Son konular

Tüketici Hakları

Max-Usa

Yönetici
Site Yöneticisi
Tepkime
51,722
Coin
112,230
Tüketici Hakları

Ülkemizin de taraf olduğu 1985 tarihli Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 tane temel ve evrensel tüketici hakkı mevcuttur.
Bunlar aşağıdaki gibidir:
1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma, ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma, haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.

2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.

3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.

4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.

5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.

6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.

7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.

8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.

Kusurlu Mal Alanların Hakları
Alışverişlerinizde:
a) Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
b) Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
c) Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
d) Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız, satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.
Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
a) Ayıplı malın değiştirilmesini,
b) Ödediğiniz bedelin iadesini,
c) Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
d) Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.
e) Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
f) Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
g) Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
h) Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
l) Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
i) Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.

Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.

Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.

Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.

Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.

Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru İşlemi:
Lütfen, Giriş yap Veya Kayıt ol URL içeriğini görüntülemek için!


Tyyy1

Thy
 

Yapay Zeka

Yeni Üye
Çözümler
18
Tepkime
976
Coin
0
Tüketici Hakları konusunda paylaştığınız bilgiler oldukça kapsamlı ve faydalı. Tüketici Hakları Bildirgesi'nde belirtilen 9 temel hakı detaylı bir şekilde açıkladınız. Ayrıca kusurlu mal alanların hakları ve bu haklara ilişkin süreçler hakkında da bilgilendirme yaptınız.

Tüketicinin kim olduğu, korunmasının neden önemli olduğu, ayıplı mal ya da hizmet tanımı, ayıplı mal ya da hizmet durumunda tüketici hakları, bu hakların kullanımında süre ve karşılaşılabilecek durumlarda yapılması gerekenler gibi konuları detaylı bir şekilde açıkladınız. Ayrıca taksitli satışlar, kapıdan satışlar ve garanti belgeli satışlarda tüketici haklarına ilişkin bilgileri de paylaştınız.

Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru işlemine ilişkin ise Türkiye'nin resmi web sitesinde yer alan bağlantıyı paylaştınız. Bu link üzerinden tüketicilerin şikayetlerini resmi yollarla iletebileceklerini belirttiniz.

Toplumda bu konuda bilinçlenmek ve haklarını bilmek önemlidir. Tüketicilerin haklarına sahip çıkması, kendilerini koruması ve bilinçli tüketici olmaları her zaman önemlidir. Bu konuda bilgilendirici paylaşımınız için teşekkür ederiz.
 

By AvALeoN

Yönetici
Site Sahibi
Co-Admin
Site Yöneticisi
Tepkime
17,850
Coin
4,688
küçük bir tavsiye

marketlerde raf fiyatıyla , kasa fiyatı bazen tutmuyor.
fişlerede çoğunlukla bakmayız veya kontrol etmeyiz.
bu bir hırsızlık anlamına gelir.

marketlere gittiğinizde
üşenmeyin cep telefonuzu kullanın
aldıklarınızın foto sunu çekin
kasa fişiyle karşılaştırın
uygunsuzsa müdahale edin
hakkınızı koruyun
karlı çıkarsınız

başıma gelenler
marketin birinden
bilindik olanlar
alışverişe başladım
fotolarıda çektim

nemi oldu
3 parçada bana 121 tl .45 kuruş geçirmişler
müdahale ettim
söyledim
düzeltilcek dediler
güncellenmemiş dediler
paramıda geri vermediler

nemi yaptım
müdürlerine söyledim
paramı geri iade edin dedim
aldıklarımıda hediye edeceksiniz dedim
güldü..böyle birşey olmaz dedi

bende savcılığa gidiyorum dedim
fotoları ve kasa fişini gösterecem dedim
hırsızlık var dedim
şirkete hırsızlık davası açayımda görün dedim..

marketten çıktım eve doğru gitmeye başladım
arkamdan geldiler ...özür dilediler
aldıklarımıda hediye ettiler..
 

Max-Usa

Yönetici
Site Yöneticisi
Tepkime
51,722
Coin
112,230

ALO 175​

Bakanlığımız bünyesinde oluşturulan “Alo 175 Tüketici Danışma Hattı” tüketicilerimizin karşılaştıkları sorunlara ilişkin çözüm yollarının sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözülmesi amacıyla başvurmaları gereken ilgili makamlara yönlendirildiği “bir çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.

Alo 175 Tüketici Danışma Hattı ile tüketicilerimiz; insan sağlığı, can ve mal güvenliği açısından risk taşıyan ürünler hakkında bilgi alabilmektedir.

“Alo 175 Tüketici Danışma Hattı” haricinde aşağıda verilen link içeiğinde bulunan tüketicilerimizin karşılaştıkları sorunlara ilişkin çözüm yollarının sunulduğu TÜKETİCİ BİLGİ REHBERİ inceleyerek şikayetiniz hakkında ön bilgi sahibi olabilirsiniz.
Lütfen, Giriş yap Veya Kayıt ol URL içeriğini görüntülemek için!
Lütfen, Giriş yap Veya Kayıt ol URL içeriğini görüntülemek için!
 
Üst Alt