“PARLAK BİR ZEKÂYI ÖĞRENME İÇİN SERTLEŞTİRECEK EN DÜZGÜN BİLEY ÖVGÜDÜR”
ROGER ASCHEM
Zeka Nedir?
Zekâ, uzmanların hemfikir olduğu objektif bir tarifi olan bir şey değildir. IQ testlerinin ölçtüğü söz
hazinesi, genel bilgi ve farklı objeler ortasında benzerlikleri görme yeteneği ( örn: bir masa bir
sandalye üzeredir, ikisi de mobilyadır ) üzere şeyler eğitimle geliştirilebilir.
Zekânın ne olduğu konusunda hiçbir vakit fikir birliğine varılamazsa da, IQ test sonuçları insanların
hem akademik muvaffakiyetlerini hem de ileride kazanabilecekleri statü açısından bir göstergedir. Evvelce
zekâ daha çok “hızlı düşünme” olarak tanımlanmış, hatta insanoğlu günlük hayatta muvaffakiyet gösteren
insanları ‘’zeki’’, üstün muvaffakiyet gösterenleri ise “üstün zekâlı” olarak isimlendirmiştir.
Zekâ, bireyin gayeli davranma, akılcı düşünme ve etrafı ile etkilice baş etmesi için kullandığı
kapasite olarak pahalandırmak gerçek olacaktır.
Zekâ bilgiyi edinme, öğrenme ve sorun çözmeye imkân veren bilişsel yetenekler bütünüdür.
Zekâyı Oluşturan Bileşenler Nelerdir?
1- Yaşantılardan yararlanma ve öğrenme yeteneği.
2- Soyut düşünme ya da akıl yürütme yeteneği.
3- Değişen ve bilinmeyen bir dünyaya uyma yeteneği.
4- Kişinin yapması gereken işleri hızla gerçekleştirmesi, vakti âlâ kullanması, kendini güdüleme
yeteneği.
Etraf Zekayı Tesirler mi?
Zekânın gelişiminde kalıtımsallığın tesirinin yanında, etrafın de hayli tesiri vardır. Her ikisinin de yanında beslenmenin de zekâ gelişiminde aktif rolü olduğu uzmanlar tarafından kabul görülmektedir.
ZEKÂ = KALITIM+ ÇEVRE+BESLENME
Zeka Potansiyelini Artırmak Mümkün müdür?
* İnsan kendi zekâsını arttırma ve geliştirme yeteneğine sahiptir.
* Zekâ, yalnızca değişmekle kalmaz, tıpkı vakitte diğerlerine da öğretilebilir.
* İnsan zekâsı, beşerdeki beyin ve zihin sistemlerinin etkileşimi sonucu ortaya çıkan çok istikametli bir olgudur.
* İnsan zekâsı, çok çeşitlilik ve çok taraflılık göstermesine karşın, kendi içinde bir bütündür.
Zekânın tek tip olduğunu, doğuştan sabit bir seviyede gelip daima birebir seviyede kaldığını düşünenler
yanılmışlardır. “Çoklu zekâ teorisi “ ile bu fikir yıkılmıştır.
Zekâ Tipleri Nelerdir?
* Sözel Zekâ
* Mantıksal Zekâ
* Görsel-Uzamsal Zekâ
* Bedensel- Kinestetik Zekâ
* Müziksel – Ritmik Zekâ
* İçsel- Bireye has Zekâ
* Şahıslar ortası zekâ
* Doğa- varoluşsal zekâ
“PARLAK BİR ZEKÂYI ÖĞRENME İÇİN SERTLEŞTİRECEK EN GÜZEL BİLEY ÖVGÜDÜR” ROGER ASCHEM
Zekâ, Dikkat, Algı Değerlendirmede Kullanılan Ölçekler Nelerdir?
1-Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği IV
Çocuk ve ergenlerin ( 6-16 yaş) bilişsel yetenek ve marifetlerini pahalandırmak için kullanılan testlerin
en güncelidir. Test çocuğun bilişsel yeteneğini, ilgi alanlarını, güçlü ve zayıf taraflarını öğrenmek
açısından hayli yararlı ve kullanışlıdır. Çocuğun genel zeka seviyesine ek olarak sözel, algısal, vakti
ehil kullanma ve dikkati, konsantrasyon ve hafıza becelerini kapsamlı bir halde değerlendirmeyi
sağlar.
2-Stanford-Binet Testi
2-6 yaş aralığındaki çocuklara uygulanır. Çocuğun ince motor gelişimi, el-göz uyumu, görsel
hafızası, işitsel hafızası hakkında bilgi vererek muhakeme marifetlerinin akranlarına kıyaslanmasına
imkan sağlar.
3-Leiter Memleketler arası Performans Testi
İşitme ve konuşma sorunu olan çocukların zihinsel performanslarını belirlemeyi amaçlayan lisana
dayanmayan bir performans testidir. 2-18 yaşları ortasındaki bireylere uygulanmaktadır.
