Yüz tahlilinde kalitatif (Sayısal ölçümler yapmadan) kıymetlendirme Sistemi
Kısım 2
Yüzün profilden tahlili
Yüzde kulaktan geçen çizgilerin birleştirilmesi ile konveks yapı ortaya çıkmaktadır.
Yüzün yan yani profil değerlendirmesinde kulaktan başlayarak saç ön çizgisi, burun kökü, burun ucu ve çeneye uzanan çizgiler çizilmektedir. Bunlar birleştirildiğinde cazip ve hoş bir yüzde konveks bir hat ortaya çıkmaktadır. Bunun düzleşmesi yada konkav olması yüz sıklığını bozmaktadır. Konkav olması halinde buna tabak-dish yada cadı yüzü-wich face denilmektedir. Bunlar lakin estetik cerrahi süreçler yada medikal estetik pratikler ile düzeltilebilmektedir. Konveksitenin artmasına ise kuş yüzü-bird face denilmektedir.
Yüzün bu açıdan değerlendirmesinde;
Yüzün Total yüksekliği, bu yüksekliğin üst, orta ve alt yüz kısımları ile karşılaştırılarak kıymetlendirilmektedir. Bu kısımlardaki alın, göz , burun, üst dudak, alt dudak ve çene kıymetlendirilmektedir.
Yüzün profil görünümünde geriden öne hakikat projeksiyon yapan göz muhiti, elmacık kemiği nahiyesi, burun kökü, burun, burun ucu, dudaklar ve çenede kıymetlendirilmektedir.
Bu açıdan alının, burnun, göz altlarının, burun kolumellasının, üst ve alt dudakların, çene altının, uzunluğunun dış hatlarının eğimlerine de bakılmaktadır.
Yüzün profil değerlendirmesinde seçilecek hoş bir metotta ise; burnun üst dudak ile birleşme noktası olan subnasaleden geçen dik ve yatay bir hattın çizilmesidir. Bu yüzde tüm anatomik yerlerin ve aralarındaki ilginin değerlendirmesinde yararlı olmaktadır.
Yüzün subnasaleden geçen dik ve yatay çizgiler ile bölünmesi ve karşılaştırılması
Yüzün profil tahlilinde uzunluğunda bedellendirilmektedir. Bu hedefle baş uzunluğuna yanlışsız eğilmektedir. Başın bu hareketi uzunluğunda deri ve yumuşak dokuların laktasitisine balı olarak birçok kırışıklık ve katlantı ortaya çıkmaktadır buna “Akordiyon belirtisi” denilmektedir.
Uzunluğunda “Akordiyon belirtisi”. 1. fotoğrafta hasta başını uzunluğuna gerçek eğdiğinde uzunluğunda kırışıklık ve katlantılar oluşmaktadır. Birebir hastaya yapılan estetik teşebbüsler sonrasında bu belirtilerin kaybolması.
Yüzün profil değerlendirilmesinde yüz açılarına sayısal olarak bakılmadanda kıymetlendirme yapılmaktadır.
Bu estetik tahlilde bir çok açı kullanılmaktadır. Alın-burun açısı, Burun-çene açısı v.b. üzere.
Yüzdeki açılar
Yüzün profil tahlilinde bu açılar sayısal olarak ölçülmez. Bu açılar yatay olarak tam 2 ye bölünmektedir. Böylelikle açıyı yaratan anatomik meydanların asıl sorumlu oldukları açılar belirlenmektedir. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta hastanın Burun – üst dudak açısı genişlemiştir. Bu açı yatay olarak 2 ye bölündüğünde bu genişlemden asıl sorumlu olan anatomik nahiyenin burun ucunun haddinden fazla yukarı rotasyonundan kaynaklandığı anlaşılmaktadır.
Yüzdeki açılar yatay ikiye bölündüğünde açıyı oluşturan anatomik yerler daha yeterli bedellendirilmektedir.
Yüzün kalitatif değerlendirilmesinde şahsi anatomik meydanlardan umum yüz değerlendirmeside yapılabilmektedir.
Örneğin gözün alt sklera – beyazlığının görünür olması(inferior scleral show) ; Sıradan baş konumunda göz alt kapağı gözü külliyen örtüğü için sklera görünmez. Lakin başın yukarı yada aşağı açılanması bunun görünürlüğünü arttırmaktadır. Buna “yalancı inferior scleral show” denilmektedir. Bu nedenle bunun kıymetlendirilmesi yapılırken baş doğal konumu ve gözlerin tam zıdda bakıyor olması son nokta kıymetlidir.
Birinci fotoğrafta sklera görünmüyor. Fakat başın yukarı ve aşağı açılanması gözlerin karşı bakışında bunun görünür hale gelmesine neden olmaktadır.
