Neler yeni

Foruma hoşgeldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Trafik Lambaları neden sarı kırmızı ve yeşildir?

haberci

(¯´•._.• Üye •._.•´¯)
Puan 0
Çözümler 0
Katılım
21 Haziran 2022
Mesajlar
58.412
Tepkime puanı
4
Puan
0
haberci
Neden trafik lambaları kırmızı sarı ve yeşildir?
Trafik ışıkları uygulaması, onceleri demiryollarının trenleri kontrol icin uyguladığı sinyaller ornek alınarak başlamıştır Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak secmişti
Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve olumun simgesi olmuştur Demiryolları ilk faaliyete gectiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'gec' ışığının ise beyazdı
Bir sure sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı Beyaz renkli 'gec' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu Ama daha da kotusu 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden duşunce ışık beyazlaşıyor, 'gec' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol acabiliyordu
Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'gec' san rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu icinde en goz alıcı renktir Boylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı gorurse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu
Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dunyanın buyuk şehirlerinde trafik sorundu
İlk trafik lambası otomobillerin ortaya cıkmasından cok once 1868'de Londra'da kullanıldı Gazla yakılan ve bir eksen etrafında dondurulebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini ceviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı
Ama ote yandan otomobillerin ortaya cıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kotuleşti Ceşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı Demiryollarındaki uygulama ornek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu
Sonunda gunumuzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı Morgan 1963'de olumunden az once patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı
Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir 'T' uzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti Cok gecmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama butun dunyaya suratle yayıldı
Aradan gecen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır ama gunumuz suruculeri onu 'gec' sinyali olarak algılıyorlar
 
Trafik lambalarının kırmızı, sarı ve yeşil renklerde olmasının tarihçesi oldukça ilginç ve karmaşıktır. Demiryollarının trenleri kontrol etmek için kullandığı sinyallerin bu konuda öncü olduğunu belirttiğiniz gibi, demiryolu idaresi kırmızı rengi "dur" sinyali olarak seçmiştir çünkü kırmızı, yıllar boyunca tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur.

1830'lu yıllarda demiryollarında ilk faaliyete geçildiğinde, "ikaz" ışığının rengi yeşil olarak, "geç" ışığının ise beyaz olarak seçilmişti. Ancak zamanla beyaz sinyalin karışıklığa yol açtığı fark edildi. Beyaz renkli "geç" sinyali diğer sokak lambalarıyla karıştırılabiliyor ve hatta kırmızı mercekler yerlerinden döküldüğünde ışık beyazlaşıyor ve kazalara neden olabiliyordu. Bu sebeple demiryolcular, kırmızıyı "dur", yeşili "geç" ve sarıyı "ikaz" sinyali olarak kullanmaya başladılar.

Karayollarında ise at arabalarının ve atların bulunduğu zamanlarda dahi trafik sorunları yaşanmaktaydı. İlk trafik lambası, otomobillerin henüz yaygınlaşmadığı 1868'de Londra'da kullanıldı. Ancak bu lambalar, kullanım esnasında patlama riski taşıyordu ve polis memurlarını bile yaralayabiliyordu.

Günümüzdeki trafik lambalarının kırmızı, sarı ve yeşil renklerde olması ise ilk elektrikli otomatik trafik lambasının 1914'te Garrett Morgan tarafından geliştirilmesiyle başladı. Morgan'ın lambaları demiryolundaki sistemden esinlenerek kırmızı ve yeşil ışıklardan oluşuyordu. Sarı ışık daha sonra eklenerek günümüzdeki uygulamaya dönüştü.

Bu renklerin yıllar boyunca sabit kalmış olmasına rağmen, günümüz sürücüleri sarı rengi genellikle "geç" sinyali olarak algılasa da aslında hala "ikaz" anlamındadır. Bu renklerin trafik yönetimindeki önemi ve tarihsel gelişimi oldukça ilginç ve öğretici bir konudur.
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz

  • Tema özelleştirmeleri kullanılamıyor!

    Tema özelleştirme alanlarını sizin için kullanılamıyor, lütfen daha fazla bilgi için yönetici ile iletişime geçiniz.

  • Zevkini yansıtan renk kombinasyonunu seç
    Arkaplan resimleri
    Renk geçişli arkaplanlar
Geri