Ayrıyeten merkezimizde, Çocuk ya da yetişkin danışanların ruhsal değerlendirmelerini yapabilmemiz
için uygulanan öteki testler de mevcuttur. Bunlar;
4- WISC-R Zeka Testi
Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek hedefiyle uygulanan ferdi zeka testidir. 6–16 yaş aralığındaki çocuklara uygulanır.
Çocuklara Uygulanılan Öteki Teşhis Ölçekler Nelerdir?
* Catell 2 A: 7 yaş 6 ay ile lise periyodu çocuklara uygulanan zeka Testidir.
* Catell 3 A: Üniversite tahsili almış bireylere uygulanan zeka Testidir.
* Good Enough: Çocuğun çizdiği insan resmi ile zekasının tespit edilebildiği, özel bir çeşit zeka Testidir.
* Ankara Gelişim Tarama Envanteri: 0-6 yaş çocukların gelişimini kıymetlendiren, gelişimin olağan mi yoksa yaşıtlarına nazaran geri mi olduğuna karşılık verebilen bir gelişim Testidir.
* Peabody Fotoğraf Söz Eşleştirme Testi: 2-11 yaş ortası çocukların alıcı lisan yaşının tespit edilebildiği, konuşma bozukluğu ve sözel tabire ışık tutan, fotoğraf söz eşleştirme Testidir.
* Gessell: 2- 6 yaş ortası çocukların görsel motor ve algı gelişiminin değerlendirildiği bir gelişim Testidir.
* Metropolitan: 5 yaş 6 ay ile 6 yaş 0 ay arsındaki çocuklara uygulanabilen, çocuğun ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçen, bir okul olgunluk Testidir.
* Frostig: Çocukların görsel algılarını değerlendirmeye yardımcı olan bir algı Testidir. 5 yaş 6 ay ile 6 yaş 0 ay ortasındaki çocuklara uygulanabilen, çocuğun ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçen, bir okul olgunluk Testidir.
* Benton Görsel Bellek Testi: 8 yaş üzeri bireylere uygulanabilen, bireyin dikkat, algı ve bellek durumuna dair bilgi verebilen, dikkat eksikliğinin tespit edilebildiği bir dikkat ve algı testidir.
* BENDER GESTALT: Bu test, çocuklarda görsel motor fonksiyonunu görmek için gelişimsel bir test olarak kullanılarak hem yetişkin, hem de çocuklarda geriliği, regresyonu, işlev kaybını ve organik beyin hasarlarını saptamaya ve bilhassa regresyon hadiselerinde da kişilik sapmalarını bulmaya ışık tutmaktadır. (zekâ geriliği, afazi, çeşitli organik beyin hasarları, psikozlar, gerçek olmayan hastalanmalar gibi)
ROGER ASCHEM
Zeka Nedir?
Zekâ, uzmanların hemfikir olduğu objektif bir tarifi olan bir şey değildir. IQ testlerinin ölçtüğü söz
hazinesi, genel bilgi ve farklı objeler ortasında benzerlikleri görme yeteneği ( örn: bir masa bir
sandalye üzeredir, ikisi de mobilyadır ) üzere şeyler eğitimle geliştirilebilir.
Zekânın ne olduğu konusunda hiçbir vakit fikir birliğine varılamazsa da, IQ test sonuçları insanların
hem akademik muvaffakiyetlerini hem de ileride kazanabilecekleri statü açısından bir göstergedir. Evvelce
zekâ daha çok “hızlı düşünme” olarak tanımlanmış, hatta insanoğlu günlük hayatta muvaffakiyet gösteren
insanları ‘’zeki’’, üstün muvaffakiyet gösterenleri ise “üstün zekâlı” olarak isimlendirmiştir.
Zekâ, bireyin gayeli davranma, akılcı düşünme ve etrafı ile etkilice baş etmesi için kullandığı
kapasite olarak pahalandırmak gerçek olacaktır.
Zekâ bilgiyi edinme, öğrenme ve sorun çözmeye imkân veren bilişsel yetenekler bütünüdür.
Zekâyı Oluşturan Bileşenler Nelerdir?
1- Yaşantılardan yararlanma ve öğrenme yeteneği.
2- Soyut düşünme ya da akıl yürütme yeteneği.
3- Değişen ve bilinmeyen bir dünyaya uyma yeteneği.
4- Kişinin yapması gereken işleri hızla gerçekleştirmesi, vakti âlâ kullanması, kendini güdüleme
yeteneği.
Etraf Zekayı Tesirler mi?
Zekânın gelişiminde kalıtımsallığın tesirinin yanında, etrafın de hayli tesiri vardır. Her ikisinin de yanında beslenmenin de zekâ gelişiminde aktif rolü olduğu uzmanlar tarafından kabul görülmektedir.
ZEKÂ = KALITIM+ ÇEVRE+BESLENME
Zeka Potansiyelini Artırmak Mümkün müdür?
* İnsan kendi zekâsını arttırma ve geliştirme yeteneğine sahiptir.
* Zekâ, yalnızca değişmekle kalmaz, tıpkı vakitte diğerlerine da öğretilebilir.
* İnsan zekâsı, beşerdeki beyin ve zihin sistemlerinin etkileşimi sonucu ortaya çıkan çok istikametli bir olgudur.
