Toki toplu Konut idaresi Başkanlığı,
Toplu Konut Idaresi Başkanliğı hakkında Bilgiler,
Toki toplu Konut idaresi Başkanlığı Duyuruları
Toplu Konut idaresi Başkanlığı toki
TARİHCESİ
Ulkemizin yaşadığı hızlı nufus artışı ve hızlı kentleşme sebebiyle oluşan konut ve kentleşme sorunlarının cozulmesi ve uretimin artırılarak işsizliğin azaltılması amacıyla, 1984 yılında Genel İdare dışında Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı kurulmuştur Bu tarihte yururluğe giren 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile ozerk Toplu Konut Fonu oluşturulmuştur
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının işlevi Turkiye'de konut uretim sektorunun teşvik edilerek hızlı artan konut talebinin planlı bir şekilde karşılanmasını sağlamak yonunde belirlenmiştir 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ozerk ve esnek hareket etme imkanı sağlamıştır Aynı zamanda, Genel Butce dışındaki Toplu Konut Fonu ile de İdare konut uygulamaları icin surekli ve yeterli kaynağa sahip olmuştur
1990 yılında 412 ve 414 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameler ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı şeklinde iki ayrı idare olarak orgutlenmiştir 1993 yılından itibaren de Toplu Konut Fonu'nun Genel Butce kapsamına alınmasıyla İdare kaynaklarının azalması, İdareyi konut uretiminden uzaklaştırmıştır İdare son yıllarda gittikce azalan sayılarda konutun uretimine destek verebilmiştir Dolayısıyla, dar ve orta gelirli vatandaşlarımızın nitelikli konut ihtiyacı da tam olarak karşılanamamıştır
Toplu Konu Fonu, 2062001 tarih ve 4684 sayılı Kanunla da tamamen yururlukten kaldırılmıştır Fonun kaldırılması Toplu Konut İdaresi kaynaklarını buyuk olcude azaltmış ve butceden aktarılan odeneklere bağımlı hale getirmiştir Halihazırda, Toplu Konut İdaresi gelirleri, gayrimenkul satış ve kira gelirlerinden, kredi geri donuşlerinden, faiz gelirlerinden ve butce odeneklerinden oluşmaktadır
Kuruluşundan itibaren, Toplu Konut Fonu'nun da sağladığı imkanlarla, ulkemizde yerleşim ve konut politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasında en onemli kurum olan Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, kuruluşundan 2002 yılına kadar yaklaşık 950 bin konuta kredi yoluyla finansman desteği sağlamış, aynı zamanda kendi arsaları uzerinde 43145 konutun inşaatını da tamamlamıştır
Tokiye başkanlık yapanlar ; Vahit ERDEM, Okkeş OZUYGUR, Can CANGIR, Oktay URAL, Yiğit GULOKSUZ, Hamdi KARADAŞ, MKemal UNSAL, Kamil UĞURLU, RTuna TURAGAY 2002 Aralık ayından itibaren Erdoğan BAYRAKTAR
2985 SAYILI KANUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER ve TOPLU KONUT İDARESİ'NİN GOREVLERİ
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı'nın temel gorevleri 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile belirlenmiştir İdarenin kuruluş aşamasında 2985 sayılı Kanunun verdiği gorevler şunlardır:
a) Devlet garantili ve garantisiz ic ve dış tahviller ile her turlu menkul kıymetler cıkarmak;
b) Yurt ici ve yurt dışından, Toplu Konut İdaresi'nce kullanma alanlarında yararlanmak uzere kredi almaya karar vermek;
c) Konutların finansmanı icin bankaların iştirakini sağlayacak tedbirleri almak, bu amacla gerektiğinde bankalara kredi vermek, bu hukmun uygulanmasına ilişkin usulleri tespit etmek;
d) Konut inşaatı ile ilgili sanayi veya bu alanlarda calışanları desteklemek;
e) Ozellikle kalkınmada oncelikli yorelerde bulunan konut inşaatıyla ilgili şirketlere iştirak etmek;
f) Gerektiğinde her ceşit araştırma, proje ve taahhut işlemlerinin sozleşmeyle yaptırılmasını temin etmek;
g) Kanunlarla ve diğer mevzuatla verilen gorevleri yapmak
