ADiksiyon
Konuşmanın seyrine gore ses tonunda iniş ve cıkışlar yapılarak dinleyicilerin dikkati canlı tutulmalıdır
BKonuşmaya giriş
Dinleyicilerin dikkatinin en yoğun olduğu an sunuşun başlangıcıdır Bu anı iyi değerlendiremezseniz dinleyiciler yavaş yavaş sizden kopacaktır Giriş cok guclu olmalı ve dinleyicileri size bağlamalıdır Her sunucu bu konuda kendisine belirli taktikler geliştirmeyi oğrenmelidir Sunuşun başlangıcında dinleyicilere ve davet edenlere teşekkur ve minnet dolu cumleler, aranızda bulunmaktan ne kadar bahtiyar olduğumu bilemezsiniz, beni davet ettiğiniz icin size şukran borcuyum, bu guzel şehrinizde bulunmaktan cok mutluyum gibi ifadeler dinleyiciyi sizden kopartır, daha da onemlisi inandırıcı olmaktan uzaktır Giriş cumleleri, hic vakit kaybetmeksizin ne anlatacağınıza dair bilgiler icermelidir Bu anahtar mesajın iletimi sırasında, dinleyicilerin ortak bir sorunu, ortak bir ilgi alanı veya yaşamış olduklarını duşunduğunuz ortak bir anıya kısa bir dokundurma yaparak girerseniz, hepsi butun dikkatiyle size yapışıp kalacaklardır
Bazı kişiler sunuşun giriş kısmında dinleyenleri yumuşak bir havaya sokmak icin espri yapılmasının doğru olacağını duşunurlerse de yapılabilecek en buyuk hatalardan birisidir Espri ile giriş en deneyimli sunucular icin bile risk taşıyabilir Yapılan espri beğenilmediği takdirde dileyenlerin gozunde sunucu ilk olumsuz puanını alacaktır İş bununla da kalmaz Sunucunun moralinin bozulması tum sunuşu etkileyecektir Espri merakınızı sonraya bırakın Kendinize bu konuda guveniyorsanız sunuşun ilerleyen bolumlerinde ve cok uygun bir anda, o da gerekiyorsa espri katabilirsiniz
ONCE NE ANLATACAĞINIZI ANLATIN, SONRA ANLATACAKLARINIZI ANLATIN, SONUNDA ANLATTIKLARINIZI ANLATIN
Konuşmaya girerken :
Espiri ile giriş yapmak hatadır
Teşekkur veya benzeri sozlerle giriş yapılmaz
Giriş guclu olmalıdır
Doğrudan konuya gecilmelidir
C Konuşma hızı ve sunuş suresinin kullanımı
Sunuş mutlaka onerilen zaman icinde bitmelidir Ne once ne sonra olmalıdır Zamanın uzaması bir sonraki konuşmacı icin dinleyenlerin ilgisini dağıtır Yapılan araştırmalara gore konuşma suresinin 20 dakikayı aştığı toplantılarda dinleyiciler aynı kişiyi dinlemekten sıkılmaktadır
Konuşma hızının ayarlanması sadece tanınan sure icinde konuşmanın tamamlanması anlamına gelmez Esas olan dinleyiciye iletilen mesajların algılanma hızının da ayarlanmasıdır Cok hızlı ya da cok yavaş konuşmak anlaşılmaz veya sıkıcı olur Yapılacak konuşmanın hızı ne anlamayı zorlaştıracak kadar hızlı ne de dikkat dağıtacak kadar yavaş olmalıdır Konuşma uzmanları olağan konuşma hızının dakikada 125175 sozcuk olması gerektiğini belirtmektedirler İngilizce'de dakikada 125, Fransızca'da dakikada 135 kelime konuşulabilmektedir Beyinde duşuncenin oluşum hızı daha fazla olup dakikada 500 kelimeyi bulur Beyin ve dil arasındaki bu uyumsuzluk bazen sorun yaratır Ozellikle zeka duzeyi fazla olan kişiler bir yandan konuşurken diğer yandan beyinlerinde oluşan fikirler bir kac konu one gecer Eğer sunucu kafasında oluşan duşuncelerin tamamını nakletme telaşına duşerse dinleyicinin kafası karışacaktır
KONUŞMA HIZI İCİN BİLMENİZ GEREKENLER
? Hızlı okuma oğrenilebilir
? Hızlı dinleme oğrenilemez
? Beyinağız interferansı yaratmayın
? Konu icideki ara başlıklarda kısa duraklamalar verin
? Anlattıklarınızın mental yonden hazmedilmesi icin gereken sureyi tanıyın
D Ayakta sunuş