* İnsan zekâsı, çok çeşitlilik ve çok taraflılık göstermesine karşın, kendi içinde bir bütündür.
Zekânın tek tip olduğunu, doğuştan sabit bir seviyede gelip daima birebir seviyede kaldığını düşünenler
yanılmışlardır. “Çoklu zekâ teorisi “ ile bu fikir yıkılmıştır.
Zekâ Tipleri Nelerdir?
* Sözel Zekâ
* Mantıksal Zekâ
* Görsel-Uzamsal Zekâ
* Bedensel- Kinestetik Zekâ
* Müziksel – Ritmik Zekâ
* İçsel- Bireye has Zekâ
* Şahıslar ortası zekâ
* Doğa- varoluşsal zekâ
“PARLAK BİR ZEKÂYI ÖĞRENME İÇİN SERTLEŞTİRECEK EN GÜZEL BİLEY ÖVGÜDÜR” ROGER ASCHEM
Zekâ, Dikkat, Algı Değerlendirmede Kullanılan Ölçekler Nelerdir?
1-Wechsler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği IV
Çocuk ve ergenlerin ( 6-16 yaş) bilişsel yetenek ve marifetlerini pahalandırmak için kullanılan testlerin
en güncelidir. Test çocuğun bilişsel yeteneğini, ilgi alanlarını, güçlü ve zayıf taraflarını öğrenmek
açısından hayli yararlı ve kullanışlıdır. Çocuğun genel zeka seviyesine ek olarak sözel, algısal, vakti
ehil kullanma ve dikkati, konsantrasyon ve hafıza becelerini kapsamlı bir halde değerlendirmeyi
sağlar.
2-Stanford-Binet Testi
2-6 yaş aralığındaki çocuklara uygulanır. Çocuğun ince motor gelişimi, el-göz uyumu, görsel
hafızası, işitsel hafızası hakkında bilgi vererek muhakeme marifetlerinin akranlarına kıyaslanmasına
imkan sağlar.
3-Leiter Memleketler arası Performans Testi
İşitme ve konuşma sorunu olan çocukların zihinsel performanslarını belirlemeyi amaçlayan lisana
dayanmayan bir performans testidir. 2-18 yaşları ortasındaki bireylere uygulanmaktadır.
Ayrıyeten merkezimizde, Çocuk ya da yetişkin danışanların ruhsal değerlendirmelerini yapabilmemiz
için uygulanan öteki testler de mevcuttur. Bunlar;
4- WISC-R Zeka Testi
Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek hedefiyle uygulanan ferdi zeka testidir. 6–16 yaş aralığındaki çocuklara uygulanır.
Çocuklara Uygulanılan Öteki Teşhis Ölçekler Nelerdir?
* Catell 2 A: 7 yaş 6 ay ile lise periyodu çocuklara uygulanan zeka Testidir.
* Catell 3 A: Üniversite tahsili almış bireylere uygulanan zeka Testidir.
* Good Enough: Çocuğun çizdiği insan resmi ile zekasının tespit edilebildiği, özel bir çeşit zeka Testidir.
* Ankara Gelişim Tarama Envanteri: 0-6 yaş çocukların gelişimini kıymetlendiren, gelişimin olağan mi yoksa yaşıtlarına nazaran geri mi olduğuna karşılık verebilen bir gelişim Testidir.
* Peabody Fotoğraf Söz Eşleştirme Testi: 2-11 yaş ortası çocukların alıcı lisan yaşının tespit edilebildiği, konuşma bozukluğu ve sözel tabire ışık tutan, fotoğraf söz eşleştirme Testidir.
* Gessell: 2- 6 yaş ortası çocukların görsel motor ve algı gelişiminin değerlendirildiği bir gelişim Testidir.
* Metropolitan: 5 yaş 6 ay ile 6 yaş 0 ay arsındaki çocuklara uygulanabilen, çocuğun ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçen, bir okul olgunluk Testidir.
* Frostig: Çocukların görsel algılarını değerlendirmeye yardımcı olan bir algı Testidir. 5 yaş 6 ay ile 6 yaş 0 ay ortasındaki çocuklara uygulanabilen, çocuğun ilkokula başlamaya hazır olup olmadığını ölçen, bir okul olgunluk Testidir.
* Benton Görsel Bellek Testi: 8 yaş üzeri bireylere uygulanabilen, bireyin dikkat, algı ve bellek durumuna dair bilgi verebilen, dikkat eksikliğinin tespit edilebildiği bir dikkat ve algı testidir.
* BENDER GESTALT: Bu test, çocuklarda görsel motor fonksiyonunu görmek için gelişimsel bir test olarak kullanılarak hem yetişkin, hem de çocuklarda geriliği, regresyonu, işlev kaybını ve organik beyin hasarlarını saptamaya ve bilhassa regresyon hadiselerinde da kişilik sapmalarını bulmaya ışık tutmaktadır. (zekâ geriliği, afazi, çeşitli organik beyin hasarları, psikozlar, gerçek olmayan hastalanmalar gibi)