haberci
Meraklı Üye
Manisanın Yöresel Giysileri
Manisa Yöresel Giyim Kültürü
Manisanın Giyim Kültürü
Manisa Bayan Giysileri
Manisa'da kadınlar baş kuşamı olarak günlük giysilerde iki oyalı yazma kullanılır Kenarları pul, boncuk ya da bitkisel öğelerle (karanfil, buğday sapı vb) oyalanmış birinci yazma üçgen yapılarak başa örtülür, uçları çene altından dolanıp, ensede veya tepede bağlanır Başka bir yazma ise rulo yapılarak üçgen kısmı öne gelecek şekilde alna bağlanır Özel günlerde ise başa örtünün üstüne tepelik, alna mançın ya da gümüş alınlık, yanağın iki yanına da uçlarında tozaklar sallanan kemik veya çitlenbik ağaçından üretilmiş yanaklık takılır Nişanlı kızlar ve yeni gelinler en üste birde al bez bağlar Al kumaş kare formundadır ve üçgen biçiminde ikiye katlanarak oyalı yazma gibi ensede bağlanır Üzeri adamakıllı pullarla işlenebileceği gibi, sadece üçgenin üste gelen kısmının işlendiği de olur Kenarlarına püskül, pul ya da boncuklardan oya yapılır
Karoser giyiminde en alta pamuklu dokumadan yapılan iç gömlek giyilir Genellikle kol ve yaka kenarları ile etek uçları oyalanır yada nakışlanır Şalvar kullanım amacına göre pazen, saten ya da kadifeden yapılır Paçaları lastikli olan şalvarın, ağ uzunluğu diz hizasındadır Bazı yörelerde iç gömleğin üstüne "delme denilen, boyu göğüs aşağıda biten, kolsuz, önden açık yelek türünde bir kıyafet giyilir
İç kuşam tamamlandıktan daha sonra üstüne, boyu üçgenin taban olmayan kenarı bileğine değin inen üçetek giyilir Üçetek saten olabileceği gibi, çitare, beşyol, tren yolu gibi isimler bahşedilen dolgun kumaşlardan da yapıldığı olur İçi astarlanan üçeteğin, kol boyu cepken kolundan 1015 cm uzun olur Yöre farklılıklarına tarafından üçeteğin öndeki iki parçası belin arkasına dolanıp, öbür şekillerde bağlandığı gibi özgürlük bırakıldığı da olur Bir Takım yerlerde üçetek yerine uzun entari giyildiği de görülür
Üçeteğin üzerine belin arkadaki kısmına yörede dokunan kaba kumaşlardan yapılan, uçlarında püskülleri olan arkalık (bel kuşağı, dongurdaklı kuşak) bağlanır Ön kısma ise "çekki, "öncek gibi isimlerle anılan önlük bağlanır Önlük; yapağı yünden el dokuması kumaşlardan yapılabildiği gibi, beyaz veya renkli hazır kumaşlardan yapıldığı da olur Önlüğün üzeri renkli iplerle nakışlanır ve etek uçlarına püskül ya da fırfır dikilir Ailenin ekonomik durumuna tarafından bele gümüş ya da bafon kemer takılır
Kadın kıyafetinde en üste cepken giyilir Vaktiyle mor kadifeden yapılan cepkenlerin; önü, arkası, kolları sim veya sırma işlenip, içi astarlanırdı Ama günümüzde bu tür işlemeler yapılmadığı için "ilbade denilen saten kumaştan yapılan işlemesiz cepkenler giyilmektedir İlbadelerin kol, yaka ve etek uçları sutaşı veya pullarla süslenir Ayağa elde örülmüş, kısa konçlu, nakışlı yada düz renkli çoraplar giyilir Ayakkabı olarak manda gönünden yapılan, burun ucu yukarı kalkık olduğu için "göğe bakan denilen konçu bacak bileğini örtecek yükseklikte olan çarık çizme giyilir
Manisa Erkek Giysileri
