Şayet imtihan derdine aşina değilseniz şöyle bir antrenmanla başlamak mevzuyu kavramanıza yardımcı olabilir. Büyük bir imtihana elinizden geldiğince çalıştığınızı ve hazırlandığınızı hayal edin. Artık imtihan günü.. Öğretmeniniz elinde imtihan kağıtlarıyla size yanlışsız yaklaşıyor. Midenize kramplar girmeye başladı. İmtihan kağıdına bakıyorsunuz ve hiçbir şey tanıdık gelmiyor. Zihninizde niyetler yarışıyor ‘’Bu imtihan çok zor! Başarısız olacağım!’’. Çalıştıklarınızı hatırlamaya çalışıyorsunuz lakin bilgiler süratlice uzaklaşıyor. İşte imtihan tasası yaşayan çocuklarınız tam olarak bu türlü hissediyor.
İmtihan tasası performans tasası tipi olarak tanımlanmaktadır. Performans derdi, bir kişinin kendisi için kıymetli olduğunu düşündüğü makul bir misyon karşısında nasıl performans göstereceği konusunda telaşlı hissetmesi olarak tanımlanmaktadır Çocuklar da imtihan öncesinde ya da imtihan sırasında kendilerini gergin ve telaşlı hissettikleri için çalıştıkları bilgileri hatırlamakta zorlanır ve bu durum onları daha da kaygılandırır.
Telaş her vakit makûs bir şey değildir. Olması gerekenden az korku çocuğun imtihana hiç çalışmamasına, olması gerekenden fazla telaş ise çocuğun imtihanda istediği performansı gösterememesine neden olur. Orta derecede dert ise onları motive eder.
İmtihan Telaşı Belirtileri Nelerdir?
İmtihan telaşı öğrencileri fizikî, zihinsel, davranışsal ve duygusal olarak etkilemektedir. Çok fazla belirtisi bulunan imtihan derdi farklı bireylerde farklı biçimlerde ortaya çıkabilmektedir. İmtihan korkusunun yaygın belirtileri şu formdadır:
Fizikî Semptomlar: Terleme, titreme, nefes darlığı, baş ve karın ağrısı, mide bulantısı, ağız kuruluğu, avuç içlerinde terleme ya da el ve ayakların buz kesmesi.
Duygusal Semptomlar: Öfke, hayal kırıklığı ve çaresizlik hissi, kaygı ve gerilim.
Zihinsel Semptomlar: Konsantrasyon zahmeti, kendini diğerleriyle kıyaslama, dikkatin çabuk dağılması, kendi kendini suçlama ve eleştirme.
Davranışsal Semptomlar: Tırnak yeme, erteleme, oyalanma, huzursuzluk hissi nedeniyle yerinde duramama ve çabuk öfkelenme.
İmtihan Tasası Neden Oluşur?
Şahsî Özellikler: Bütün çocuklar imtihan korkusu yaşayabilir. Fakat sahiden yeterli yapmak isteyen biri daha fazla korku hissedebilir. Buna mükemmeliyetçilik de denebilir. Mükemmelliyetçi, rekabetçi ve denetimci bir yapıya sahip olan çocuklar imtihan sırasında kendilerini daha korkulu hissederler. Zira yanlışlarını kabul etmekte zorlanırlar ve maksatları her vakit kusursuz olmaktadır. Bu da onların üzerinde baskı yaratır.
Anne-Baba Tavrı: Yapılan araştırmalar çocuğun okuldaki performans ve muvaffakiyet oranı ile anne babasının beklentisi ortasında yüksek bir fark bulunmasının imtihan telaşı ve düşük özgüven yaratabileceğini belirtmektedir. Yani tıpkı biçimde mükemmelliyetçi yapıya sahip anne babaların çocukları daha dertlidir.
Başka Etkenler: Uykusunu yeteri kadar almayan çocuklarda imtihan derdi daha çok görülebilmektedir.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ve Öğrenme Zahmeti olan çocuklar okulda kendilerini daha gergin hissetmekte ve imtihan derdi yaşama riskleri daha fazla olmaktadır.
İmtihan Tasası Yaşayan Çocuklarına Karşı Anne Babalar Nasıl Davranmalı?
Şayet ebeveynler çocuklarının tasalarını anlamaya çalışmaz ve olumsuz bir hal stantlar ise bu durum çocuklarının tasasını daha da arttıracaktır.