Omuzlar geride
Ayaklar arası acıklık 20 cm
Ağırlık eşit dağılımlı
E Oturarak sunuş
Tercihan bacak bacak ustune atmayın
Geriye abartılı yaslanmayın Bu gorunuş size kendine guvenen kişi imajı değil, ukala imajı verecektir
Dik ve cok hafif one doğru oturun
V KONUŞMACININ LİDERLİK YETENEĞİ
Dolaylı ve dolaysız olmak uzere iki tur liderlik yaklaşımı vardır Sunuşlarda her ikisi de gecerlidir Dolaysız liderlik yaklaşımında konuşmacı sunuşun iceriğini kontrol eder ve onceden belirlenmiş planlamaya bağlı kalır Konuşmacı dinleyiciyi, konuyu ve sunuştan cıkan sonucu mutlak olarak kontrol altında tutar Sunuşta nelerin yer alacağını, sunuşun yonunu ve vurgusunu da belirler Doğrudan liderler zorlayıcı ozetler yapar Dolaylı liderlik dinleyicilerin daha fazla kontrol sahibi olmasına izin verir Onceden belirlenmiş bir yapının bulunmasına rağmen konuşmacı tartışmayı ozendirecek şekilde bilgi verme ve dinleyiciler tarafından yapılan katkıları biraraya getirme biciminde sınırlı bir kontrol uygular Dolaylı yaklaşım iletişime katılanların ihtiyaclarına ve grup calışmasına buyuk değer verir Dinleyenler konuşmacının belirli rolleri yerine getirmesini beklerler Bu roller:
Uzman
Uygulayıcı
Yapıcı
Otorite
Oğrenci
Planlamacı
Lider
Uretici
Yonetici
İnceleyici
Yardımcı
İcracı
Yenilikci
Kolaylaştırıcı
Esinlendirici
Yaratıcı
Danışman
Katalizor
Problem cozucu
Araştırmacı
Karar alıcı
İnsan
İzleyici
Eylem adamı
Duşunur
Olası rol sayının cok fazla olmasına karşın konuşmacının uc temel sorumluluğu vardır Bunlar kolaylaştırma, ozendirme ve sunuşu kontrol etmedir
Sunuşun kolaylaştırılması; sunuşun iceriğinin hazırlanmasıyla birlikte bir gundem cıkarma, amacı tanımlama, konuyu sunma ve tartışmanın akışını yonlendirme ile başarılır Konuşmacı butun dinleyicilere aktif katılma olanağı sağlamayı garanti altına almalıdır
Konuşmacı, uyeleri katılmaya cağırmalı, konuşkan dinleyicilerin tartışmaya egemen olmasını engellemeli, acık ve yerinde sorular yoneltmelidir Konuşmacı tartışmayı hedefe yonelik tutmalıdır ve katılımı teşvik eden bir atmosfer yaratarak dinleyicileri ozendirmelidir Bunun icin fiziksel oturma duzenin katılıma uygun olması gerekir Ayrıca konuşmacının etkili iletişim yeteneklerine sahip olması ve acık bir tutum sergilemesi de etkin rol oynar Konuşmacı iceriği geliştirme, ortamın ihtiyaclarını saptama, sozlu olmayan iletişimi, soruları ve cevapları kullanma, ozguven sergileme konusunda ustaca davranmalıdır Sunuşun yaklaşımına bakmaksızın konuşmacının kontrolu elinde tutması gerekir
Guven oluşturma
Guven; birisinin ya da birşeyin karakterine, yeteneğine, gucune veya gercekliğine kesin bicimde inanmak olarak tanımlanabilir Konuşmacılar; kendini acığa vurma, acıklık, yargılayıcı olmayan tutumlar, uygun cevaplar, aktif dinleme, dolaylı sorular sorma ve sozleri destekleyen veriler, eylemler yoluyla guvenin gelişmesine yardımcı olabilirler
Konuşmacı yardımcı rolunu benimsediği zaman guven duygusu, dinleyicilere en iyi şekilde verilebilir Dinleyici, konuşmacının yansıtma tekniklerinin, dolaylı sorularının ya da kendi cesaret ve desteğini nasıl kullandığının bilincinde olmayabilir Ancak konuşmacının davranışı yardımcı bir davranış değilse, dinleyici gerceğin farkına varacaktır
Aynı anda hem konuşmacı hem lider hem de yardımcı olarak işlev gormek bircok yarar sağlar Bu uc rolu benimsemekle konuşmacı dinleyiciler ve organizasyon icin bir model işlevi gorur