Geleneksel erkek giysilerini yörede kullanılırken bulmak mümkün değildir Bu giysiler yerini çabuk çağdaş giysilere bırakmıştır Oysa halk müziği oyunları gösterilerinde orijinallerine uyularak yapılan giysiler giyilmektedir Öncelikle kırmızı renkli fes bulunur Fesin üzerine rengarenk iğne oyaları ile süslenmiş yazma sarılır Bedene ham kumaş veya çitare denilen kumaştan yapılmış, yakasız, önden açık uzun kollu gömlek giyilir
Gömleğin üzerine gizli kesimli, boyu göğüs aşağı biten, uzun kollu, içi dolgun cepken giyilir Cepken çoğunlukla mavi ya da gri gabardin ya da çuha kumaştan olup, önü, arkası ve kolları sırma ya da siyah kaytanla işlenir Camedan veya kartal kanadı denilen parça, cepkenin üzerine giyilir Önü, cepkenin işlemelerinin görülebilmesi için açık ve düğmesizdir Kanat denilen parçalar bedene omuzdan dikilmiştir Tüm ceset ve kanatlar siyah kaytanla işlenir
Zeybeklerin kötü hava şartlarından korunmak için poturun altına giydikleri "karadongenel olarak siyah renkte olur Bakımlı kesimli pantolon biçimindeki karadonun beli lastiklidir Potur mavi ya da gri kumaştan yapılır Bacağın ön tarafına gelen kısmı siyah kaytanla işlenir Beli uçkurlu olan potur, belden aşağıda bol iner, ağı yoktur Boyu diz hizasındadır Bele, cepkenle potur arasındaki boşluğa 20 cm eninde, pamuklu ya da yün tekstil "bel kuşağı sarılır Bunun üstüne de şal kuşak sarılır Dokundukları yere tarafından isimler bölge bu kuşaklara "trablus kuşak ya da "acem şalı da denir Kuşak belin ön kısmında pozitif görünmez çünkü üstüne silahlık, tütünlük, köstek, pistov, peşkir gibi aksesuarlar takılır Ayağa yünün ham renginde, nakışsız çorap giyilir Körüklü çizme; siyah renkte, kösele tabanlı, içi deri buruşuk olup konçu diz kapağına dek uzanır *
Manisa Yöresel Giyim Kültürü
Manisanın Giyim Kültürü
Manisa Bayan Giysileri
Manisa'da kadınlar baş kuşamı olarak günlük giysilerde iki oyalı yazma kullanılır Kenarları pul, boncuk ya da bitkisel öğelerle (karanfil, buğday sapı vb) oyalanmış birinci yazma üçgen yapılarak başa örtülür, uçları çene altından dolanıp, ensede veya tepede bağlanır Başka bir yazma ise rulo yapılarak üçgen kısmı öne gelecek şekilde alna bağlanır Özel günlerde ise başa örtünün üstüne tepelik, alna mançın ya da gümüş alınlık, yanağın iki yanına da uçlarında tozaklar sallanan kemik veya çitlenbik ağaçından üretilmiş yanaklık takılır Nişanlı kızlar ve yeni gelinler en üste birde al bez bağlar Al kumaş kare formundadır ve üçgen biçiminde ikiye katlanarak oyalı yazma gibi ensede bağlanır Üzeri adamakıllı pullarla işlenebileceği gibi, sadece üçgenin üste gelen kısmının işlendiği de olur Kenarlarına püskül, pul ya da boncuklardan oya yapılır
Karoser giyiminde en alta pamuklu dokumadan yapılan iç gömlek giyilir Genellikle kol ve yaka kenarları ile etek uçları oyalanır yada nakışlanır Şalvar kullanım amacına göre pazen, saten ya da kadifeden yapılır Paçaları lastikli olan şalvarın, ağ uzunluğu diz hizasındadır Bazı yörelerde iç gömleğin üstüne "delme denilen, boyu göğüs aşağıda biten, kolsuz, önden açık yelek türünde bir kıyafet giyilir
