Geçtiğimiz birkaç yılda yeni bir otomobil satın aldıysanız, muhtemelen otomobil üreticilerinin yakıt tasarrufu etmesine yardımcı olan yeni startstop sistemlerini öne çıkardığını gördünüz demektir Startstop sistemlerinin arkasında yer alan fikir oldukça basittir; kırmızı ışıkta veya tren yolunda durursanız, motora ihtiyacınız yoktur; motor çalışmıyorsa, yakıt tüketmiyorsunuz demektir Peki teknik olarak bu durum nasıl oluyor?
Adından da anlaşılacağı gibi, otomatik startstop özelliği, aracı durduğunuzda rölantide çalışmak yerine motoru durdurur ve ardından hareket etmek istediğinizde motoru hızla yeniden başlatır Çok fazla durkalk yaptığınız bir trafikte ilerliyorsanız, bu özellik sayesinde daha az emisyon salınımınız olacak ve uzun süre rölantide çalışmayacağınız için yakıt tasarrufu sağlayacaksınız demektir
Otomatik startstop sistemleri birtakım mühendislik zorluklarını içermektedir Bu özellikle birlikte motorunuzu günde birkaç kez ateşlemek üzere tasarlanan elektrikli marş motoru, otomobil her tam olarak durduğunda aynı motoru tekrar tekrar çalıştırmak zorunda kalmaktadır Açıkçası, 50000 başlama döngüsü için tasarlanan bir elektrikli marş motoru birden fazla 500000 başlangıç çevriminden sorumlu olamaz, bu nedenle otomobil üreticileri bu yoğunlukla başa çıkmak için yeni ve özel marş sistemleri kullanmak durumunda kalmışlardır
Ayrıca sık sık motorun durdurulması ve tekrar çalıştırılması dahili motor parçalarını zorlayabilir Çoğu motorda aşınma ve yıpranma başlangıç sırasında gerçekleşir, bu nedenle mühendisler daha iyi kendini yağlayacak ve normal motor yatağında daha kaygan olan yataklar kullanmışlardır Kendiliğinden daha iyi yağlanması, motor çalıştıktan sonra basınçlı yağ gelene kadar motorun daha iyi korunacağı anlamına gelir Buna ek olarak son yıllarda oldukça gelişen motor yağı teknolojisi de aşınmayı önlemekte ve iyi bir koruyucu tabakası oluşturmaktadır
Nasıl Çalışır?
Startstop sistemi, yakıt tüketimini ve emisyonları azaltmak için çoğu modern otomobillerde, araç dururken motoru kapatan bir sistemdir Motor, debriyaj devreye girdiğinde veya fren bırakıldığında veya sürücü tekrar hareket etmeye hazır olduğunda yeniden başlar
Sistem, otomobilin durduğunu veya aracın vitesinin boşta olduğunu tespit etmek için bir bilgisayar sistemi kullanır; bu noktada yakıt dağıtımını durdurur ve motoru kapatır Otomobil hareket etmeye başladığında veya kavramaya basıldığında motor otomatik olarak çalıştırılır ve yakıt dağıtımı tekrar başlar
Süreç otomatik olarak gerçekleşir, ancak sürücüler aracın startstop düğmesine basarak sistemin etkin mi yoksa devre dışı mı olduğunu seçebilir Bu özelliğin sembolü saat yönünde dönen bir okun içerisinde büyük A harfinden oluşan bir semboldür
Nasıl Kullanılır?
Otomatik startstop özelliği ve otomatik şanzıman ile, aracınızı tam olarak durduruncaya kadar frene basmanız ve ardından basmaya devam etmeniz bu özelliğin devreye girmesini tetikler Ayağınızı frenden kaldırmanız (ve bazı sistemlerde direksiyon simidini çevirmek) motoru yeniden başlatır ve ayağınız frenden gaz pedalına gelinceye kadar motor hareket etmeniz için hazır olacaktır Manüel bir şanzımanda ise, durduktan sonra boşa aldığınızda ve debriyajı bıraktığınızda genellikle motoru kapatır; hareket etmek istediğinizde ve debriyaj pedalına bastığınızda çalışma başlar ve aracı vitese taktığınız zaman aracınız hareket etmek için hazır olacaktır Araca bağlı olarak, iklim kontrol sistemi ek ısıtma veya soğutma gerektiriyorsa bu özellik devreye girse bile siz debriyaja basmadan tekrar çalışmaya başlayabilir; dış hava durumu belirli bir sıcaklığın üstünde veya altında olduğunda sistem otomatik olarak devre dışı kalabilir
Bu özellik, binlerce liralık yakıt tasarrufu yaptırır mı? Olası bir durum değil, ancak sıkışık bir bölgede yaşıyorsanız, yakıt deposundan alabileceğiniz birkaç ekstra kilometre ve ek olarak daha az emisyon salınımı faydaları da eklenecektir Ayrıca bu özellik, aracın motorunu yıpratır mı veya ömrünü kısaltır mı gibi endişeye kapılmanıza gerek yok Artık araçlar ve motorları bu yeni özellikle başa çıkabilecek teknolojide bir mühendisliğe sahip bulunmaktadır Keyifli sürüşler
Kaynakça:
:autoexpertcomaupoststhetruthaboutautomaticenginestopstartsystems
