S
SoruCevap
Guest
Gerek bayan gerekse erkekler için hamama gitmenin sakıncaları hususunda bir çok hadisi şerif mevcutturHzAişe (RA)dan söylenti olunmuştur Peygamber (sav) erkekleri ve kadınları hamam (da banyo yapmak) dan men'etmişti daha sonra erkeklere peştemal içinde (sarınmış olarak girmeye) müsaade etti
(Tuhfetü'lAhvezi c 8, s 86
Bu müsaade, erkeklerin sağlamı ve hastası, genci ve ihtiyarı için umumi bir izindir ve peştemalle örtünmüş olmak şartı vardır Kadınlar için oysa hasta ve lohusa olanlar için hamama gitme izni verilmiştir
Size Acem diyarı feth olunacaktır Orada hamam denilen binalar göreceksiniz Erkekler oraya ancak peştemal ile (örtünerek) girsinler Hasta ve lohusa kadınlardan başkasını oraya girmekten men'ediniz
(Feyzü'lkadir c 3, s 259)
Hasta ve lohusa bir bayan, dinimizin verdiği bu müsaadeden faydalanırken, muhtemel ise, hususi banyo alınan yerleri tercih etmelidir Zira kendi avret mahallini örtse bile karşısındakinin açıkta kalan avret yerini kapattırmaya gücü yetmeyecektir
Özel yerler yahut, günaha girmemek için en kısa zamanda işini bitirip çıkmalı, gözünü açık olanlara bakmaktan korumalıdır
Kadınların hamama gitmeleri birçok cihetlerden mahzurludur Kapalı bulunmanın öbür zorluğu, kapalı olmayanlara bakmanın ayrı zorluğu vardır
Hem aşağıya alacağınız yazıda okuyacağınız ibretli ve can sıkıcı hadiseler de olabilmektedir Emekli müftülerimizden sayın Mehmet Emre, Kadın ve Aile isimli eserinde şöyle diyor:
Ebu Ubeyde b Cerrah'a (ra) yazmış olduğu emirnamede Hz Ömer diyor ki: Bana (şöyle bir haber) ulaştı: Gayri müslim kadınlar, müslüman kadınlarla birlikte hamama giriyorlarmış Buna mani ol ve aralarına perde çek Zira soyunmuş yer alan müslüman bir kadını, gayri müslime bir kadının görmesi caiz değildir
İbni Abbas, (ra) demiştir fakat: Müslüman bir kadını, Yahudi ve Hıristiyan kadınların görmesi helal değildir (Müslüman kadınların mahremiyatını) kocalarına anlatmamaları için (bu yasaklanmıştır)
Hıristiyan bir kadının, Müslüman bir hanımı öpmesinde ulema kerahet görmektedir
Hatta fahişe kadınların bulunduğu yerlerde de benzer dikkati uygulamak lazımdır Zira böyle düşük ahlaklı bir kadın, namuslu bir kadının güzelliğini kendileriyle zina ettiği erkeklere anlatır ve sonuç olarak bir yuvanın yıkılmasına sebep olur (Vazife gördüğüm yerlerden birinde eğilim etmiş acı bir vak'ayı, intibaha uyanıklığa vesile olur düşüncesiyle nakletmekte fayda umuyorum:
Hamama giden fahişe bir kadın, orada gördüğü namuslu ve evli bir kadının güzelliğini, kendisiyle gayri yasal ilişkisi yer alan erkeğe anlatmış O erkek, bu namuslu kadını kocasından boşatıp kendi emellerine alet etmek hevesine kapılmış Bu sefil fikir ile kadının kocasına dışarı giden ahlaksız adam, Senin ailen fena yoldadırdemiş; kocası bu iddiayı reddedince o dertli:
Ya sana ailenin vücudundan şahit gösterirsem ne dersin? demiş ve devamla: Ailenin bacağının falan yerindeki siyah beni söylersem sözümün doğruluğunu gene kabul etmez misin? deyince adamın kan beynine saldırı etmiş ve sonuç olarak namuslu bir kadın lekelenmiş ve bir yuva yıkılmıştır)(32)
