Uygarlık gelişiminde sanatın onemi nedir?
Uygarlık gelişiminde sanatın onemi
Cağlar boyunca insan, guzel sanatların tumunu, kendini ve ait olduğu toplumu geliştirme, zenginleştirme ve guclendirme yolunda vazgecilmez bir unsur olarak gormuş, kendi kultur birikimini yarınlara aktarma konusunda bilincli ya da bilincsiz olarak bundan yararlanmıştır
Sanat eğitimi ile ilgili literatur tarandığında dış kaynaklı yayınlarda ilk dikkati ceken şey, ulkelerin eğitim politikalarında yaratıcılık eğitimine verilen onem ve bunun sonucu olarak sanat eğitimi konusundaki yayınların ceşitliliğidir Bu yayınlara dayalı olarak ABD ve Avrupa ulkelerinde sanat eğitimi derslerinin mufredatları incelendiğinde; ozellikle ilk ve orta oğretim kurumlarının programlarında Art, Kunstvb derslerin haftalık ders saatlerinin fazla olduğu, ders kapsamlarının farklılığı, iceriklerinin bireyi yarınlara hazırlamada etkili olduğu, ayrıca oğrencilerin gelecekte iyi birer sanat tuketicisi olmalarının hedeflendiği dikkati ceker
Batı ulkelerindeki program geliştirme calışmalarında ise; yaş grubu ozelliklerinden yola cıkılarak eğitim sureclerinin incelendiği, eski yontemlerle birlikte değişen dunya koşulları icerisinde bireyin ihtiyacları dikkate alınarak durumun bilimsel verilerin ışığında değerlendirildiği ve planlandığı, orneğin Bilgisayarla Resim ve Tasarımanlayışının kapsam icine alındığı gozlenmektedir
Batı, sanat eğitiminin birey uzerindeki etkisini cok iyi kavranmış konuya ilişkin devamlı bir arayış icerisindedir Bireyin gelişiminde sanat eğitiminin onemini daha iyi ortaya koymak uzere konunun detaylandırılması bizde de kurum ve kişileri harekete gecirerek belki sanat eğitimini mufredat icerisinde hakettiği yere koydurabilir Bu nedenle neden sanat eğitimi gereklidir sorusuna yanıtlar bulmaya calışalım
ll Sanat Eğitiminin Gerekliliği
Birey sanat eğitimi etkinlikleri yolu ile;
Bir taraftan bakıma eylemi icerisinde gormeyi oğrenirken, diğer taraftan dokunduğu bicimlendirdiği değişik malzemeleri tanıma fırsatı bulunur Uygulanan motivasyonlar uyarıcı rolu ustlenir
Her turlu yetenek ve gereksinimlerini ortaya cıkarma şansına sahip olur Bu yolla kendi yetilerinin farkına varır, boylece ileride meslek seciminde sağlıklı tercihlerde bulunur
Duygularını, goruşlerini malzemeye aktırırken yeni deneyimlere girer Bu yaşantı zenginliği nesneler arası ilişkileri kurmada ona kolaylıklar sağlar, boylece senteze ulaşmayı başarabilir ve yeni anlatım yolları arayışına girer
Doğaya ve cevresinde gelişen ve değişen olaylara farklı bir gozle bakmayı davranışa donuşturur
Kişiliğini geliştirme fırsatını bulur Duyan, duşunen, yaratan, kendisi ve cevresi ile diyaloga giren bir yapı oluşturur
Soyut kavramları algılaması kolaylaşır
Karşılaştığı problemleri daha rahat cozumler
Zihinsel yetileriyle birlikte duygu yanını da geliştirir
Sanatcı, sanat eseri ve kendisi arasında bağ kurmayı başarır
İcinde bulunduğu cevreyi algılayarak bu cevreyi daha iyi ve daha guzele doğru geliştirme isteği duyar
Grupla calışma ve birlikte iş bitirme alışkanlığı edinir Grubun başarısı icin sorumluluk ustlenir
Benicin calışma isteğini bize donuşturur
Araştırma, bulma, sınama ve yeniden kurma gibi yaratıcı surecte yer alan yetilerini geliştirir
Ozguven duygusunun gelişmesine olanak bulur
Goruluyor ki, sanat eğitimi, birey icin icinde yaşadığı dunyayı kavramada, karşılaştığı problemleri cozmede, gorduğu, hissettiği şeylere karşı reaksiyon gostermede son derece onemli bir rol ustlenir ve sanat eğitimi bir butunluk icerisinde duşunulduğunde birey ve toplum icin can damarı durumundadır Cunku genel eğitimin hem bilişsel, hem duyuşsal hem de psikomotor alandaki hedeflerine hizmet verir Boylece bireyin estetik, fiziksel, zeka, toplumsal gelişimlerine katkıda bulunur ve yaşamın butunselliği icerisinde sanat yoluyla eğitimini sağlar Bu yolla, eğitimde, iletişimde, estetik beğenide butunluk sağlanmış olur
Sanat eğitimi, bireylerde var olan yaratıcı gucu geliştirme konusunda en etkin disiplindir Eskiden olağanustu bir guc olarak kabul edilen yaratıcılık, sadece yetenekli insanlara ozgu olarak değerlendirildi Gunumuz Turkiye'sinde de ne yazık ki hala bu duşunceler hakim olup resimiş dersi diye anılan sanat eğitimi dersleri secmeli dersstatusune duşurulerek, eğitimin kalitesini olumsuz yonde etkilemiştir Bu olumsuzluğun sonucları ilerideki yıllarda daha belirgin olarak ortaya cıkacaktır
