Sevgiyle ibadet edebilmek

Konuyu Yükselt

zeberus1234

Yeni Üye
Katılım
14 Şub 2021
Mesajlar
3
Tepkime
9
Puanları
38
Yaş
36
Coin
2
Sevgiyle İbadet Edebilmek
İcimizde Saklı Muhabbet

Kalp Nasıl Arınır?

Sevmek, insanın en onemli ozelliklerinden biridir Oyle ki, insan sevdiği icin her şeyi yapar, dağı bile delmek ona zor gelmez İbadetlerimize de birazcık sevgi katabilsek Rabbimize daha yakın olacağız Peki acaba bunun yolu ne?

Alemlerin Rabbi Yuce Allaha ibadet etmek herkes icin bir yukumluluk, bir farzdır Aynı şekilde her kişinin ibadetini guzelleştirmesi, elinden gelenin iyisini yapması da gerekir Yeterince guzel ibadet edemiyorum diye kulluk vazifesini terk etmek şeytanın bir oyunudur ve yasaklanmıştır

Bununla birlikte, ibadet muhabbetullah yani Allah sevgisi ağacının meyvesi gibidir Ağac nasılsa meyve de oyle olur Kul ne kadar muhabbetli ise ibadeti de o kadar gonulden ve sahici olur Bu nedenle muhabbetullahı artırmak icin caba gostermek lazımdır

İcimizde Saklı Muhabbet

Dunyaya gonderilişimizin sebebi kulluktur Yani Cenabı Hakkın emir ve yasaklarına itaat etmektir Allah Tealanın rızasına ermenin bundan başka da yolu yok İtaat ilahi rızaya, rıza cennet ve Cemalullaha vesiledir

Kalbi uyanık, tefekkur sahibi bir insanın Cenabı Hakka itaati sevgiyle boyun eğiştir Zaten sevgi olmadan itaat tatsız ve ağır gelir insana Kılınan namaz, tutulan oruc, verilen sadaka, sevgi varsa zevk verir, adeta kalbi kanatlandırır Değilse zahmet ve meşakkate donuşur

Aslında Allah sevgisi her insanın fıtratında mevcuttur Fakat bu fıtri ozellik hakkı verilmediği, beslenmediği icin bozulmuş, bu da itaati etkilemiştir Ancak arınmış kalpler bu sevgiyi yeniden kazanmıştır Bu yuzden kalbin durumuna bağlı olarak insanların sevgisi ve itaati de farklılık gosterir

İmam Gazali rha Bilmiş ol ki, diyor, ahirette en cok mesut olanlar (dunyadayken) Allahı en cok sevenlerdir Cunku ahiret demek, Allah Tealaya yonelmek, Ona kavuşma saadetine ermek demektir Uzun bir bekleyişten sonra gelen ebedi vuslattan daha guzel ne olabilir? Ancak bu nimetler, sevginin derecesiyle olculur Sevgi ne kadar kuvvetli olursa, saadet de o nispette artar Kul, Allah sevgisini ancak dunyada kazanır (İhya, 4568)

Kendimize Soz Gecirebilsek

Ne var ki dunyalık arzu ve ihtiraslarının esiri olan azgın nefse bu durumu anlatmak, onu Allah Tealaya gereği gibi itaat etmesi hususunda ikna etmek hayli cetin bir iştir Zira o sanki başını toprağa gommuş, heva ve hevesine neredeyse tapacak kadar duşkunleşmiş ve ahmaklaşmıştır Onun gerceği gormesini beklemek, ağustos sıcağında kar yağmasını beklemek olur

Mademki nefs hakikate boyle goz yumup kulak tıkamaktadır, o halde ilahi tecellilerin yeri olan kalbe yonelerek onu nefsin elinden kurtarmak, arındırmaya calışmak lazımdır Kalp nefsin tozundan toprağından temizlendiğinde, nefse soz gecirmek mumkun hale gelir Bir başka ifadeyle, kalp teslim alınırsa, tasavvuf erbabının soylediği gibi nefs mecazi anlamda olur

Nefsin olmesi demek onun ortadan kalkması değildir; tezkiye olması, yani hor ve hakir gorulen kotu sıfatlarından arınıp, ovulen ve istenilen sıfatlarla donanmasıdır Gavsı Hizani ks Hazretleri şoyle buyurmuştur: Nefsin olumu ve oldurulmesi, ilahi emirlere boyun eğerek sıfatlarının değişmesinden ibarettir (Minah)

Kuranı Kerimde de Gercek kurtuluş bulmuştur onu temizleyip parlatan, ziyan etmiştir onu kirleten ve gomen (Şems, 910) diye nefsin arındırılmasına işaret buyrulur

Butun bunlar buyuk nimetlerdir ve buyuk nimetler her zaman buyuk kulfetlerden sonra elde edilir Dunyevi bir aşk icin onlarca zorluğa katlanan insanın, aşkların en buyuğu olan Allah aşkına ermek adına bu kadar kulfeti goze alması cok değildir

Kalp Nasıl Arınır?