Kim Allah'a ve ahiret gününe iman ediyorsa karısını hamama sokmasın Kim Allah'a ve öbür dünya gününe iman ediyorsa, peştemalsız hamama girmesin Kim Allah'a ve öbür dünya gününe iman ediyorsa üzerinde içki (kadehi) dolaşan sofraya oturmasın
(Tuhfetü'lAhvezi c 8, s 85)
Kim Allah'a ve ahiret gününe inanmış isekarısını hamama sokmayacak ve kendisi de peştemalsiz olarak hamama girmeyecektir Kamil iman sahiplerinin takınacağı hitabe ve takip edecekleri yol budur
Bu yasaklama, hamamın faydası kabul edilmediği için değil, yıkanmak bahanesiyle içimizin kirletilmesini önlemek, manevi üstünlükleri maddi faydalara feda etmiş olmamak içindir
Halkın umumi olarak yıkandıkları hamamlara bakıldığı vakit, insanın tüylerinin ürpermemesi kabil değildir Genci ve ihtiyarı ile birçok Müslüman, kısa iç elbisesi ve dizden yukarıya sıyrılmış bir peştemal ile banyo almakta ve ter çıkaracağı yerlerde sere serpe yatmakta ve hamam dellaklarına kendisini keseletmeye müsade vermektedir Tam tesettür etmeden başkasına vücut ovalatmak, İslam ölçülerine sığmamaktadır
İslam dini kaskatı bir din değildir Nedensiz bir müdahale etme getirmemiş olup, fert ve cemiyete gelmesi mümkün zararları durdurmak için hamama girmeyi bazı şartlara bağlamıştır
Dinizin kabul ettiği mazereti ve rahatsızlığı bulunan bir bayan, toplu halde yıkanılan umumi yerlerde yok de, hususi olarak tuttuğu banyoda yıkanır, avret yerine bakmaz ve yolda gidip gelirken örtünme hususunda zorunlu dikkati gösterirse hamama gidebilir Bu şartlara uyarı göstermeyen bir kadının evinde yıkanması daha münasib olur
İçinin temizliğini ve İslami edebi ihmalkârlık ederek, dışını temizlemekle meşgul olan kimseler benekli olarak gittikleri hamamdan maddeden temiz olarak çıkarlarsa da kalplerini kirletmiş durumda olurlar (Ali Eren Izaç ve MahremiyetlerC) *
(Tuhfetü'lAhvezi c 8, s 86
Bu müsaade, erkeklerin sağlamı ve hastası, genci ve ihtiyarı için umumi bir izindir ve peştemalle örtünmüş olmak şartı vardır Kadınlar için oysa hasta ve lohusa olanlar için hamama gitme izni verilmiştir
Size Acem diyarı feth olunacaktır Orada hamam denilen binalar göreceksiniz Erkekler oraya ancak peştemal ile (örtünerek) girsinler Hasta ve lohusa kadınlardan başkasını oraya girmekten men'ediniz
(Feyzü'lkadir c 3, s 259)
Hasta ve lohusa bir bayan, dinimizin verdiği bu müsaadeden faydalanırken, muhtemel ise, hususi banyo alınan yerleri tercih etmelidir Zira kendi avret mahallini örtse bile karşısındakinin açıkta kalan avret yerini kapattırmaya gücü yetmeyecektir
Özel yerler yahut, günaha girmemek için en kısa zamanda işini bitirip çıkmalı, gözünü açık olanlara bakmaktan korumalıdır
Kadınların hamama gitmeleri birçok cihetlerden mahzurludur Kapalı bulunmanın öbür zorluğu, kapalı olmayanlara bakmanın ayrı zorluğu vardır
Hem aşağıya alacağınız yazıda okuyacağınız ibretli ve can sıkıcı hadiseler de olabilmektedir Emekli müftülerimizden sayın Mehmet Emre, Kadın ve Aile isimli eserinde şöyle diyor:
Ebu Ubeyde b Cerrah'a (ra) yazmış olduğu emirnamede Hz Ömer diyor ki: Bana (şöyle bir haber) ulaştı: Gayri müslim kadınlar, müslüman kadınlarla birlikte hamama giriyorlarmış Buna mani ol ve aralarına perde çek Zira soyunmuş yer alan müslüman bir kadını, gayri müslime bir kadının görmesi caiz değildir