Konuşmanın seyrine gore ses tonunda iniş ve cıkışlar yapılarak dinleyicilerin dikkati canlı tutulmalıdır
BKonuşmaya giriş
Dinleyicilerin dikkatinin en yoğun olduğu an sunuşun başlangıcıdır Bu anı iyi değerlendiremezseniz dinleyiciler yavaş yavaş sizden kopacaktır Giriş cok guclu olmalı ve dinleyicileri size bağlamalıdır Her sunucu bu konuda kendisine belirli taktikler geliştirmeyi oğrenmelidir Sunuşun başlangıcında dinleyicilere ve davet edenlere teşekkur ve minnet dolu cumleler, aranızda bulunmaktan ne kadar bahtiyar olduğumu bilemezsiniz, beni davet ettiğiniz icin size şukran borcuyum, bu guzel şehrinizde bulunmaktan cok mutluyum gibi ifadeler dinleyiciyi sizden kopartır, daha da onemlisi inandırıcı olmaktan uzaktır Giriş cumleleri, hic vakit kaybetmeksizin ne anlatacağınıza dair bilgiler icermelidir Bu anahtar mesajın iletimi sırasında, dinleyicilerin ortak bir sorunu, ortak bir ilgi alanı veya yaşamış olduklarını duşunduğunuz ortak bir anıya kısa bir dokundurma yaparak girerseniz, hepsi butun dikkatiyle size yapışıp kalacaklardır
Bazı kişiler sunuşun giriş kısmında dinleyenleri yumuşak bir havaya sokmak icin espri yapılmasının doğru olacağını duşunurlerse de yapılabilecek en buyuk hatalardan birisidir Espri ile giriş en deneyimli sunucular icin bile risk taşıyabilir Yapılan espri beğenilmediği takdirde dileyenlerin gozunde sunucu ilk olumsuz puanını alacaktır İş bununla da kalmaz Sunucunun moralinin bozulması tum sunuşu etkileyecektir Espri merakınızı sonraya bırakın Kendinize bu konuda guveniyorsanız sunuşun ilerleyen bolumlerinde ve cok uygun bir anda, o da gerekiyorsa espri katabilirsiniz
ONCE NE ANLATACAĞINIZI ANLATIN, SONRA ANLATACAKLARINIZI ANLATIN, SONUNDA ANLATTIKLARINIZI ANLATIN
Konuşmaya girerken :
Espiri ile giriş yapmak hatadır
Teşekkur veya benzeri sozlerle giriş yapılmaz
Giriş guclu olmalıdır
Doğrudan konuya gecilmelidir
C Konuşma hızı ve sunuş suresinin kullanımı
Sunuş mutlaka onerilen zaman icinde bitmelidir Ne once ne sonra olmalıdır Zamanın uzaması bir sonraki konuşmacı icin dinleyenlerin ilgisini dağıtır Yapılan araştırmalara gore konuşma suresinin 20 dakikayı aştığı toplantılarda dinleyiciler aynı kişiyi dinlemekten sıkılmaktadır
Konuşma hızının ayarlanması sadece tanınan sure icinde konuşmanın tamamlanması anlamına gelmez Esas olan dinleyiciye iletilen mesajların algılanma hızının da ayarlanmasıdır Cok hızlı ya da cok yavaş konuşmak anlaşılmaz veya sıkıcı olur Yapılacak konuşmanın hızı ne anlamayı zorlaştıracak kadar hızlı ne de dikkat dağıtacak kadar yavaş olmalıdır Konuşma uzmanları olağan konuşma hızının dakikada 125175 sozcuk olması gerektiğini belirtmektedirler İngilizce'de dakikada 125, Fransızca'da dakikada 135 kelime konuşulabilmektedir Beyinde duşuncenin oluşum hızı daha fazla olup dakikada 500 kelimeyi bulur Beyin ve dil arasındaki bu uyumsuzluk bazen sorun yaratır Ozellikle zeka duzeyi fazla olan kişiler bir yandan konuşurken diğer yandan beyinlerinde oluşan fikirler bir kac konu one gecer Eğer sunucu kafasında oluşan duşuncelerin tamamını nakletme telaşına duşerse dinleyicinin kafası karışacaktır
KONUŞMA HIZI İCİN BİLMENİZ GEREKENLER
? Hızlı okuma oğrenilebilir
? Hızlı dinleme oğrenilemez
? Beyinağız interferansı yaratmayın
? Konu icideki ara başlıklarda kısa duraklamalar verin
? Anlattıklarınızın mental yonden hazmedilmesi icin gereken sureyi tanıyın
D Ayakta sunuş