Bir çocuğun başarılı olması için muhtaçlığı olan en değerli şeylerden birisi motivasyondur. Burada anne babaya büyük roller düşmektedir. Şayet anne baba çocuğunu dayanaklar ve küçük başarılarında ona olumlu geribildirim verir ise bu çocuğun kendine inancını arttıracak hasebiyle başarılı olmasına büyük katkıda bulunacaktır.
Çocuğunuzun imtihana hazırlanmasına yardım edin. Öncellikle imtihanın içeriği, formatı ve müddeti üzere mevzularda bilgi sahibi olmasını sağlayın. İmtihana daha tesirli bir halde nasıl hazırlanabilir birlikte araştırın.
Birlikte gevşeme antrenmanları yapın. Derin nefes alıp verme ve evreli kas gevşeme antrenmanları üzere teknikler ile çocuklarınıza bedenlerini nasıl sakinleştirebileceklerini öğretebilirsiniz. Bilhassa imtihan öncesinde bu antrenmanları uygulamak onların tasalarını daha yeterli yönetebilmelerine yardımcı olacaktır.
Çocuğunuzun zihnini tesirli bir biçimde kullanabilmesi için kâfi derecede uykuya ve sağlıklı yiyeceklere muhtaçlığı olduğunu unutmayın.
Anne baba olarak beklentilerinizi gözden geçirin.
İmtihan Telaşı Tedavisi
Çocuğunuz imtihanda bildiği halde soruları cevaplandıramıyorsa ve üstteki belirtileri gösteriyorsa Adana imtihan telaşı tedavi merkezinden yardım alabilirsiniz. İmtihan telaşında vaktinde yardım almak değerlidir. Zira geç kalınan bir yardımda çocukta öbür belirtiler ortaya çıkabilir. Çocuk okuldan soğuyabilir ve gitmek istemeyebilir. Öfke sorunları, arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle düşünceler ortaya çıkabilir. Bu nedenle vaktinde müdahale değerlidir.
Adana imtihan derdi tedavi merkezinde öncelikle çocukta imtihan korkusuna neden olabilecek etkenler araştırılır. Çocukta dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ya da öğrenme zahmeti olup olmadığı çeşitli testler yardımıyla tespit edilir. Ayrıyeten sorunu arttırıcı öbür ruhsal rahatsızlıklar, anne baba tavrı, öğretmenin tavrı ve sınıf içi durumlar araştırılır.
Adana imtihan derdi tedavi merkezinde aile ve çocuk imtihan tasası konusunda bilgilendirilir. Bilişsel davranışçı terapi formülleri kullanılarak çocuğun imtihanla ilgili çarpıtılmış niyetleri ve yüksek tasa düzeyine müdahale edilir.
İmtihan tasası performans tasası tipi olarak tanımlanmaktadır. Performans derdi, bir kişinin kendisi için kıymetli olduğunu düşündüğü makul bir misyon karşısında nasıl performans göstereceği konusunda telaşlı hissetmesi olarak tanımlanmaktadır Çocuklar da imtihan öncesinde ya da imtihan sırasında kendilerini gergin ve telaşlı hissettikleri için çalıştıkları bilgileri hatırlamakta zorlanır ve bu durum onları daha da kaygılandırır.
Telaş her vakit makûs bir şey değildir. Olması gerekenden az korku çocuğun imtihana hiç çalışmamasına, olması gerekenden fazla telaş ise çocuğun imtihanda istediği performansı gösterememesine neden olur. Orta derecede dert ise onları motive eder.
İmtihan Telaşı Belirtileri Nelerdir?
İmtihan telaşı öğrencileri fizikî, zihinsel, davranışsal ve duygusal olarak etkilemektedir. Çok fazla belirtisi bulunan imtihan derdi farklı bireylerde farklı biçimlerde ortaya çıkabilmektedir. İmtihan korkusunun yaygın belirtileri şu formdadır:
Fizikî Semptomlar: Terleme, titreme, nefes darlığı, baş ve karın ağrısı, mide bulantısı, ağız kuruluğu, avuç içlerinde terleme ya da el ve ayakların buz kesmesi.
Duygusal Semptomlar: Öfke, hayal kırıklığı ve çaresizlik hissi, kaygı ve gerilim.
Zihinsel Semptomlar: Konsantrasyon zahmeti, kendini diğerleriyle kıyaslama, dikkatin çabuk dağılması, kendi kendini suçlama ve eleştirme.
