Sosyal paylaşım siteleri tartışması

SoruCevap

Üye
Çözümler
1
Tepkime
67
Yaş
36
Coin
256,935
Sosyal paylaşım siteleri tartışmasıSosyalleşme ağlarının geçici bir moda mı, yoksa haberleşmeyi kalıcı bir biçimde değiştiren yeni bir yapılanma mı olduğu tartışılıyor

Facebook ve Twitter benzeri sosyal paylaşım ağlarının kullanıcı sayısı hızla artmaya devam ediyor. Şimdi ise bu artışın nereye kadar devam edebileceği ve sosyalleşme ağlarının geçici bir moda mı, yoksa haberleşmeyi kalıcı bir biçimde değiştiren yeni bir yapılanma mı olduğu tartışılıyor.

Bundan altı yıl önce Friendster en büyük sosyalleşme sitesiydi. Bu site, insanları profillerini yayınlamalarını sağlıyor, diğer insanların profillerini incelemelerine ve arkadaş edinmelerine imkan sağlıyordu. Filipinler ve Güney Kore'de Friendster hala çok yaygın kullanılıyor. Ancak doğum yeri olan ABD'de, MySpace ve diğerlerine yenilmiş durumda.

Wall Street Journal gazetesi teknoloji editörü Julia Angwin, bu durumu şöyle açıklıyor:
"MySpace'in bu işe başlamasının nedeni, Friendster kullanıcılarının, profillerinde gerçek isimlerini ve kimliklerini kullanmak zorunda olmaları ve bunun getirdiği rahatsızlık hissiydi. Bu yüzden de pek çok kişi, kimlik açıklamak zorunda olmadıkları MySpace'e geçti. Çok yeni bir sektör bu aslında. Şu ana kadar hep yeni çıkan sitelerin en iyi özellikleri alındı, bu siteler tüketildi ve başka sitelere dönüştürüldü."

Şimdilerde en moda olan sosyalleşme ağı ise Twitter. Her yerde sözü geçen site, 140 karakterden oluşan kısa durum güncellemeleri yapmanızı sağlıyor. Şu anda ne yapıyorsunuz veya aklınızdan ne geçiyor gibi şeyler bunlar.

Julia Angwin, Twitter'ın Facebook'ta var olan bir özelliği alarak onu akıllı bir şekilde yeniden paketlediğini söylüyor:

"Twitter'cıların farkına vardığı şey, durum güncellemenin Facebook'un en sevilen özelliği olmasıydı. Bunu aldılar süzgeçten geçirdiler, arkadaş olma mecburiyetini aradan çıkardılar. Çok da popüler oldu bu iş. Çünkü birinin durum güncellemelerini görebilmek için onunla arkadaş olmak zorunda değilsiniz Twitter'da. Sadece kendinize bir hesap açıyorsunuz, beğenmezseniz de hesabınızı kapatıp çıkıyorsunuz. Arkadaşlık yükünü kaldırdı ortadan bu site."

İnternet'e giren Amerikalıların yüzde 60'ı sosyalleşme ağlarını kullanıyor. Her on kullanıcıdan biri ise gün boyunca bir sitenin içinde kalıyor.

SOSYALLEŞME EKONOMİSİ
Buna rağmen London School of Economics'ten Charlie Beckett bu işin nasıl para getireceğinin henüz keşfedilmediğini söylüyor. Reklam verenler ve reklam ajansları açısından ise bu yeni sitelerin tek anlamı reklam mecrası olmaları değil.

Universal McCann iletişim ajansının araştırma müdürü Glen Parker, sosyalleşme ağlarının pek çok şeyin yanında para harcama alışkanlıklarını da etkilediğini söylüyor.

"Geçen yıl internet kullanıcılarına baktığınızda, bir şekilde iletişim kurdukları insanlarla, yüzyüze görüştüklerini görüyordunuz. Son 12 ayda bu tamamen değişti. Şimdi sosyalleşme siteleri daha fazla etkili. İnsanların yüzyüze iletişim kurduğu insanların sayısı, sosyalleşme ağlarıyla görüştüklerinin gerisine düştü."

Reklamcıların şimdi Facebook ve Twitter gibi ortamlardaki insanların birbirini etkileme biçimlerini de anlaması ve mümkünse şekillendirmesi gerekiyor. Glen Parker, örneğin müzik ya da moda gibi alanlarda marka algılamalarının büyük ölçüde sosyalleşme ağlarında "arkadaş sohbetlerinde" şekillendiğini söylüyor.

Geleneksel reklamcılık da giderek daha az yer tutmaya başlıyor. Wall Street Journal gazetesi teknoloji editörü Julia Angwin, sosyalleşme ağlarındaki mesajların artık "Alışveriş merkezindeyim gelsene!" boyutundan çıktığını, insanların örneğin Başkan Obama konuşma yaparken, onun sözleri hakkında Twitter'a yorumlar yazdığını söylüyor.

DEĞİŞEN ALIŞKANLIKLARSosyal medya alışkanlıkları da değiştiriyor. Facebook, Hindistan'da 3,5 milyona yakın kullanıcısı olduğunu açıklamıştı. Google'a ait Orkut sitesi ise 13 milyon Hintli kullanıcıya sahip.

Bir uzman, bu sitelerin geleneksel olarak muhafazakar olan bu ülkede örneğin genç erkekler ve kadınların tanışabilmelerini kolaylaştırdığını söylüyor.

Çin'de ise durum biraz daha farklı. Orada insanlar büyük grupların içinde yer almayı, belli bir konu başlığını izlemeyi veya daha güvenli buldukları ve birebir iletişim sağlayan anında mesajlaşma araçlarını tercih ediyorlar.

Amerika'da da sosyalleşme ağları artık çocukların ve gençlerin kullandığı birer araç olmaktan çıkıyor. İş amaçlı kullanımlar da artıyor.

Şu anda sosyal medya alanında Twitter manşetlerde olabilir. Ancak tarih tekerrür ederse, bundan iki yıl sonra bambaşka birşeyi konuşuyor olacağız.

Her halukarda Sosyal medya en azından bazılarımızın çalışma ve para harcama alışkanlıklarını değiştirmeye başlamış durumda. Tabii en yakın yakın dostlarımız ve hiç tanımadığımız insanlarla olan iletişim tarzımızı da.
 

Create an account or login to comment

You must be a member in order to leave a comment

Create account

Create an account on our community. It's easy!

Log in

Already have an account? Log in here.

Üst Alt