Gerçek scleral show bölgesel yada yüzün umumi sorunlarına bağlı olabilmektedir. Örneğin alt göz kapağının aşağı çekilmesi, göz küresinin çok önde olması üzere. Yada yüzün orta kısmının az gelişmesi “maxilla hypoplasia” bağlı olabilmektedir. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta hastada “maxilla hipoplasisi” vardır.
Bu hastada skleranın görünür olması üst çene kemiğinin gelişimsel zayıflığından kaynaklanmaktadır.
Hususî alan değerlendirmesinde bir başka değerli alan mandibula yani alt çene kemiğidir. Bu şahsi alan yüzün oblik ve profil duruşlarında en âlâ bedellendirilmektedir. Mandibulanın dış haddine, kenar sertliğine, açısına, üzerindeki yumuşak dokuya ve üzerindeki dokunun pitozisine bakılmaktadır.
Aşağıdaki birinci hastada mandibula üzerindeki yumuşak doku kalınlığı ince 2. hastada kalındır.
Mandibula kenar düzlemi çizilir. Bu yüzün 1/3 alt kısmının, çenenin konturunu ve çene projeksiyonunun değerlendirilmesinde son kademe değerlidir. Ayrıyeten bu düzlem ile mandibula meydanın rotasyonuna bakılır.
1. hastada mandibula dışı hattının saat ciheti zıddında rotasyonu gözlenmekte bu yuzün 1/3 alt kısmının daha kısa görünmesine ve çenenin keskin hatlı olmasına neden olmaktadır. 2. hasta ise mandibular dış hattı ülküdür. Son hastada ise mandibular dış hattı saat cihetinde rotasyon göstermiş buda yüzün alt kısmının daha uzun görünmesine neden olmakta, çene projeksiyonu kaybolmuş ve yan profilde hastanın yüz konturu düzensizdir.
Yüzün yekun uzunluğunun değerlendirilmesinde ölçüm yapılmadan yüzün oblik ve profil fotoğrafları kullanılmaktadır. Bu sistem ile yüzde diş-çene-yüz deformiteleri tanımlanmaktadır. Bu emelle oblik ve profil fotoğraflarda nasion-kulak üst noktası, burun tipi-tragus üst noktası, subnasion-tragus altı, stomion-kulak altı ve mandibula köşesi-pogoniondan geçen hatlar çizilmektedir. Bu çizimler üzerinde bunların yüzün önünde yaptıkları silüetlerin açılarına bakılmaktadır. Akardion formunda hat ortaya çıkmaktadır. Bunun aralarının açılması yani “open accordion” görünümünde açılar ve eğimler düzleşmiştir. “Closed acardionda” ise keskin yüz açılanmaları ve bariz eğimler gözlenmektedir.
Örneğin birinci 2 fotoğrafta genişlemiş akardion görünümü yani; yüz uzamış ve açılar ve eğimler düzleşmiştir. 3. ve 4. fotoğraflarda ise daralmış akardion görünümü yani; yüz kısalmış açılar dikleşmiş ve eğimler barizleşmiştir.
Elmacık kemiği-burun-dudakların ilgisi
Elmacık kemiği-burun-dudakların ilgisi için bir eğri tespit edilmiştir (cheekbone–nasal base–lip curve). Estetik olarak ülkü bir yüzde bu bu eğri aşağıdaki fotoğrafta olduğu üzere konveks ve kesintisiz olmalıdır. Bu eğri kulak önünde başlamakta elmacık kemiği üzerinde ilerlemekte fotoğrafta görülen 1ile işaretli cheekbone noktasına ulaşmaktadır. Daha sonra öne ve aşağı hakikat eğri seyretmekte ve fotoğraftaki 2 ile işaretli maxilla noktasına ulaşmakta oradan nasolabial katlantıya koşut aşağı ve dışa yanlışsız seyrederek ağız zaviyesinin dışında sonlanmaktadır.
Cheekbone noktası estetik olarak ülkü bir yüzde yüzün en çıkıntılı yanıdır ve gözün dış zaviyesinin 20-25 mm altında ve 5-10 mm önündedir. Cheekbone noktasının düzleşmesi yanak ve üst çene kemiği gelişimsel geriliklerinde görülebilmektedir.
Üst çene kemiğinin geçmişte yerleşmesi bu eğrinin maxilla noktasında düzleşmesine velev konkav olmasına, cheekbone noktasının düzleşmesine, alt göz kapağının saat cephesinde yapılanmasına, neden olmaktadır. Bu hastaların oblik yüz bakılarında S benzeri yüz dış hatları yanak kısmında da düzleşme gözlenmektedir.