Davranışsal Semptomlar: Tırnak yeme, erteleme, oyalanma, huzursuzluk hissi nedeniyle yerinde duramama ve çabuk öfkelenme.
İmtihan Tasası Neden Oluşur?
Şahsî Özellikler: Bütün çocuklar imtihan korkusu yaşayabilir. Fakat sahiden yeterli yapmak isteyen biri daha fazla korku hissedebilir. Buna mükemmeliyetçilik de denebilir. Mükemmelliyetçi, rekabetçi ve denetimci bir yapıya sahip olan çocuklar imtihan sırasında kendilerini daha korkulu hissederler. Zira yanlışlarını kabul etmekte zorlanırlar ve maksatları her vakit kusursuz olmaktadır. Bu da onların üzerinde baskı yaratır.
Anne-Baba Tavrı: Yapılan araştırmalar çocuğun okuldaki performans ve muvaffakiyet oranı ile anne babasının beklentisi ortasında yüksek bir fark bulunmasının imtihan telaşı ve düşük özgüven yaratabileceğini belirtmektedir. Yani tıpkı biçimde mükemmelliyetçi yapıya sahip anne babaların çocukları daha dertlidir.
Başka Etkenler: Uykusunu yeteri kadar almayan çocuklarda imtihan derdi daha çok görülebilmektedir.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu ve Öğrenme Zahmeti olan çocuklar okulda kendilerini daha gergin hissetmekte ve imtihan derdi yaşama riskleri daha fazla olmaktadır.
İmtihan Tasası Yaşayan Çocuklarına Karşı Anne Babalar Nasıl Davranmalı?
Şayet ebeveynler çocuklarının tasalarını anlamaya çalışmaz ve olumsuz bir hal stantlar ise bu durum çocuklarının tasasını daha da arttıracaktır.
Bir çocuğun başarılı olması için muhtaçlığı olan en değerli şeylerden birisi motivasyondur. Burada anne babaya büyük roller düşmektedir. Şayet anne baba çocuğunu dayanaklar ve küçük başarılarında ona olumlu geribildirim verir ise bu çocuğun kendine inancını arttıracak hasebiyle başarılı olmasına büyük katkıda bulunacaktır.
Çocuğunuzun imtihana hazırlanmasına yardım edin. Öncellikle imtihanın içeriği, formatı ve müddeti üzere mevzularda bilgi sahibi olmasını sağlayın. İmtihana daha tesirli bir halde nasıl hazırlanabilir birlikte araştırın.
Birlikte gevşeme antrenmanları yapın. Derin nefes alıp verme ve evreli kas gevşeme antrenmanları üzere teknikler ile çocuklarınıza bedenlerini nasıl sakinleştirebileceklerini öğretebilirsiniz. Bilhassa imtihan öncesinde bu antrenmanları uygulamak onların tasalarını daha yeterli yönetebilmelerine yardımcı olacaktır.
Çocuğunuzun zihnini tesirli bir biçimde kullanabilmesi için kâfi derecede uykuya ve sağlıklı yiyeceklere muhtaçlığı olduğunu unutmayın.
Anne baba olarak beklentilerinizi gözden geçirin.
İmtihan Telaşı Tedavisi
Çocuğunuz imtihanda bildiği halde soruları cevaplandıramıyorsa ve üstteki belirtileri gösteriyorsa Adana imtihan telaşı tedavi merkezinden yardım alabilirsiniz. İmtihan telaşında vaktinde yardım almak değerlidir. Zira geç kalınan bir yardımda çocukta öbür belirtiler ortaya çıkabilir. Çocuk okuldan soğuyabilir ve gitmek istemeyebilir. Öfke sorunları, arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle düşünceler ortaya çıkabilir. Bu nedenle vaktinde müdahale değerlidir.
Adana imtihan derdi tedavi merkezinde öncelikle çocukta imtihan korkusuna neden olabilecek etkenler araştırılır. Çocukta dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ya da öğrenme zahmeti olup olmadığı çeşitli testler yardımıyla tespit edilir. Ayrıyeten sorunu arttırıcı öbür ruhsal rahatsızlıklar, anne baba tavrı, öğretmenin tavrı ve sınıf içi durumlar araştırılır.
Adana imtihan derdi tedavi merkezinde aile ve çocuk imtihan tasası konusunda bilgilendirilir. Bilişsel davranışçı terapi formülleri kullanılarak çocuğun imtihanla ilgili çarpıtılmış niyetleri ve yüksek tasa düzeyine müdahale edilir.