Alıntı
Uygarlık gelişiminde sanatın onemi
Cağlar boyunca insan, guzel sanatların tumunu, kendini ve ait olduğu toplumu geliştirme, zenginleştirme ve guclendirme yolunda vazgecilmez bir unsur olarak gormuş, kendi kultur birikimini yarınlara aktarma konusunda bilincli ya da bilincsiz olarak bundan yararlanmıştır
Sanat eğitimi ile ilgili literatur tarandığında dış kaynaklı yayınlarda ilk dikkati ceken şey, ulkelerin eğitim politikalarında yaratıcılık eğitimine verilen onem ve bunun sonucu olarak sanat eğitimi konusundaki yayınların ceşitliliğidir Bu yayınlara dayalı olarak ABD ve Avrupa ulkelerinde sanat eğitimi derslerinin mufredatları incelendiğinde; ozellikle ilk ve orta oğretim kurumlarının programlarında Art, Kunstvb derslerin haftalık ders saatlerinin fazla olduğu, ders kapsamlarının farklılığı, iceriklerinin bireyi yarınlara hazırlamada etkili olduğu, ayrıca oğrencilerin gelecekte iyi birer sanat tuketicisi olmalarının hedeflendiği dikkati ceker
Batı ulkelerindeki program geliştirme calışmalarında ise; yaş grubu ozelliklerinden yola cıkılarak eğitim sureclerinin incelendiği, eski yontemlerle birlikte değişen dunya koşulları icerisinde bireyin ihtiyacları dikkate alınarak durumun bilimsel verilerin ışığında değerlendirildiği ve planlandığı, orneğin Bilgisayarla Resim ve Tasarımanlayışının kapsam icine alındığı gozlenmektedir
Batı, sanat eğitiminin birey uzerindeki etkisini cok iyi kavranmış konuya ilişkin devamlı bir arayış icerisindedir Bireyin gelişiminde sanat eğitiminin onemini daha iyi ortaya koymak uzere konunun detaylandırılması bizde de kurum ve kişileri harekete gecirerek belki sanat eğitimini mufredat icerisinde hakettiği yere koydurabilir Bu nedenle neden sanat eğitimi gereklidir sorusuna yanıtlar bulmaya calışalım
ll Sanat Eğitiminin Gerekliliği
Birey sanat eğitimi etkinlikleri yolu ile;
Bir taraftan bakıma eylemi icerisinde gormeyi oğrenirken, diğer taraftan dokunduğu bicimlendirdiği değişik malzemeleri tanıma fırsatı bulunur Uygulanan motivasyonlar uyarıcı rolu ustlenir
Her turlu yetenek ve gereksinimlerini ortaya cıkarma şansına sahip olur Bu yolla kendi yetilerinin farkına varır, boylece ileride meslek seciminde sağlıklı tercihlerde bulunur
Duygularını, goruşlerini malzemeye aktırırken yeni deneyimlere girer Bu yaşantı zenginliği nesneler arası ilişkileri kurmada ona kolaylıklar sağlar, boylece senteze ulaşmayı başarabilir ve yeni anlatım yolları arayışına girer
Doğaya ve cevresinde gelişen ve değişen olaylara farklı bir gozle bakmayı davranışa donuşturur
Kişiliğini geliştirme fırsatını bulur Duyan, duşunen, yaratan, kendisi ve cevresi ile diyaloga giren bir yapı oluşturur
Soyut kavramları algılaması kolaylaşır
Karşılaştığı problemleri daha rahat cozumler
Zihinsel yetileriyle birlikte duygu yanını da geliştirir
Sanatcı, sanat eseri ve kendisi arasında bağ kurmayı başarır
İcinde bulunduğu cevreyi algılayarak bu cevreyi daha iyi ve daha guzele doğru geliştirme isteği duyar
Grupla calışma ve birlikte iş bitirme alışkanlığı edinir Grubun başarısı icin sorumluluk ustlenir
Benicin calışma isteğini bize donuşturur
Araştırma, bulma, sınama ve yeniden kurma gibi yaratıcı surecte yer alan yetilerini geliştirir
Ozguven duygusunun gelişmesine olanak bulur
Goruluyor ki, sanat eğitimi, birey icin icinde yaşadığı dunyayı kavramada, karşılaştığı problemleri cozmede, gorduğu, hissettiği şeylere karşı reaksiyon gostermede son derece onemli bir rol ustlenir ve sanat eğitimi bir butunluk icerisinde duşunulduğunde birey ve toplum icin can damarı durumundadır Cunku genel eğitimin hem bilişsel, hem duyuşsal hem de psikomotor alandaki hedeflerine hizmet verir Boylece bireyin estetik, fiziksel, zeka, toplumsal gelişimlerine katkıda bulunur ve yaşamın butunselliği icerisinde sanat yoluyla eğitimini sağlar Bu yolla, eğitimde, iletişimde, estetik beğenide butunluk sağlanmış olur
Sanat eğitimi, bireylerde var olan yaratıcı gucu geliştirme konusunda en etkin disiplindir Eskiden olağanustu bir guc olarak kabul edilen yaratıcılık, sadece yetenekli insanlara ozgu olarak değerlendirildi Gunumuz Turkiye'sinde de ne yazık ki hala bu duşunceler hakim olup resimiş dersi diye anılan sanat eğitimi dersleri secmeli dersstatusune duşurulerek, eğitimin kalitesini olumsuz yonde etkilemiştir Bu olumsuzluğun sonucları ilerideki yıllarda daha belirgin olarak ortaya cıkacaktır
Alıntı