Omuzlar geride
Ayaklar arası acıklık 20 cm
Ağırlık eşit dağılımlı
E Oturarak sunuş
Tercihan bacak bacak ustune atmayın
Geriye abartılı yaslanmayın Bu gorunuş size kendine guvenen kişi imajı değil, ukala imajı verecektir
Dik ve cok hafif one doğru oturun
V KONUŞMACININ LİDERLİK YETENEĞİ
Dolaylı ve dolaysız olmak uzere iki tur liderlik yaklaşımı vardır Sunuşlarda her ikisi de gecerlidir Dolaysız liderlik yaklaşımında konuşmacı sunuşun iceriğini kontrol eder ve onceden belirlenmiş planlamaya bağlı kalır Konuşmacı dinleyiciyi, konuyu ve sunuştan cıkan sonucu mutlak olarak kontrol altında tutar Sunuşta nelerin yer alacağını, sunuşun yonunu ve vurgusunu da belirler Doğrudan liderler zorlayıcı ozetler yapar Dolaylı liderlik dinleyicilerin daha fazla kontrol sahibi olmasına izin verir Onceden belirlenmiş bir yapının bulunmasına rağmen konuşmacı tartışmayı ozendirecek şekilde bilgi verme ve dinleyiciler tarafından yapılan katkıları biraraya getirme biciminde sınırlı bir kontrol uygular Dolaylı yaklaşım iletişime katılanların ihtiyaclarına ve grup calışmasına buyuk değer verir Dinleyenler konuşmacının belirli rolleri yerine getirmesini beklerler Bu roller:
Uzman
Uygulayıcı
Yapıcı
Otorite
Oğrenci
Planlamacı
Lider
Uretici
Yonetici
İnceleyici
Yardımcı
İcracı
Yenilikci
Kolaylaştırıcı
Esinlendirici
Yaratıcı
Danışman
Katalizor
Problem cozucu
Araştırmacı
Karar alıcı
İnsan
İzleyici
Eylem adamı
Duşunur
Olası rol sayının cok fazla olmasına karşın konuşmacının uc temel sorumluluğu vardır Bunlar kolaylaştırma, ozendirme ve sunuşu kontrol etmedir
Sunuşun kolaylaştırılması; sunuşun iceriğinin hazırlanmasıyla birlikte bir gundem cıkarma, amacı tanımlama, konuyu sunma ve tartışmanın akışını yonlendirme ile başarılır Konuşmacı butun dinleyicilere aktif katılma olanağı sağlamayı garanti altına almalıdır
Konuşmacı, uyeleri katılmaya cağırmalı, konuşkan dinleyicilerin tartışmaya egemen olmasını engellemeli, acık ve yerinde sorular yoneltmelidir Konuşmacı tartışmayı hedefe yonelik tutmalıdır ve katılımı teşvik eden bir atmosfer yaratarak dinleyicileri ozendirmelidir Bunun icin fiziksel oturma duzenin katılıma uygun olması gerekir Ayrıca konuşmacının etkili iletişim yeteneklerine sahip olması ve acık bir tutum sergilemesi de etkin rol oynar Konuşmacı iceriği geliştirme, ortamın ihtiyaclarını saptama, sozlu olmayan iletişimi, soruları ve cevapları kullanma, ozguven sergileme konusunda ustaca davranmalıdır Sunuşun yaklaşımına bakmaksızın konuşmacının kontrolu elinde tutması gerekir
Guven oluşturma
Guven; birisinin ya da birşeyin karakterine, yeteneğine, gucune veya gercekliğine kesin bicimde inanmak olarak tanımlanabilir Konuşmacılar; kendini acığa vurma, acıklık, yargılayıcı olmayan tutumlar, uygun cevaplar, aktif dinleme, dolaylı sorular sorma ve sozleri destekleyen veriler, eylemler yoluyla guvenin gelişmesine yardımcı olabilirler
Konuşmacı yardımcı rolunu benimsediği zaman guven duygusu, dinleyicilere en iyi şekilde verilebilir Dinleyici, konuşmacının yansıtma tekniklerinin, dolaylı sorularının ya da kendi cesaret ve desteğini nasıl kullandığının bilincinde olmayabilir Ancak konuşmacının davranışı yardımcı bir davranış değilse, dinleyici gerceğin farkına varacaktır
Aynı anda hem konuşmacı hem lider hem de yardımcı olarak işlev gormek bircok yarar sağlar Bu uc rolu benimsemekle konuşmacı dinleyiciler ve organizasyon icin bir model işlevi gorur