İç kuşam tamamlandıktan daha sonra üstüne, boyu üçgenin taban olmayan kenarı bileğine değin inen üçetek giyilir Üçetek saten olabileceği gibi, çitare, beşyol, tren yolu gibi isimler bahşedilen dolgun kumaşlardan da yapıldığı olur İçi astarlanan üçeteğin, kol boyu cepken kolundan 1015 cm uzun olur Yöre farklılıklarına tarafından üçeteğin öndeki iki parçası belin arkasına dolanıp, öbür şekillerde bağlandığı gibi özgürlük bırakıldığı da olur Bir Takım yerlerde üçetek yerine uzun entari giyildiği de görülür
Üçeteğin üzerine belin arkadaki kısmına yörede dokunan kaba kumaşlardan yapılan, uçlarında püskülleri olan arkalık (bel kuşağı, dongurdaklı kuşak) bağlanır Ön kısma ise "çekki, "öncek gibi isimlerle anılan önlük bağlanır Önlük; yapağı yünden el dokuması kumaşlardan yapılabildiği gibi, beyaz veya renkli hazır kumaşlardan yapıldığı da olur Önlüğün üzeri renkli iplerle nakışlanır ve etek uçlarına püskül ya da fırfır dikilir Ailenin ekonomik durumuna tarafından bele gümüş ya da bafon kemer takılır
Kadın kıyafetinde en üste cepken giyilir Vaktiyle mor kadifeden yapılan cepkenlerin; önü, arkası, kolları sim veya sırma işlenip, içi astarlanırdı Ama günümüzde bu tür işlemeler yapılmadığı için "ilbade denilen saten kumaştan yapılan işlemesiz cepkenler giyilmektedir İlbadelerin kol, yaka ve etek uçları sutaşı veya pullarla süslenir Ayağa elde örülmüş, kısa konçlu, nakışlı yada düz renkli çoraplar giyilir Ayakkabı olarak manda gönünden yapılan, burun ucu yukarı kalkık olduğu için "göğe bakan denilen konçu bacak bileğini örtecek yükseklikte olan çarık çizme giyilir
Manisa Erkek Giysileri
Geleneksel erkek giysilerini yörede kullanılırken bulmak mümkün değildir Bu giysiler yerini çabuk çağdaş giysilere bırakmıştır Oysa halk müziği oyunları gösterilerinde orijinallerine uyularak yapılan giysiler giyilmektedir Öncelikle kırmızı renkli fes bulunur Fesin üzerine rengarenk iğne oyaları ile süslenmiş yazma sarılır Bedene ham kumaş veya çitare denilen kumaştan yapılmış, yakasız, önden açık uzun kollu gömlek giyilir
Gömleğin üzerine gizli kesimli, boyu göğüs aşağı biten, uzun kollu, içi dolgun cepken giyilir Cepken çoğunlukla mavi ya da gri gabardin ya da çuha kumaştan olup, önü, arkası ve kolları sırma ya da siyah kaytanla işlenir Camedan veya kartal kanadı denilen parça, cepkenin üzerine giyilir Önü, cepkenin işlemelerinin görülebilmesi için açık ve düğmesizdir Kanat denilen parçalar bedene omuzdan dikilmiştir Tüm ceset ve kanatlar siyah kaytanla işlenir
Zeybeklerin kötü hava şartlarından korunmak için poturun altına giydikleri "karadongenel olarak siyah renkte olur Bakımlı kesimli pantolon biçimindeki karadonun beli lastiklidir Potur mavi ya da gri kumaştan yapılır Bacağın ön tarafına gelen kısmı siyah kaytanla işlenir Beli uçkurlu olan potur, belden aşağıda bol iner, ağı yoktur Boyu diz hizasındadır Bele, cepkenle potur arasındaki boşluğa 20 cm eninde, pamuklu ya da yün tekstil "bel kuşağı sarılır Bunun üstüne de şal kuşak sarılır Dokundukları yere tarafından isimler bölge bu kuşaklara "trablus kuşak ya da "acem şalı da denir Kuşak belin ön kısmında pozitif görünmez çünkü üstüne silahlık, tütünlük, köstek, pistov, peşkir gibi aksesuarlar takılır Ayağa yünün ham renginde, nakışsız çorap giyilir Körüklü çizme; siyah renkte, kösele tabanlı, içi deri buruşuk olup konçu diz kapağına dek uzanır *