:wwwautocarcoukcarnewsnewcarsstopstartlongtermimpactyourcarsengine
:wwwcarsomesgcomnewsitemWhatisAutomaticStopStartSystem
http:autoweekcomarticletechnologywhatautostopstartautoweekexplains
Adından da anlaşılacağı gibi, otomatik startstop özelliği, aracı durduğunuzda rölantide çalışmak yerine motoru durdurur ve ardından hareket etmek istediğinizde motoru hızla yeniden başlatır Çok fazla durkalk yaptığınız bir trafikte ilerliyorsanız, bu özellik sayesinde daha az emisyon salınımınız olacak ve uzun süre rölantide çalışmayacağınız için yakıt tasarrufu sağlayacaksınız demektir
Otomatik startstop sistemleri birtakım mühendislik zorluklarını içermektedir Bu özellikle birlikte motorunuzu günde birkaç kez ateşlemek üzere tasarlanan elektrikli marş motoru, otomobil her tam olarak durduğunda aynı motoru tekrar tekrar çalıştırmak zorunda kalmaktadır Açıkçası, 50000 başlama döngüsü için tasarlanan bir elektrikli marş motoru birden fazla 500000 başlangıç çevriminden sorumlu olamaz, bu nedenle otomobil üreticileri bu yoğunlukla başa çıkmak için yeni ve özel marş sistemleri kullanmak durumunda kalmışlardır
Ayrıca sık sık motorun durdurulması ve tekrar çalıştırılması dahili motor parçalarını zorlayabilir Çoğu motorda aşınma ve yıpranma başlangıç sırasında gerçekleşir, bu nedenle mühendisler daha iyi kendini yağlayacak ve normal motor yatağında daha kaygan olan yataklar kullanmışlardır Kendiliğinden daha iyi yağlanması, motor çalıştıktan sonra basınçlı yağ gelene kadar motorun daha iyi korunacağı anlamına gelir Buna ek olarak son yıllarda oldukça gelişen motor yağı teknolojisi de aşınmayı önlemekte ve iyi bir koruyucu tabakası oluşturmaktadır
Nasıl Çalışır?
Startstop sistemi, yakıt tüketimini ve emisyonları azaltmak için çoğu modern otomobillerde, araç dururken motoru kapatan bir sistemdir Motor, debriyaj devreye girdiğinde veya fren bırakıldığında veya sürücü tekrar hareket etmeye hazır olduğunda yeniden başlar
Sistem, otomobilin durduğunu veya aracın vitesinin boşta olduğunu tespit etmek için bir bilgisayar sistemi kullanır; bu noktada yakıt dağıtımını durdurur ve motoru kapatır Otomobil hareket etmeye başladığında veya kavramaya basıldığında motor otomatik olarak çalıştırılır ve yakıt dağıtımı tekrar başlar
Süreç otomatik olarak gerçekleşir, ancak sürücüler aracın startstop düğmesine basarak sistemin etkin mi yoksa devre dışı mı olduğunu seçebilir Bu özelliğin sembolü saat yönünde dönen bir okun içerisinde büyük A harfinden oluşan bir semboldür
Nasıl Kullanılır?
Otomatik startstop özelliği ve otomatik şanzıman ile, aracınızı tam olarak durduruncaya kadar frene basmanız ve ardından basmaya devam etmeniz bu özelliğin devreye girmesini tetikler Ayağınızı frenden kaldırmanız (ve bazı sistemlerde direksiyon simidini çevirmek) motoru yeniden başlatır ve ayağınız frenden gaz pedalına gelinceye kadar motor hareket etmeniz için hazır olacaktır Manüel bir şanzımanda ise, durduktan sonra boşa aldığınızda ve debriyajı bıraktığınızda genellikle motoru kapatır; hareket etmek istediğinizde ve debriyaj pedalına bastığınızda çalışma başlar ve aracı vitese taktığınız zaman aracınız hareket etmek için hazır olacaktır Araca bağlı olarak, iklim kontrol sistemi ek ısıtma veya soğutma gerektiriyorsa bu özellik devreye girse bile siz debriyaja basmadan tekrar çalışmaya başlayabilir; dış hava durumu belirli bir sıcaklığın üstünde veya altında olduğunda sistem otomatik olarak devre dışı kalabilir
Bu özellik, binlerce liralık yakıt tasarrufu yaptırır mı? Olası bir durum değil, ancak sıkışık bir bölgede yaşıyorsanız, yakıt deposundan alabileceğiniz birkaç ekstra kilometre ve ek olarak daha az emisyon salınımı faydaları da eklenecektir Ayrıca bu özellik, aracın motorunu yıpratır mı veya ömrünü kısaltır mı gibi endişeye kapılmanıza gerek yok Artık araçlar ve motorları bu yeni özellikle başa çıkabilecek teknolojide bir mühendisliğe sahip bulunmaktadır Keyifli sürüşler
Kaynakça:
:autoexpertcomaupoststhetruthaboutautomaticenginestopstartsystems
:wwwautocarcoukcarnewsnewcarsstopstartlongtermimpactyourcarsengine
:wwwcarsomesgcomnewsitemWhatisAutomaticStopStartSystem
http:autoweekcomarticletechnologywhatautostopstartautoweekexplains