Sefer namazı hakkında bilgi
Ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı goruş vardır:
1 Mesafeyi esas alanlar Bu anlayışa gore 90 km kadar bir yolculuğa cıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır
2 Zamanı esas alanlar Bunlara gore 3 gun yolculuk yapmak kişiyi seferi yapar Ancak bu durumda namazlarını kısaltır, yoksa kısaltamazlar
Hanefilere gore seferi olan birisinin dort rakatlı namazları 2 kılması gerekir Ancak 4 olarak da kılsa namazı gecerlidir Şafilerde ise yolcu bile olsa tam kılmak daha faydalıdır Farz edelim ki gercekten seferi olduğumuz halde namazı tam kılsak bile, namazımız gecerlidir Eğer gercekten seferi değilsek bu durumda iki kılmak namazımızı bozar O halde ihtiyaten de dort kılmanın daha isabetli olacağını duşunuyoruz Bununla beraber bir anlayışı esas alıp ona gore hareket etmek, diğer anlayış sahiplerini de kotulememek gerekir
Seferiliğin Hukumleri
Yolcular icin bir takım kolaylıklar, ruhsatlar getirilmiştir Ramazanda yolculukta bulunan icin orucu geri bırakmak mubahtır Yolcunun mesh suresi uc gun uc gecedir Yolcu dort rekatlı farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar Buna kasrı salatdenir
Yolculukta dort rekatlı namazların kısaltılarak kılınması Kur'an, Sunnet ve icma ile caizdir
Allah Teala şoyle buyurur: Eğer kafirlerin size fitne vermesinden korkarsanız, yeryuzunde sefere cıktığınız zaman namazları kısaltarak kılmanızda bir sakınca yoktur(enNisa, 4101) Bu ayette kısaltmanın korku şartına bağlanması o gunku olayı tespit etmek icindir Cunku RasUlullah (sas)'in coğu yolculukları korkudan uzak değildi Ashabı Kiram'dan Ya'la b Umeyye (ra) Hz Omer'e şoyle demiştir: Biz neden namazları kısaltarak kılıyoruz? Halbuki guven icindeyiz Hz Omer de buna cevap olmak uzere şoyle buyurdu: Ben de aynı durumu Hz Peygamber'e sormuştum; şoyle buyurmuştu: Bu, Allah'ın size verdiği bir bağıştır, Allahın sadakasını kabul edin(Muslim, Misafir, 4; Tirmizi, Tahare, 4, 20; Nesai, Taksir, I)
Hz Peygamber'in umre, hac veya savaş icin yaptığı yolculuklarında namazları kısaltarak kıldığı ile ilgili haberler tevatur derecesindedir Abdullah ibn Omer (ra) şoyle demiştir:
Hz Peygamber (sas)'e yolda arkadaşlık ettim O, yolculuklarında iki rekattan fazla kılmazdı Hz Ebu Bekir, Hz Omer ve Hz Osman da boyle yaparlardı(İbn Mace, İkame, 75) Hz Omer'in şoyle dediği rivayet edilmiştir: Yolcunun namazı, Nebinizin lisanı uzere kısaltılmaksızın tam iki rekattır(Buhari, Taksir, 11; KusUf, 4; İbn Mace, İkame, 73, 124)
Ne zaman seferi olunacağı konusunda iki ayrı goruş vardır:
1 Mesafeyi esas alanlar Bu anlayışa gore 90 km kadar bir yolculuğa cıkılırsa seferi sayılacağından namazlarını kısaltır
2 Zamanı esas alanlar Bunlara gore 3 gun yolculuk yapmak kişiyi seferi yapar Ancak bu durumda namazlarını kısaltır, yoksa kısaltamazlar
Hanefilere gore seferi olan birisinin dort rakatlı namazları 2 kılması gerekir Ancak 4 olarak da kılsa namazı gecerlidir Şafilerde ise yolcu bile olsa tam kılmak daha faydalıdır Farz edelim ki gercekten seferi olduğumuz halde namazı tam kılsak bile, namazımız gecerlidir Eğer gercekten seferi değilsek bu durumda iki kılmak namazımızı bozar O halde ihtiyaten de dort kılmanın daha isabetli olacağını duşunuyoruz Bununla beraber bir anlayışı esas alıp ona gore hareket etmek, diğer anlayış sahiplerini de kotulememek gerekir
Seferiliğin Hukumleri
Yolcular icin bir takım kolaylıklar, ruhsatlar getirilmiştir Ramazanda yolculukta bulunan icin orucu geri bırakmak mubahtır Yolcunun mesh suresi uc gun uc gecedir Yolcu dort rekatlı farz namazlarını ikişer rekat olarak kılar Buna kasrı salatdenir
Yolculukta dort rekatlı namazların kısaltılarak kılınması Kur'an, Sunnet ve icma ile caizdir
Allah Teala şoyle buyurur: Eğer kafirlerin size fitne vermesinden korkarsanız, yeryuzunde sefere cıktığınız zaman namazları kısaltarak kılmanızda bir sakınca yoktur(enNisa, 4101) Bu ayette kısaltmanın korku şartına bağlanması o gunku olayı tespit etmek icindir Cunku RasUlullah (sas)'in coğu yolculukları korkudan uzak değildi Ashabı Kiram'dan Ya'la b Umeyye (ra) Hz Omer'e şoyle demiştir: Biz neden namazları kısaltarak kılıyoruz? Halbuki guven icindeyiz Hz Omer de buna cevap olmak uzere şoyle buyurdu: Ben de aynı durumu Hz Peygamber'e sormuştum; şoyle buyurmuştu: Bu, Allah'ın size verdiği bir bağıştır, Allahın sadakasını kabul edin(Muslim, Misafir, 4; Tirmizi, Tahare, 4, 20; Nesai, Taksir, I)
Hz Peygamber'in umre, hac veya savaş icin yaptığı yolculuklarında namazları kısaltarak kıldığı ile ilgili haberler tevatur derecesindedir Abdullah ibn Omer (ra) şoyle demiştir:
Hz Peygamber (sas)'e yolda arkadaşlık ettim O, yolculuklarında iki rekattan fazla kılmazdı Hz Ebu Bekir, Hz Omer ve Hz Osman da boyle yaparlardı(İbn Mace, İkame, 75) Hz Omer'in şoyle dediği rivayet edilmiştir: Yolcunun namazı, Nebinizin lisanı uzere kısaltılmaksızın tam iki rekattır(Buhari, Taksir, 11; KusUf, 4; İbn Mace, İkame, 73, 124)