Ebu'tTufeyl Amir b Vasile elLeysi elKinani'dir Bu tarihten sonra yaşayan bir sahabinin varlığı bilinmemekle beraber İslam alimleri, Hz Peygamber'in hayatının sonlarında soylediği: Yuz sene sonra bugun yaşayanlardan hic kimse hayatta kalmayacaktır (İbn Hacer, elİsabe, Mısır 1328, I, 8) hadisine dayanarak ashabın bulunabileceği son zaman sınırı olarak 110729 senesini belirlemişlerdir İslam aleminde cok sonraki donemlerde bile zaman zaman gorulduğu gibi artık bu tarihten sonra sahabi olduğunu iddia edenler cıksa da onlara itibar edilmez Sahabenin mutlaka Hz Peygamber (sas)'i bir an da olsa gormuş veya sohbetinde bulunmuş olması gerekir Amalık, sağırlık veya dilsizlik gibi sebeplerle, gorme ve sohbetten biri gercekleşemezse, bu durum sahabi olmaya engel değildir Nitekim Ashabın ileri gelenlerinden ve Peygamberimiz'in muezzinlerinden olan Abdullah İbn Ummi MektUm, ama olduğu icin Hz Peygamber'i gorememiş fakat, sohbetlerinde bulunmuştur
Hz Peygamberi dunya gozuyle gormek şarttır O'nu (sas) ruyasında gorenler sahabi sayılmaz
Hz Peygamber (sas)'i kendisine peygamberlik gelmeden once goren veya O'nunla sohbet eden, fakat peygamberlikten sonra goremeyen kişi de sahabi sayılmaz
Peygamberlikten sonra Resulullah (sas)'i goren kimsenin musluman olması ve daha sonra dinden cıkmış olmaması gerekir Binaenaleyh; henuz musluman değilken Peygamberimizi goren bir kimse daha sonra musluman olsa ve Hz Peygamber (sas)'i goremese, sahabi sayılmaz Yine, muslumanken Hz Peygamber (sas)'i goren ve sahabi olan bir kişi, daha sonra irtidat edip dinden cıksa, sahabilikten de cıkar Ancak, tekrar musluman olur ve Hz Peygamber'i gorurse yine sahabi olur
Lugat itibariyle ashab, arkadaş manasına gelen sahibkelimesinin coğuludur İslam ıstılahında Hz Peygamber'in arkadaşlarıicin, daha geniş kapsamıyla Resulullah'ı goren muminler icin kullanılmıştır Sahabi ve coğulu olan sahabe terimleri de aynı manayı ifade eder
Sahabi sayılabilmek icin az da olsa Resulullah ile goruşmek şarttır Bu sebeple Hz Peygamber doneminde yaşamış, O'na iman etmiş, hatta O'nunla haberleşip yazışmış, O'na destek sağlamış kişiler ashabtan sayılmaz Mesela o donemin meşhur Habeşistan Kralı Necaşi Ashame boyledir İyiyi kotuden ayırdedebilecek temyiz yaşında Peygamber Efendimiz'i goren cocuklar ise ashabtandır Mesela Hz Peygamber'in iki torunu Hasan ile Huseyin'in durumu boyledir Hz Peygamber'e iman eden ilk kişi olarak ilk sahabi, Resulullah'ın mubarek eşi Hz Hatice'dir Son sahabi ise, genellikle kabul edildiğine gore 100719 senesinde vefat eden Ebu'tTufeyl Amir b Vasile elLeysi elKinani'dir Bu tarihten sonra yaşayan bir sahabinin varlığı bilinmemekle beraber İslam alimleri, Hz Peygamber'in hayatının sonlarında soylediği: Yuz sene sonra bugun yaşayanlardan hic kimse hayatta kalmayacaktır (İbn Hacer, elİsabe, Mısır 1328, I, 8) hadisine dayanarak ashabın bulunabileceği son zaman sınırı olarak 110729 senesini belirlemişlerdir İslam aleminde cok sonraki donemlerde bile zaman zaman gorulduğu gibi artık bu tarihten sonra sahabi olduğunu iddia edenler cıksa da onlara itibar edilmez Sahabenin mutlaka Hz Peygamber (sas)'i bir an da olsa gormuş veya sohbetinde bulunmuş olması gerekir Amalık, sağırlık veya dilsizlik gibi sebeplerle, gorme ve sohbetten biri gercekleşemezse, bu durum sahabi olmaya engel değildir Nitekim Ashabın ileri gelenlerinden ve Peygamberimiz'in muezzinlerinden olan Abdullah İbn Ummi MektUm, ama olduğu icin Hz Peygamber'i gorememiş fakat, sohbetlerinde bulunmuştur
Hz Peygamberi dunya gozuyle gormek şarttır O'nu (sas) ruyasında gorenler sahabi sayılmaz
Hz Peygamber (sas)'i kendisine peygamberlik gelmeden once goren veya O'nunla sohbet eden, fakat peygamberlikten sonra goremeyen kişi de sahabi sayılmaz
Peygamberlikten sonra Resulullah (sas)'i goren kimsenin musluman olması ve daha sonra dinden cıkmış olmaması gerekir Binaenaleyh; henuz musluman değilken Peygamberimizi goren bir kimse daha sonra musluman olsa ve Hz Peygamber (sas)'i goremese, sahabi sayılmaz Yine, muslumanken Hz Peygamber (sas)'i goren ve sahabi olan bir kişi, daha sonra irtidat edip dinden cıksa, sahabilikten de cıkar Ancak, tekrar musluman olur ve Hz Peygamber'i gorurse yine sahabi olur