Ancak, İdarenin kuruluşundan bugune kadar olan surecte konut ve kentleşme sorunlarının cozumune yonelik onceliklerde değişiklikler olmuş ve İdarenin konut ve kentleşme meselesinin tum boyutlarında faaliyette bulunmasına ihtiyac duyulmuştur Nitekim, Hukumetimiz de Acil Eylem Planında yer verdiği konut seferberliği kapsamında konut uretimi ve planlı kentleşmeyi birlikte ele almıştır
Bu cercevede, 06082003 tarih ve 4966 sayılı kanunla yapılan değişikliklerle, Toplu Konut İdaresinin 2985 sayılı Kanunla tanımlanan gorevleri arasına yeni gorevler eklenmiştir Bu gorevler şunlardır;
a) Konut sektoruyle ilgili şirketler kurmak veya kurulmuş şirketlere iştirak etmek;
b) Ferdi ve toplu konut kredisi vermek, koy mimarisinin geliştirilmesine, gecekondu alanlarının donuşumune, tarihi doku ve yoresel mimarinin korunup yenilenmesine yonelik projeleri kredilendirmek ve gerektiğinde tum bu kredilerde faiz subvansiyonu yapmak;
c) Yurt ici ve yurt dışında doğrudan veya iştirakleri aracılığıyla proje geliştirmek; konut, altyapı ve sosyal donatı uygulamaları yapmak veya yaptırmak;
d) İdareye kaynak sağlanmasını teminen kar amaclı projelerle uygulamalar yapmak veya yaptırmak;
e) Doğal afet meydana gelen bolgelerde gerek gorulduğu taktirde konut ve sosyal donatıları, altyapıları ile birlikte inşaa etmek, teşvik etmek ve desteklemek
Bununla birlikte Toplu Konut İdaresi, uygulama yaptığı bolgelerde birim kurabilme ve gerektiğinde bu birimlerde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları personelinden gecici gorevli istihdam etme yetkisine sahip olmuştur Bu itibarla, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Makam onayı ile İstanbul, Bingol, Erzurum, Diyarbakır ve Van'da birim kurma kararı alınmıştır
Ayrıca yine yapılan yasal duzenlemelerle İdare, Hazineye ait arazileri bağlı olduğu Bakan ve Maliye Bakanı teklifi ve Başbakan onayıyla bedelsiz olarak devralma yetkisine sahip olmuştur
Toplu Konut Idaresi Başkanliğı hakkında Bilgiler,
Toki toplu Konut idaresi Başkanlığı Duyuruları
Toplu Konut idaresi Başkanlığı toki
TARİHCESİ
Ulkemizin yaşadığı hızlı nufus artışı ve hızlı kentleşme sebebiyle oluşan konut ve kentleşme sorunlarının cozulmesi ve uretimin artırılarak işsizliğin azaltılması amacıyla, 1984 yılında Genel İdare dışında Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı kurulmuştur Bu tarihte yururluğe giren 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile ozerk Toplu Konut Fonu oluşturulmuştur
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının işlevi Turkiye'de konut uretim sektorunun teşvik edilerek hızlı artan konut talebinin planlı bir şekilde karşılanmasını sağlamak yonunde belirlenmiştir 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ozerk ve esnek hareket etme imkanı sağlamıştır Aynı zamanda, Genel Butce dışındaki Toplu Konut Fonu ile de İdare konut uygulamaları icin surekli ve yeterli kaynağa sahip olmuştur
1990 yılında 412 ve 414 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameler ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı şeklinde iki ayrı idare olarak orgutlenmiştir 1993 yılından itibaren de Toplu Konut Fonu'nun Genel Butce kapsamına alınmasıyla İdare kaynaklarının azalması, İdareyi konut uretiminden uzaklaştırmıştır İdare son yıllarda gittikce azalan sayılarda konutun uretimine destek verebilmiştir Dolayısıyla, dar ve orta gelirli vatandaşlarımızın nitelikli konut ihtiyacı da tam olarak karşılanamamıştır
Toplu Konu Fonu, 2062001 tarih ve 4684 sayılı Kanunla da tamamen yururlukten kaldırılmıştır Fonun kaldırılması Toplu Konut İdaresi kaynaklarını buyuk olcude azaltmış ve butceden aktarılan odeneklere bağımlı hale getirmiştir Halihazırda, Toplu Konut İdaresi gelirleri, gayrimenkul satış ve kira gelirlerinden, kredi geri donuşlerinden, faiz gelirlerinden ve butce odeneklerinden oluşmaktadır