İbni Abbas, (ra) demiştir fakat: Müslüman bir kadını, Yahudi ve Hıristiyan kadınların görmesi helal değildir (Müslüman kadınların mahremiyatını) kocalarına anlatmamaları için (bu yasaklanmıştır)
Hıristiyan bir kadının, Müslüman bir hanımı öpmesinde ulema kerahet görmektedir
Hatta fahişe kadınların bulunduğu yerlerde de benzer dikkati uygulamak lazımdır Zira böyle düşük ahlaklı bir kadın, namuslu bir kadının güzelliğini kendileriyle zina ettiği erkeklere anlatır ve sonuç olarak bir yuvanın yıkılmasına sebep olur (Vazife gördüğüm yerlerden birinde eğilim etmiş acı bir vak'ayı, intibaha uyanıklığa vesile olur düşüncesiyle nakletmekte fayda umuyorum:
Hamama giden fahişe bir kadın, orada gördüğü namuslu ve evli bir kadının güzelliğini, kendisiyle gayri yasal ilişkisi yer alan erkeğe anlatmış O erkek, bu namuslu kadını kocasından boşatıp kendi emellerine alet etmek hevesine kapılmış Bu sefil fikir ile kadının kocasına dışarı giden ahlaksız adam, Senin ailen fena yoldadırdemiş; kocası bu iddiayı reddedince o dertli:
Ya sana ailenin vücudundan şahit gösterirsem ne dersin? demiş ve devamla: Ailenin bacağının falan yerindeki siyah beni söylersem sözümün doğruluğunu gene kabul etmez misin? deyince adamın kan beynine saldırı etmiş ve sonuç olarak namuslu bir kadın lekelenmiş ve bir yuva yıkılmıştır)(32)
Kim Allah'a ve ahiret gününe iman ediyorsa karısını hamama sokmasın Kim Allah'a ve öbür dünya gününe iman ediyorsa, peştemalsız hamama girmesin Kim Allah'a ve öbür dünya gününe iman ediyorsa üzerinde içki (kadehi) dolaşan sofraya oturmasın
(Tuhfetü'lAhvezi c 8, s 85)
Kim Allah'a ve ahiret gününe inanmış isekarısını hamama sokmayacak ve kendisi de peştemalsiz olarak hamama girmeyecektir Kamil iman sahiplerinin takınacağı hitabe ve takip edecekleri yol budur
Bu yasaklama, hamamın faydası kabul edilmediği için değil, yıkanmak bahanesiyle içimizin kirletilmesini önlemek, manevi üstünlükleri maddi faydalara feda etmiş olmamak içindir
Halkın umumi olarak yıkandıkları hamamlara bakıldığı vakit, insanın tüylerinin ürpermemesi kabil değildir Genci ve ihtiyarı ile birçok Müslüman, kısa iç elbisesi ve dizden yukarıya sıyrılmış bir peştemal ile banyo almakta ve ter çıkaracağı yerlerde sere serpe yatmakta ve hamam dellaklarına kendisini keseletmeye müsade vermektedir Tam tesettür etmeden başkasına vücut ovalatmak, İslam ölçülerine sığmamaktadır
İslam dini kaskatı bir din değildir Nedensiz bir müdahale etme getirmemiş olup, fert ve cemiyete gelmesi mümkün zararları durdurmak için hamama girmeyi bazı şartlara bağlamıştır
Dinizin kabul ettiği mazereti ve rahatsızlığı bulunan bir bayan, toplu halde yıkanılan umumi yerlerde yok de, hususi olarak tuttuğu banyoda yıkanır, avret yerine bakmaz ve yolda gidip gelirken örtünme hususunda zorunlu dikkati gösterirse hamama gidebilir Bu şartlara uyarı göstermeyen bir kadının evinde yıkanması daha münasib olur
İçinin temizliğini ve İslami edebi ihmalkârlık ederek, dışını temizlemekle meşgul olan kimseler benekli olarak gittikleri hamamdan maddeden temiz olarak çıkarlarsa da kalplerini kirletmiş durumda olurlar (Ali Eren Izaç ve MahremiyetlerC) *