Sandalye ve koltukta namaz kılınabilirmi ?
oturarak namaz kılmak
Sandalye daha rahat olduğu icin mi boyle kılıyorlar? Yerde kılmak daha iyi değil midir?
Soru
Ayağından ya da dizinden rahatsız olan bi kişi sandalyede oturarak namaz kılabilir mi? Kılınabilirse bu nasıl olmalıdır? Sandalye daha rahat olduğu icin mi boyle kılıyorlar? Yerde kılmak daha iyi değil midir?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Oncelikle, gunumuzde sandalyede namaz kılanların artışını, eskiye gore namaz şuurunun insanımızda daha cok yer ettiğine bağlamak daha isabetli olur kanaatindeyiz
Bize oncelikle husnu zan yakışır ve husnu zan yeter Hic kimsenin eli ayağı tutarken ve namazın rukunlerini tadili erkan uzere duzgunce yaparken, sandalyede oturarak daha keyifli bir bicimde namaz kılmayı tercih ettiğini duşunmeyelim Hic şuphesiz sandalyede namaza ruhsat veren ozur durumlarını yazmakta da fayda vardır
Namazın icinde altı rukun vardır Yani namazın altı ana catı, namazı namaz yapan altı ana davranış vardır Bu altı ana davranışın her birisi icin de ayrı ayrı tadili erkan, yani duzgun yapma kuralları soz konusudur Bu ana davranışlar, bu kurallarla namaz ruknu olma huviyeti kazanırlar Bu acıdan bu kurallara uymak, yani tadili erkan, Şafii ve Maliki Mezhepleri ile Hanefi Mezhebinden İmamı EbU Yusufa gore farz; İmamı Azam ile İmamı Muhammede gore ise vaciptir Bu rukunler ve bu rukunlerdeki tadili erkan keyfi olarak ihmal edilmez İhmal edilirse namazın sıhhati zarar gorur Daha acık bir ifadeyle, bu altı rukunden birisi eksik olursa ya da tadili erkan uzere olmazsa namaz, namaz olmaz!
Guc yetirilemeyen rukun veya tadili erkan olduğunda ise, acziyet derecesinde, bu rukunlerin yerine getirilme yukumluluğun veya tadili erkan yapma zorunluluğu kalkar Bu durumda namaz kılan kişi, o rukun adına guc yetirebildiğini, guc yetirebildiği bir tadili erkan yaklaşımı ile yapar Cunku Kuranın kesin bir dusturudur ki, Allah hicbir kimseye guc yetiremediği bir yuk yuklemez! (Bakara, 2286) Guc yetirilemeyecek teklif dinimizde gelmemiştir
Ashabı Kiramdan İmran İbni Husayn anlatıyor: Bevasir hastalığına tutulmuştum Peygamber Efendimize (asm) namazı nasıl kılacağımı sordum Peygamber Efendimiz (asm) buyurdu ki:
Namazı ayakta kıl Buna gucun yetmezse oturarak, buna da gucun yetmezse yan ustune yatarak kıl Nesai'de Hadisi şerife şu ilave vardır: Buna da gucun yetmezse sırt ustu yatarak kıl Allah hicbir kimseye gucunun yereceğinden fazlasını yuklemez(Buhari, Taksir, 19; Tirmizi, Mevakit, 157; EbU Davud, Salat, 175; Zeylai, Nasbu'rRaye, II, 175)
Namazda nasıl oturulacağına gelince; Hanefi Mezhebine gore, oturabiliyorsa teşehhudde oturduğu gibi oturur Bu şekilde oturamıyorsa dilediği gibi oturur Maliki Mezhebine gore, secdeler ve teşehhud halleri dışında bağdaş kurarak oturması menduptur Hanbeli Mezhebine gore, rukU ve secde hali dışında bağdaş kurarak oturması sunnettir Dilediği gibi oturması da caizdir Şafii Mezhebine gore ise, oturarak namaz kılan kimsenin secde ve teşehhut hali dışında ayaklarını altına sererek oturması sunnettir Bu şartlarla oturmaya gucu yetmeyen kimse ise, dort mezhebe gore de dilediği gibi oturur
Oturarak namaz kılan kimse rukU ve secde yapabiliyorsa yapar; yapamıyorsa ima ile yapar Bu durumda secde icin yaptığı ima, rukU icin yaptığı imaya gore biraz daha eğimli olur ki bu vaciptir Ayakta durabildiği halde oturmaya ve rukU ve secde yapmaya gucu yetmeyen kimse ise, rukU ve secde icin, ayakta iken ima eder Bu durumda yine secde icin, rukU icin eğildiğinden biraz fazlaca eğilir
sorularla islamiyet
oturarak namaz kılmak
Sandalye daha rahat olduğu icin mi boyle kılıyorlar? Yerde kılmak daha iyi değil midir?