Kuruluşundan itibaren, Toplu Konut Fonu'nun da sağladığı imkanlarla, ulkemizde yerleşim ve konut politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasında en onemli kurum olan Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, kuruluşundan 2002 yılına kadar yaklaşık 950 bin konuta kredi yoluyla finansman desteği sağlamış, aynı zamanda kendi arsaları uzerinde 43145 konutun inşaatını da tamamlamıştır
Tokiye başkanlık yapanlar ; Vahit ERDEM, Okkeş OZUYGUR, Can CANGIR, Oktay URAL, Yiğit GULOKSUZ, Hamdi KARADAŞ, MKemal UNSAL, Kamil UĞURLU, RTuna TURAGAY 2002 Aralık ayından itibaren Erdoğan BAYRAKTAR
2985 SAYILI KANUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER ve TOPLU KONUT İDARESİ'NİN GOREVLERİ
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı'nın temel gorevleri 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile belirlenmiştir İdarenin kuruluş aşamasında 2985 sayılı Kanunun verdiği gorevler şunlardır:
a) Devlet garantili ve garantisiz ic ve dış tahviller ile her turlu menkul kıymetler cıkarmak;
b) Yurt ici ve yurt dışından, Toplu Konut İdaresi'nce kullanma alanlarında yararlanmak uzere kredi almaya karar vermek;
c) Konutların finansmanı icin bankaların iştirakini sağlayacak tedbirleri almak, bu amacla gerektiğinde bankalara kredi vermek, bu hukmun uygulanmasına ilişkin usulleri tespit etmek;
d) Konut inşaatı ile ilgili sanayi veya bu alanlarda calışanları desteklemek;
e) Ozellikle kalkınmada oncelikli yorelerde bulunan konut inşaatıyla ilgili şirketlere iştirak etmek;
f) Gerektiğinde her ceşit araştırma, proje ve taahhut işlemlerinin sozleşmeyle yaptırılmasını temin etmek;
g) Kanunlarla ve diğer mevzuatla verilen gorevleri yapmak
Ancak, İdarenin kuruluşundan bugune kadar olan surecte konut ve kentleşme sorunlarının cozumune yonelik onceliklerde değişiklikler olmuş ve İdarenin konut ve kentleşme meselesinin tum boyutlarında faaliyette bulunmasına ihtiyac duyulmuştur Nitekim, Hukumetimiz de Acil Eylem Planında yer verdiği konut seferberliği kapsamında konut uretimi ve planlı kentleşmeyi birlikte ele almıştır
Bu cercevede, 06082003 tarih ve 4966 sayılı kanunla yapılan değişikliklerle, Toplu Konut İdaresinin 2985 sayılı Kanunla tanımlanan gorevleri arasına yeni gorevler eklenmiştir Bu gorevler şunlardır;
a) Konut sektoruyle ilgili şirketler kurmak veya kurulmuş şirketlere iştirak etmek;
b) Ferdi ve toplu konut kredisi vermek, koy mimarisinin geliştirilmesine, gecekondu alanlarının donuşumune, tarihi doku ve yoresel mimarinin korunup yenilenmesine yonelik projeleri kredilendirmek ve gerektiğinde tum bu kredilerde faiz subvansiyonu yapmak;
c) Yurt ici ve yurt dışında doğrudan veya iştirakleri aracılığıyla proje geliştirmek; konut, altyapı ve sosyal donatı uygulamaları yapmak veya yaptırmak;
d) İdareye kaynak sağlanmasını teminen kar amaclı projelerle uygulamalar yapmak veya yaptırmak;
e) Doğal afet meydana gelen bolgelerde gerek gorulduğu taktirde konut ve sosyal donatıları, altyapıları ile birlikte inşaa etmek, teşvik etmek ve desteklemek
Bununla birlikte Toplu Konut İdaresi, uygulama yaptığı bolgelerde birim kurabilme ve gerektiğinde bu birimlerde valilik, belediye ve diğer kamu kurumları personelinden gecici gorevli istihdam etme yetkisine sahip olmuştur Bu itibarla, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Makam onayı ile İstanbul, Bingol, Erzurum, Diyarbakır ve Van'da birim kurma kararı alınmıştır
Ayrıca yine yapılan yasal duzenlemelerle İdare, Hazineye ait arazileri bağlı olduğu Bakan ve Maliye Bakanı teklifi ve Başbakan onayıyla bedelsiz olarak devralma yetkisine sahip olmuştur