Kısım 2
Yüzün profilden tahlili
Yüzde kulaktan geçen çizgilerin birleştirilmesi ile konveks yapı ortaya çıkmaktadır.
Yüzün yan yani profil değerlendirmesinde kulaktan başlayarak saç ön çizgisi, burun kökü, burun ucu ve çeneye uzanan çizgiler çizilmektedir. Bunlar birleştirildiğinde cazip ve hoş bir yüzde konveks bir hat ortaya çıkmaktadır. Bunun düzleşmesi yada konkav olması yüz sıklığını bozmaktadır. Konkav olması halinde buna tabak-dish yada cadı yüzü-wich face denilmektedir. Bunlar lakin estetik cerrahi süreçler yada medikal estetik pratikler ile düzeltilebilmektedir. Konveksitenin artmasına ise kuş yüzü-bird face denilmektedir.
Yüzün bu açıdan değerlendirmesinde;
Yüzün Total yüksekliği, bu yüksekliğin üst, orta ve alt yüz kısımları ile karşılaştırılarak kıymetlendirilmektedir. Bu kısımlardaki alın, göz , burun, üst dudak, alt dudak ve çene kıymetlendirilmektedir.
Yüzün profil görünümünde geriden öne hakikat projeksiyon yapan göz muhiti, elmacık kemiği nahiyesi, burun kökü, burun, burun ucu, dudaklar ve çenede kıymetlendirilmektedir.
Bu açıdan alının, burnun, göz altlarının, burun kolumellasının, üst ve alt dudakların, çene altının, uzunluğunun dış hatlarının eğimlerine de bakılmaktadır.
Yüzün profil değerlendirmesinde seçilecek hoş bir metotta ise; burnun üst dudak ile birleşme noktası olan subnasaleden geçen dik ve yatay bir hattın çizilmesidir. Bu yüzde tüm anatomik yerlerin ve aralarındaki ilginin değerlendirmesinde yararlı olmaktadır.
Yüzün subnasaleden geçen dik ve yatay çizgiler ile bölünmesi ve karşılaştırılması
Yüzün profil tahlilinde uzunluğunda bedellendirilmektedir. Bu hedefle baş uzunluğuna yanlışsız eğilmektedir. Başın bu hareketi uzunluğunda deri ve yumuşak dokuların laktasitisine balı olarak birçok kırışıklık ve katlantı ortaya çıkmaktadır buna “Akordiyon belirtisi” denilmektedir.
Uzunluğunda “Akordiyon belirtisi”. 1. fotoğrafta hasta başını uzunluğuna gerçek eğdiğinde uzunluğunda kırışıklık ve katlantılar oluşmaktadır. Birebir hastaya yapılan estetik teşebbüsler sonrasında bu belirtilerin kaybolması.
Yüzün profil değerlendirilmesinde yüz açılarına sayısal olarak bakılmadanda kıymetlendirme yapılmaktadır.
Bu estetik tahlilde bir çok açı kullanılmaktadır. Alın-burun açısı, Burun-çene açısı v.b. üzere.
Yüzdeki açılar
Yüzün profil tahlilinde bu açılar sayısal olarak ölçülmez. Bu açılar yatay olarak tam 2 ye bölünmektedir. Böylelikle açıyı yaratan anatomik meydanların asıl sorumlu oldukları açılar belirlenmektedir. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta hastanın Burun – üst dudak açısı genişlemiştir. Bu açı yatay olarak 2 ye bölündüğünde bu genişlemden asıl sorumlu olan anatomik nahiyenin burun ucunun haddinden fazla yukarı rotasyonundan kaynaklandığı anlaşılmaktadır.
Yüzdeki açılar yatay ikiye bölündüğünde açıyı oluşturan anatomik yerler daha yeterli bedellendirilmektedir.
Yüzün kalitatif değerlendirilmesinde şahsi anatomik meydanlardan umum yüz değerlendirmeside yapılabilmektedir.
Örneğin gözün alt sklera – beyazlığının görünür olması(inferior scleral show) ; Sıradan baş konumunda göz alt kapağı gözü külliyen örtüğü için sklera görünmez. Lakin başın yukarı yada aşağı açılanması bunun görünürlüğünü arttırmaktadır. Buna “yalancı inferior scleral show” denilmektedir. Bu nedenle bunun kıymetlendirilmesi yapılırken baş doğal konumu ve gözlerin tam zıdda bakıyor olması son nokta kıymetlidir.
Birinci fotoğrafta sklera görünmüyor. Fakat başın yukarı ve aşağı açılanması gözlerin karşı bakışında bunun görünür hale gelmesine neden olmaktadır.