Tasavvuf yolunun buyukleri, kalbin arındırılıp saf hale getirilmesine buyuk onem verirler Cunku kalp bunca zaman nefse tabi olmakla gaflet karanlığına gomulmuş ve basiret gozunu kaybetmiştir Eğer tedavi edilirse ilahi nur ve feyzleri muşahade şerefine erecektir

Maneviyat buyuklerinin bu tedavi icin onerdikleri en onemli uc işlem şoyledir: Masivayı kalpten gidermek, zikre sarılmak ve rabıta Bu uc işlemde asıl olan masivayı gidermektir Diğerleri masivadan rahatca kurtulmaya vesiledir

Masivayı kalpten gidermek:

Kalbi asıl sahibinin yani Cenabı Hakkın feyz ve nurlarına acabilmek icin, Onun yuce varlığının dışındaki şeyleri yani masivayı gonulden cıkarmak gerekir

İmam Rabbani ks Hazretlerinin de buyurduğu gibi, dunya ve ahiret iki kuma gibidir, biri memnun edilirse diğeri darılıp gider Masivayla dolu kalp ilahi sevginin yerleşmesine engeldir Sevgi kalbe yerleşmeyince de itaat zayıf olur 19 yuzyıl şairlerimizden Şemi şoyle soyluyor:

Sur cıkar gayrı gonulden ta tecelli kıla Hak Padişah konmaz saraya hane mamur olmadan

Zikrullaha sarılmak:

Zikir, kalpten masivayı gidererek gaflet uykusundan uyanmanın vazgecilmez yoludur Buyukler, kulu Yuce Allaha bağlayan en kısa ve en kolay yolun zikirden gectiğini soylemişlerdir

Gavsı Sani ks Hazretleri bir sohbetlerinde buyurmuştur ki: Zikir kalbin gıdasıdır; gıdasını almayan kalp zayıflar, sonra olur Kalp ancak zikir ile beslenir, kuvvetlenir, tatlanır, manen hayat bulur (Arifler Yolunun Edepleri, 98)

Bilesiniz ki kalpler ancak Allahı anmakla huzur bulur (Rad, 28) ayeti kerimesi bu gerceğe işarettir
Yalnız, zikrin tesirinin cabuk ve kuvvetli olması icin buyuklerin tarif ettiği usule uyulmalıdır Yani kamil bir murşidin rehberliğine başvurulmalıdır

Rabıtaya devam etmek:

Rabıta, tasavvuf yoluna ait bir tur terbiye metodudur Masiva ile dolu kalbi, kamil murşide Cenabı Hak tarafından bahşedilmiş manevi feyzle yıkamaktır Daha genel anlamıyla, bir Allah dostunu model olarak secip, onun izlerinden yurumektir

Kamil murşidin kalbi Cenabı Hakkın tecelli mekanıdır Rabıta ile Hakkın nazar ettiği yere bakmak, orayla irtibat kurmak, guneşin aksettiği aynaya bakmak gibidir Faydası buyuktur

Rabbini Seven Kul

Hakiki manada Allah sevgisini tatmış bir kulun kalbinde ne masivaya ne de gaflete yol bulunur O Rabbinden, Rabbi de ondan razıdır Mahlukata karşı herkesten daha halim, herkesten daha merhametli ve şefkatlidir Yaratılana karşı sevgisi Yaratana olan muhabbetinden ileri gelir

O, halka karşı cok mutevazi, fakat halk icinde bile Hakla beraberdir Her anı yeni bir vuslata acılır İbadet ve taate oylesine tutkundur ki, hadisi kutside bildirildiği gibi bu onu Yuce Allahın sevgisine mahzar kılarak adeta işiten kulağı, goren gozu, konuşan dili haline getirir (Buhari) Kurtuluş icin bize gereken de bu değil mi?


Kurşat Salih YAMAN


semerkand dergisi

mart 2008
 

Similar threads

  • Soru
Rabıta nedir ? nasıl yapılır Tefekkur,Rabıtanın tarifi Rabıtada Hedef Rabıta, kelime olarak bir şeyi diğerine bağlamak, onunla ilgi ve alaka kurmak demektir Dinimizde rabıta, tefekkurun bir ceşididir Tefekkur, varlıkları ve olayları duşunup onlarda gizlenen ilahi rahmeti, hikmeti, kudreti fark...
Cevaplar
0
Görüntüleme
38
  • Soru
Nakşibendi Muridi Nasıl Olmalı ? Teslimiyet Nasıl Olmalıdır, Kamili Murşide teslimiyed Nakşibendi buyuklerinden ikinci bin yılın muceddidi İmam Rabbani (ks) (10341625) demiştir ki: Kamil bir şeyh bulan kimse, olunun yıkayıcısına teslim olması gibi kendisini ona teslim etmelidir İlk fena hali...
Cevaplar
0
Görüntüleme
22
  • Soru
MURŞİDE TESLİMİYET KOLELİK Mİ? Tasavvufa dışarıdan bakanların anlamakta gucluk cektikleri bir mesele de murşide teslimiyettir Ozellikle tasavvuf ehlinin muridmurşid ilişkisine, olu ve yıkayıcısı ilişkisini ornek gostermeleri itirazlara sebep olmaktadır Tasavvuftaki murşide teslimiyetin...
Cevaplar
0
Görüntüleme
28
  • Soru
Emr Aleminden rabbani bir latife olan insani nefs , sıfatlarına gore farklı isimler alır Hayvani nefsin tesirinden uzaklaştıkca sıfatı değişir, mertebesi de yukselir Nihayet tamamen billurlaşıp Rabbine vasıl olur İnsan, aşağıda ismi gecen mertebelerden sadece birinde olabilir Ust mertebelere...
Cevaplar
0
Görüntüleme
25
  • Soru
Tasavvufun Uc Meyvesi Nefs terbiyesi tasavvuf Tasavvuf, nefsin terbiye edilip kalbin Allahtan gayrısından temizlenmesi icin Kitap ve Sunnet dairesinde gayret etmek, calışmaktır Burada nefsin terbiyesinin, kalbin temizliğinin onemi yanında, bu işin İslamın temiz akidesi, emir ve yasakları...
Cevaplar
0
Görüntüleme
13
Üst Alt