Soru
Ayağından ya da dizinden rahatsız olan bi kişi sandalyede oturarak namaz kılabilir mi? Kılınabilirse bu nasıl olmalıdır? Sandalye daha rahat olduğu icin mi boyle kılıyorlar? Yerde kılmak daha iyi değil midir?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Oncelikle, gunumuzde sandalyede namaz kılanların artışını, eskiye gore namaz şuurunun insanımızda daha cok yer ettiğine bağlamak daha isabetli olur kanaatindeyiz
Bize oncelikle husnu zan yakışır ve husnu zan yeter Hic kimsenin eli ayağı tutarken ve namazın rukunlerini tadili erkan uzere duzgunce yaparken, sandalyede oturarak daha keyifli bir bicimde namaz kılmayı tercih ettiğini duşunmeyelim Hic şuphesiz sandalyede namaza ruhsat veren ozur durumlarını yazmakta da fayda vardır
Namazın icinde altı rukun vardır Yani namazın altı ana catı, namazı namaz yapan altı ana davranış vardır Bu altı ana davranışın her birisi icin de ayrı ayrı tadili erkan, yani duzgun yapma kuralları soz konusudur Bu ana davranışlar, bu kurallarla namaz ruknu olma huviyeti kazanırlar Bu acıdan bu kurallara uymak, yani tadili erkan, Şafii ve Maliki Mezhepleri ile Hanefi Mezhebinden İmamı EbU Yusufa gore farz; İmamı Azam ile İmamı Muhammede gore ise vaciptir Bu rukunler ve bu rukunlerdeki tadili erkan keyfi olarak ihmal edilmez İhmal edilirse namazın sıhhati zarar gorur Daha acık bir ifadeyle, bu altı rukunden birisi eksik olursa ya da tadili erkan uzere olmazsa namaz, namaz olmaz!
Guc yetirilemeyen rukun veya tadili erkan olduğunda ise, acziyet derecesinde, bu rukunlerin yerine getirilme yukumluluğun veya tadili erkan yapma zorunluluğu kalkar Bu durumda namaz kılan kişi, o rukun adına guc yetirebildiğini, guc yetirebildiği bir tadili erkan yaklaşımı ile yapar Cunku Kuranın kesin bir dusturudur ki, Allah hicbir kimseye guc yetiremediği bir yuk yuklemez! (Bakara, 2286) Guc yetirilemeyecek teklif dinimizde gelmemiştir
Ashabı Kiramdan İmran İbni Husayn anlatıyor: Bevasir hastalığına tutulmuştum Peygamber Efendimize (asm) namazı nasıl kılacağımı sordum Peygamber Efendimiz (asm) buyurdu ki:
Namazı ayakta kıl Buna gucun yetmezse oturarak, buna da gucun yetmezse yan ustune yatarak kıl Nesai'de Hadisi şerife şu ilave vardır: Buna da gucun yetmezse sırt ustu yatarak kıl Allah hicbir kimseye gucunun yereceğinden fazlasını yuklemez(Buhari, Taksir, 19; Tirmizi, Mevakit, 157; EbU Davud, Salat, 175; Zeylai, Nasbu'rRaye, II, 175)
Namazda nasıl oturulacağına gelince; Hanefi Mezhebine gore, oturabiliyorsa teşehhudde oturduğu gibi oturur Bu şekilde oturamıyorsa dilediği gibi oturur Maliki Mezhebine gore, secdeler ve teşehhud halleri dışında bağdaş kurarak oturması menduptur Hanbeli Mezhebine gore, rukU ve secde hali dışında bağdaş kurarak oturması sunnettir Dilediği gibi oturması da caizdir Şafii Mezhebine gore ise, oturarak namaz kılan kimsenin secde ve teşehhut hali dışında ayaklarını altına sererek oturması sunnettir Bu şartlarla oturmaya gucu yetmeyen kimse ise, dort mezhebe gore de dilediği gibi oturur
Oturarak namaz kılan kimse rukU ve secde yapabiliyorsa yapar; yapamıyorsa ima ile yapar Bu durumda secde icin yaptığı ima, rukU icin yaptığı imaya gore biraz daha eğimli olur ki bu vaciptir Ayakta durabildiği halde oturmaya ve rukU ve secde yapmaya gucu yetmeyen kimse ise, rukU ve secde icin, ayakta iken ima eder Bu durumda yine secde icin, rukU icin eğildiğinden biraz fazlaca eğilir
sorularla islamiyet