Gerçek scleral show bölgesel yada yüzün umumi sorunlarına bağlı olabilmektedir. Örneğin alt göz kapağının aşağı çekilmesi, göz küresinin çok önde olması üzere. Yada yüzün orta kısmının az gelişmesi “maxilla hypoplasia” bağlı olabilmektedir. Örneğin aşağıdaki fotoğrafta hastada “maxilla hipoplasisi” vardır.
Bu hastada skleranın görünür olması üst çene kemiğinin gelişimsel zayıflığından kaynaklanmaktadır.
Hususî alan değerlendirmesinde bir başka değerli alan mandibula yani alt çene kemiğidir. Bu şahsi alan yüzün oblik ve profil duruşlarında en âlâ bedellendirilmektedir. Mandibulanın dış haddine, kenar sertliğine, açısına, üzerindeki yumuşak dokuya ve üzerindeki dokunun pitozisine bakılmaktadır.
Aşağıdaki birinci hastada mandibula üzerindeki yumuşak doku kalınlığı ince 2. hastada kalındır.
Mandibula kenar düzlemi çizilir. Bu yüzün 1/3 alt kısmının, çenenin konturunu ve çene projeksiyonunun değerlendirilmesinde son kademe değerlidir. Ayrıyeten bu düzlem ile mandibula meydanın rotasyonuna bakılır.
1. hastada mandibula dışı hattının saat ciheti zıddında rotasyonu gözlenmekte bu yuzün 1/3 alt kısmının daha kısa görünmesine ve çenenin keskin hatlı olmasına neden olmaktadır. 2. hasta ise mandibular dış hattı ülküdür. Son hastada ise mandibular dış hattı saat cihetinde rotasyon göstermiş buda yüzün alt kısmının daha uzun görünmesine neden olmakta, çene projeksiyonu kaybolmuş ve yan profilde hastanın yüz konturu düzensizdir.
Yüzün yekun uzunluğunun değerlendirilmesinde ölçüm yapılmadan yüzün oblik ve profil fotoğrafları kullanılmaktadır. Bu sistem ile yüzde diş-çene-yüz deformiteleri tanımlanmaktadır. Bu emelle oblik ve profil fotoğraflarda nasion-kulak üst noktası, burun tipi-tragus üst noktası, subnasion-tragus altı, stomion-kulak altı ve mandibula köşesi-pogoniondan geçen hatlar çizilmektedir. Bu çizimler üzerinde bunların yüzün önünde yaptıkları silüetlerin açılarına bakılmaktadır. Akardion formunda hat ortaya çıkmaktadır. Bunun aralarının açılması yani “open accordion” görünümünde açılar ve eğimler düzleşmiştir. “Closed acardionda” ise keskin yüz açılanmaları ve bariz eğimler gözlenmektedir.
Örneğin birinci 2 fotoğrafta genişlemiş akardion görünümü yani; yüz uzamış ve açılar ve eğimler düzleşmiştir. 3. ve 4. fotoğraflarda ise daralmış akardion görünümü yani; yüz kısalmış açılar dikleşmiş ve eğimler barizleşmiştir.
Elmacık kemiği-burun-dudakların ilgisi
Elmacık kemiği-burun-dudakların ilgisi için bir eğri tespit edilmiştir (cheekbone–nasal base–lip curve). Estetik olarak ülkü bir yüzde bu bu eğri aşağıdaki fotoğrafta olduğu üzere konveks ve kesintisiz olmalıdır. Bu eğri kulak önünde başlamakta elmacık kemiği üzerinde ilerlemekte fotoğrafta görülen 1ile işaretli cheekbone noktasına ulaşmaktadır. Daha sonra öne ve aşağı hakikat eğri seyretmekte ve fotoğraftaki 2 ile işaretli maxilla noktasına ulaşmakta oradan nasolabial katlantıya koşut aşağı ve dışa yanlışsız seyrederek ağız zaviyesinin dışında sonlanmaktadır.
Cheekbone noktası estetik olarak ülkü bir yüzde yüzün en çıkıntılı yanıdır ve gözün dış zaviyesinin 20-25 mm altında ve 5-10 mm önündedir. Cheekbone noktasının düzleşmesi yanak ve üst çene kemiği gelişimsel geriliklerinde görülebilmektedir.
Üst çene kemiğinin geçmişte yerleşmesi bu eğrinin maxilla noktasında düzleşmesine velev konkav olmasına, cheekbone noktasının düzleşmesine, alt göz kapağının saat cephesinde yapılanmasına, neden olmaktadır. Bu hastaların oblik yüz bakılarında S benzeri yüz dış hatları yanak kısmında da düzleşme gözlenmektedir.